رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

انواع سرمایه گذاری در بازارهای مالی

انواع سرمایه گذاری در بازارهای مالی

­­­­­­سرمایه گذاری (Investment) چیست؟

به دارایی یا کالایی که هدف آن تولید درآمد یا کسب سود می باشد سرمایه گذاری می گویند.با بررسی دیدگاه علم اقتصادی و مالی درباره ی سرمایه گذاری سعی کردیم دیدگاه جامع تری خدمت همراهان عزیز یار سرمایه ارائه نمائیم.

در علم اقتصاد، دارایی مالی شخص، سرمایه گذاری محسوب می شود.برای مثال با خرید سهام یک شرکت، هدف خریدار افزایش ارزش آن سهم در آینده و کسب سود مشخصی می باشد.

این مبحث را با سخن یکی از افراد مشهور جهان، وارن بافت ادامه می دهیم، وی معتقد است سرمایه گذاری فرآیندی است که شما برای پول خود برنامه ریزی می کنید تا در آینده پول بیشتری نصیبتان شود.از این سخن چنین برداشت می شود که سرمایه گذاری ابزاری جهت کسب پول و اندوختن دارایی است.سرمایه گذاری چیزی است که باپول خریداری می شود، و انتظار می رود در آینده سود یا درآمد تولید نماید.

امروزه عموم افراد تصور می کنند که برای سرمایه گذاری باید ساعت های طولانی سخت کار کنند، و به همین علت متحمل استرس ها و فشارهای روانی بی شماری می شوند.در صورتیکه مفهوم صحیح این موضوع هوشمندانه کار کردن است نه سخت کار کردن.

از لحاظ مالی در هر سطحی که هستید می توانید شروع به سرمایه گذاری  نمائید.در گام اول این باور را در خود بپرورانید که مدیریت صحیح مالی خواسته های مالی اکنون شما، آینده ی مالی روشن تری را رقم خواهد زد.پول خرج کردن بسیار راحت و لذت بخش است، شما می توانید بهترین غذاها، لباس ها، تفریحات روز دنیا را در اختیار داشته باشید و این فوق العاده است، اما اگر به فکر سرمایه گذاری نباشید، معلوم نیست آینده ی بهتری داشته باشید یا خیر.سرمایه گذاری به شما کمک می کند، زمانی که درگیر زندگی روزمره خود هستید، پولی را کنار بگذارید تا آن پول برای شما کار کند، تا بتوانید در آینده از حاصل این دور اندیشی بهره مند شوید.

انواع سرمایه گذاری

بطور کلی سه نوع سرمایه گذاری وجود دارد:

- مالکیتی

- اعتباردهی

- معادل نقدی


مالکیتی

یکی از پر سودترین و پر ریسک ترین سرمایه گذاری ها می باشد، در ادامه به ذکر مثال هایی در این مورد می پردازیم.

- سهام: زمانی که شما سهام یک شرکت را خریداری می نمائید، در واقع مالک بخشی از آن شرکت هستید و بالطبع در سود و زیان های شرکت سهیم هستید.

- کسب و کار: از دشوارترین سرمایه گذاری ها، راه اندازی کسب و کار است، زیرا در این مورد علاوه بر پول، به مهارت، صرف وقت و انرژی و ...نیاز می باشد.این سرمایه گذاری دشوار در صورت موفقیت، ثمره ی بسیار پر باری خواهد داشت.

- املاک: زمین، خانه، آپارتمان و دیگر املاکی که شما می خرید و پس از فروش آن ها، کسب سود می نمائید هم نوعی از سرمایه گذاری مالکیتی هستند.به یاد داشته باشید منزل مسکونی شما سرپناه شما می باشد و هرگز به چشم سرمایه به آن نگاه نکنید.

کالاهای گران قیمت: طلا، جواهر، نقاشی های معروف دنیا، نوعی سرمایه گذاری می باشد و اکثراً به این دید که در آینده با رشد قیمت، سودهای فراوانی در پی دارد، خریداری می شود.


اعتباردهی

 سرمایه گذاری کم خطری که به شما این امکان را می دهد مانند بانک عمل نمائید.در این نوع سرمایه گذاری سود کسب شده کمتر می باشد.زمانی که شرکتی اوراق قرضه صادر می کند، برای یک دوره مشخص مبلغ معینی را به سهام دارانش پرداخت می کند.در صورتی که ممکن است سود شرکت چندین برابر شود، یا حتی ورشکسته شود، به هرحال کسی که اوراق قرضه در اختیار دارد پول خود را دریافت می کند.

- سپرده ی بانکی: یکی از موارد سرمایه گذاری اعتباری، حساب پس انداز می باشد.بنابراین شما حتی اگر یک حساب بانکی دارید خودتان را یک سرمایه گذار بدانید، زیرا پولتان را به بانک قرض داده اید هرچند سود اندکی داشته باشد.

- اوراق بهادار: دسته گسترده ای از سرمایه گذاری می باشند که شامل اوراق قرضه بنگاه های کوچک، اوراق خزانه داری، وام های بین المللی می باشند.

نکته: بصورت کلی در سرمایه گذاری از نوع اعتباردهی ریسک کمتری نسبت به مالکیتی در انتظارتان است و به الطبع سود کمتری نیز به دنبال دارد.


معادل نقدی

مانند پول، نقد است و به سادگی تبدیل به پول می شود.

- صندوق سرمایه گذاری بازار پول: صندوق ها نهادهای واسطه مالی می باشند که پول مردم را جمع نموده و در اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند وسود حاصله را به افراد پرداخت می کنند.این صندوق ها در مقایسه با سرمایه گذاری های دیگر راحت تر به پول تبدیل می شوند.یعنی شما می توانید مانند حساب خودتان چک بنویسید و آن را نقد کنید.سود حاصل از این صندوق ها بسیار کم و در حدود یک الی دو درصد می باشد اما خطر آن نیز کم است.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما