رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

در سری آموزش های تحلیل تکنیکال به معرفی الگوی پرچم می پردازیم. الگوی پرچم  (Flag Pattern) جزء الگوهای کوتاه مدت و ادامه دهنده است. این الگو قبل از اینکه تشکیل شود، معمولا یک افزایش و صعود شدید قیمت و یا کاهش قیمت با یک حجم بالایی از معاملات تشکیل می شود.

 

پرچم جزء الگوهای ادامه دهنده است یا بازگشتی؟

در صورتی که شکست پرچم در ادامه ی روند سهم رخ دهد این الگو جزء الگوهای ادامه دهنده محسوب می شود، در غیر این صورت، جزء الگوهای برگشتی اطلاق می گردد.

الگوی پرچم از دو قسمت میله و بدنه پرچم تشکیل شده است که در ذیل به آن می پردازیم.

میله پرچم: به حرکتی که قبل از تشکیل ناحیه پرچم (یعنی زمانی که قیمت در فاز استراحت قرار دارد) انجام می گیرد میله ی پرچم می گویند، یا به عبارتی به فاصله ی بین اولین حمایت یا مقاومت تا بالا یا پایین پرچم را میله ی پرچم می گویند.

بدنه پرچم: ناحیه ای که قیمت حرکت اصلاحی را دارد بدنه پرچم می گویند.

اجزای الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم به دو بخش تقسیم می شود: پرچم مستطیلی و پرچم مثلثی

انواع الگوی های پرچم در تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم مستطیلی:

نام دیگر این الگو پرچم متوازی الاضلاع است. این الگو که شبیه یک کانال است حرکتی در خلاف جهت شیب اصلی قبل از خود را دارد. در واقع شیب این مستطیل بر خلاف روند قبلی اش است، یعنی در صورتی که روند قبلی سهم صعودی بوده، شیب مستطیل باید رو به پایین، و اگر روند قبلی سهم نزولی بوده شیب مستطیل باید رو به بالا باشد.

الگوی پرچم نیز مانند اکثر الگوها دارای روند صعودی و نزولی می باشد.

 

پرچم صعودی :

اگر به سمت پایین در حال حرکت بود، باید ضلع بالایی شکسته شود و شیب مستطیل رو به پایین باشد.

الگوی پرچم صعودی  در تحلیل تکنیکال

پرچم نزولی:

اگر به سمت بالا در حال حرکت بود، باید ضلع پایین شکسته شود و شیب مستطیل رو به بالا باشد.

الگوی پرچم نزولی  در تحلیل تکنیکال

تعیین هدف در الگوی پرچم مستطیل:

 در این الگو می توان 2 هدف را در نظر گرفت:

 اولین هدف به این صورت است که باید ارتفاع بدنه پرچم یا همان کانال پرچم را اندازه گیری کنیم و آن را به نقطه ی شکست این الگو اضافه کنیم. به عبارتی می گوییم ارتفاع بند پرچم را الگو قرار می دهیم.

برای تعیین دومین هدف، میله ی پرچم را اندازه می گیرم و آن را به نقطه ی شکست اضافه می کنیم (میله ی پرچم را از نقطه ی شکست الگو قرار می دهیم). تصویر زیر را برای درک بهتر این موضوع قرار دادیم:

تعیین هدف در الگوی پرچم مستطیل  در تحلیل تکنیکال

تعیین هدف در الگوی پرچم مثلث:

در این الگو هم می توان 2 هدف را در نظر گرفت:

 اولین هدف به این صورت است که باید بیشترین فاصله ی بین دو خط را در نقطه ی اولین برخورد به خط پرچم را اندازه بگیریم و آن را به نقطه ی شکست این الگو اضافه کنیم.

برای تعیین دومین هدف، میله ی پرچم را اندازه می گیرم و آن را به نقطه ی شکست اضافه می کنیم (میله ی پرچم را از نقطه ی شکست الگو قرار می دهیم). این موضوع در تصویر زیر کاملا مشهود است:

تعیین هدف در الگوی پرچم مثلث  در تحلیل تکنیکال

مدت زمان تشکیل الگوی پرچم:

 هر دو نوع الگوی مثلث جزء الگوهای کوتاه مدت هستند و در بازه ی زمانی یک تا چهار هفته مشخص می گردند، در صورتی که سن الگوی پرچم بیشتر از 12 هفته باشد، الگوی مستطیل است. الگوی پرچم مثلثی با سنی بیشتر از 12 هفته به عنوان مثلث متقارن در نظر گرفته می شود. الگوهایی که در بازه ی زمانی 8 تا 12 هفته تشکیل می شوند، معمولا فاقد اعتبار می باشند.

 

شکست در الگوی پرچم:

شکست ناحیه مقاومت و حمایت در تشکیل الگوی پرچم حائز اهمیت است، زیرا شکست خط مقاومت بالای الگو، در یک روند صعودی، نشانگر ادامه دار بودن روند صعودی قبلی است، و در روند نزولی، شکست حمایت در زیر الگو، نشانگر ادامه دار بودن روند نزولی است. به عبارتی شکست خط مقاومت یعنی روند صعودی قبلی از سر گرفته شده است و شکست خط حمایت یعنی روند نزولی قبلی از سر گرفته شده است.

 

حجم معاملات:

در زمان حرکت قیمت به سمت میله ی پرچم، باید حجم معاملات افزایش یابد، حجم معاملات سنگین در روند های صعودی و نزولی باعث اعتبار الگو می شود، و این احتمال قوت می گیرد که روند قبلی ادامه دار خواهد بود.

 

نکته مهم: توصیه ی سایت یار سرمایه به شما همراهان گرامی این است که، آنچه باعث اعتبار الگوی پرچم می شود، یک حرکت شارپی قیمت است، توجه داشته باشید که هر دو نوع الگوی پرچم قطعا پس از یک صعود یا نزول شارپی شکل می گیرد، در صورتی که حرکت شارپی قیمت مشاهده نگردد، معامله ریسک بسیار بالایی خواهد داشت. به علاوه برای معتبر تلقی کردن الگوی پرچم، حجم معاملات در حرکت اولیه، تثبیت قیمت و ادامه ی حرکت قیمت حائز اهمیت می باشد.

 

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما