رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

اصطلاحات رایج و پر کاربرد در ارزهای دیجیتال

اصطلاحات رایج و پر کاربرد در ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهانی محسوب می شود که افراد بسیاری در حال فعالیت و کسب سود از آن می باشند. برای ورود به این بازار پر ریسک، لازم است در ابتدا با اصطلاحات مرتبط با این حوزه، به طور کامل آشنا شوید. اگر شما نیز از طرفداران کسب سود و موفقیت در این بازار هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.


اصطلاحات مهم و کاربردی در ارزهای دیجیتال


ارز دیجیتال

ازر دیجیتال  (Digital currency) یا رمز ارز، نوعی پول است که مانند ارزهای رایج دنیا قابل ارائه خدمات به کاربران خود میباشد. برای توضیح بیشتر ارز دیجیتال، میتوان گفت که در مقابل اوراق بانکی یا سکه که جزء ارزهای فیزیکی محسوب می شوند، ارزهای دیجیتال قرار دارند. امنیت بالا هنگام استفاده، وجود رمزهای پیچیده جهت جلوگیری از کلاهبرداری، سهولت در روند معاملات، حذف واسطه ها در بین خریداران و فروشندگان، قدرت نقدشوندگی بالا و کارمزد پایین، سبب گرایش افراد به این حوزه شد.

 

رمز ارز (Cryptocurrency)

رمز ارزها یا کریپتوکارنسی ها، دسته ای از پول های دیجیتال هستند، که در آن ها برای انجام تراکنش ها، از علم رمزنگاری یاکدگذاری استفاده می کنند. رمز ارزها هیچ گونه سرور مرکزی ندارند و بصورت شبکه های غیرمتمرکز در بین هزاران کامپیوتر توزیع شده اند. یکی از ویژگی مهم رمز ارزها، تعداد محدود واحدهایشان است، برای مثال در بیت کوین بعد از 21میلیون واحد، هیچ بیت کوین دیگری تولید نخواهد شد.


رمز نگاری (Cryptography)

به فرآیندی که در آن برای محافظت اطلاعات، از کدهای رمزگذاری شده استفاده می کنند، رمز نگاری می گویند. بدین ترتیب با استفاده از این فرآیند، امکان دسترسی  اطلاعات برای همگان وجود ندارد، و تنها کسانی دسترسی به این اطلاعات دارند که رمز ها را خودشان طراحی کرده اند.


وایت پیپر (White Paper)

وایت پیپر یا اوراق سفید، سندی است به شکل pdf، که توسط یک استارتآپ با هدف ارائه ی اطلاعات در زمینه ی پروژه ی مورد نظر و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری، عرضه می شود. در این سند، گزارشی کامل از معرفی پروژه، شرح مشکل، شرح راه حل، کاربرد پروژه، نقشه ی راه و جزئیات دیگر مربوط به پروژه بیان می شود.


بیت کوین(Bitcoin)

در سال 2009 اولین و مشهورترین ارز دیجیتال دنیا، به نام بیت کوین، توسط گروهی فاقد نام معرفی شد. بیت کوین درای فعالیتی مستقل از هر دولت، بانک یا مرجع مرکزی بود و در عین حال با سیستم امنیتی بسیار قدرتمندی که ظاهر شد، افکار عمومی را جلب خود نمود.


شت کوین (Shitcoin)

شت کوین ها، ارزهای دیجیتالی هستند که فاقد ارزش یا ارزش بسیار پایینی دارند. شت کوین ها گزینه ی مناسبی برای سرمایه گذاری نیستند چرا که هیچ پایه و اساسی در آن ها مشاهده نشده و قیمت گذاری آن ها بر پایه ی حدس و گمان می باشد.


BTC و XBT

برای مشخص شدن هر ارز دیجیتال در پلتفرم های معاملاتی، از یک نماد سه حرفی استفاده می کنند.BTC و یا XBT هر دو به Bitcoin اشاره دارند و هیچ تفاوتی بین آن‌ها نیست.


آلت کوین (Altcoin)

آلت کوین ها، رمز ارزهای جایگزینی هستند که پس از موفقیت بیت کوین ظاهر شدند. آلت کوین یا (Altarnative coin ) از دو بخش ساخته شده است، کلمه ی Altarnative (Alt) به معنی جایگزین و coin به معنی سکه می باشد، بنابراین  Altcoin به معنی سکه ی جایگزین است. توجه داشته باشید، هر رمز ارزی که بعد از بیت کوین به وجود آمده، آلت کوین محسوب می شود.


ساتوشی (SATOSHI)

تمام پول های رایج دنیا، از واحدهای کوچکتری تشکیل شده اند. برای مثال، دلار دارای واحد کوچکتری بنام سنت می باشد. به طور مشابه، بیت کوین هم  واحد کوچکتری بنام ساتوشی دارد. هر ساتوشی معادل 0/00000001 بیت کوین است و به نام خالق اولین ارز دیجیتال، یعنی ساتوشی ناکاموتو نام‌گذاری شده است. اگر هر بیت کوین را به 100 میلیون واحد تقسیم کنید، هر ساتوشی، یک صد میلیونم بیت کوین خواهد بود.


کوین(Coin)

دیجیتال کوین (Digital Coin) یا به اصطلاح کوین، به ارزهای دیجیتالی اطلاق می شود که بلاک چین مستقل خود را دارند. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ... در دسته‌بندی کوین‌ها جای می‌گیرند. کوین ها در واقع کاربردی مانند پولی که در کیف پول یا حساب بانکی اتان دارید را دارند. اجازه دهید تا با ذکر مثالی شما را با کاربرد کوین ها آشنا نماییم. برای مثال شما با بیت کوین می توانید خانه و خودرو یا هرآنچه که نیاز دارید بخرید ، یا اینکه با خرید بیت کوین و نگه داری آن جهت فروش در آینده، کسب سود نمایید. در واقع در این مثال بیت کوین یا هر کوین دیگری، فقط یک ابزار مالی است، و شما نمی توانید صرفاً با نگهداری آن، کوین بیشتری کسب کنید. با این‌حال ارزهای دیجیتال دیگری همچون اتر و نئو وجود دارند که به جز استفاده به عنوان پول، کاربردهای بیشتری نیز دارند که در مطلب بعدی به آن پرداخته ایم.

 

توکن(Token)

به ارز دیجیتالی  که شبکه بلاک چین مستقلی ندارد و روی شبکه های دیگر مانند اتریوم جابجا می شود، توکن اطلاق می شود. تتر یک نمونه مشهور از توکن ها می باشد. بنابراین در بازار رمز ارزها، داشتن یا نداشتن بلاک چین مهم ترین فاکتوری است که کوین و توکن را ازهم متمایز می کند. توکن ها نسبت به کوین ها مقرون به صرفه تر، ایمن تر وقابل توسعه یافتن می باشند، کوین ها شیوه ای از پرداخت هستند اما توکن ها بیانگر سهم یک شرکت می باشند و هم چنین دسترسی به یک محصول یا خدمتی خاص را فراهم می کنند. امکان خرید یک توکن با کوین وجود دارد اما بالعکس آن خیر.


دفتر کل مرکزی (Central Ledger)

به سازمانی که داده های مربوط به تراکنش ها و سایر اطلاعات مالی را به طور سازماندهی شده در آن نگهداری می نمایند، دفتر کل مرکزی می گویند.


دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger)

دفتر کل توزیع شده، پایگاه داده ای است با امنیت بسیار بالا، که اطلاعات ثبت شده در آن، مانند تراکنش ها و سایر اطلاعات مالی دیگر دائماً به روز می شود. این اطلاعات توسط چندین نفر قابل مشاهده می باشد، اما امکان تغییر یا حذف اطلاعات وجود ندارد. بنابراین امنیت اطلاعات و جلوگیری از حک شدن، دستور کار این پایگاه می باشد.


بلاک چین (Blockchain) 

واژه ی بلاک چین از ترکیب دو کلمه ی Block به معنی بلوک و Chain به معنی زنجیره تشکیل شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. اتصال این زنجیره ها از طریق امضای رمز نگاری شده است. در واقع بلاک چین، دفتر دیجیتالی است برای یک رمز ارز که در آن تمام اطلاعات مربوط به معاملات در آن ثبت می شود. با هربار تکمیل بلاک، یک بلاک جدید به بلاک چین اضافه می شود. این اطلاعات در سراسر جهان، کپی و ذخیره می شود. هیچ نسخه ی اصلی از این فناوری وجود ندارد و بنابراین بلاک چین یک فناوری غیر متمرکز محسوب می شود.


بلاک (Block)

به مجموعه ای از تراکنش های مالی، که به یک بلاک چین اضافه می شود، بلاک می گویند. تمام بلاک ها به صورت زنجیر وار، به هم متصل هستند، به گونه ای که هر بلاک، بخشی از اطلاعات بلاک قبلی خود را ذخیره می کند. و این زنجیره ی تشکیل شده، سرانجام بلاک چین را ایجاد می کند.


هش (Hash)

 هش مانند یک تابع ریاضی می باشد، عملکرد توابع این گونه است که با دریافت یک سری ورودی، حتماً یک خروجی خواهد داشت.دستور کار هش به این شکل است که، هر نوع داده ی ورودی با هر اندازه ای که باشد، به شکل ساده و خلاصه خارج می گردد. خروجی اطلاعات به شکل رمزنگاری شده می باشد، که همین رمز نگاری اطلاعات، سبب امنیت بالای اطلاعات می گردد. 


نرخ هش (Hash rate)

به واحد اندازه گیری سرعت عملیات استخراج، نرخ هش گفته می شود. بنابراین، از مهم ترین ویژگی های اساسی جهت انتخاب دستگاه استخراج، توجه به هش ریت دستگاه می باشد. 


همتا به همتا (P2P)

شبکه ی همتا به همتا یا نظیر به نظیر (Peer to Peer) که به اختصار P2P خوانده می‌‌شود، یکی از مفاهیم مهم در حوزه ی ارز دیجیتال می باشد. این سیستم، شبکه ای متشکل از کامپوترهایی است که از طریق اینترنت به هم متصل می باشند. در این شبکه، فایل های مخصوص بدون نیاز به سرور مرکزی در رایانه ی کاربران قابل جست‌وجو بوده و در دسترس سایر کاربران می باشند. برای مثال با استفاده از این شبکه می توانید بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی را از هر نقطه از جهان معامله نمایید، بدون اینکه زیر نظارت سازمان یا نهاد واسطی باشید.

 

غیر متمرکز (Decentralization)

این اصطلاح به این معنی است که، اطلاعات و داده ها در یک مرکز متمرکز نگشته و در تمام شبکه موجود است. بنابراین طبق این تعریف می توان گفت که سازمان های دارای صلاحیت مانند بانک یا دولت، نمی توانند روی ارز دیجیتال کنترلی داشته باشند. ارز دیجیتال از تورم یا سایر قوانین دولتی، هیچ تاثیری نمی گیرد و همین امر نقش مهمی در حوزه ی تبادلات بین المللی داشته است.

 

الگوریتم های اجماع (Consensus Algorithms)

الگوریتم اجماع (Consensus Algorithms) روشی است که از طریق آن، افراد حاضر در شبکه ی بلاک چین، به توافق مشترک در مورد وضعیت جاری دفترکل توزیع‌شده می‌رسند. به عبارت دیگر، الگوریتم های اجماع، قوانین و پروتکل هایی را تعیین می کنند که مطابق آن، اعضای شبکه دربارۀ اینکه کدام بلوک به زنجیره اضافه شود و این کار را چه عضوی انجام دهد به توافق می رسند و از شکل گیری ساختارهای موازی و متناقض جلوگیری می کنند.

 

اثبات کار (Proof of Work)

اثبات کار (Proof of Work) یا به اختصار PoW، یک از روش های اجماع در ارزهای دیجیتال است. از این الگوریتم برای تأیید تراکنش‌ها، تولید بلاک‌های جدید، اتصال آن به زنجیره و حفظ امنیت شبکه ی بلاک چین استفاده می‌شود. استخراج کنندگان از این الگوریتم برای تکمیل تراکنش‌ها در شبکه و گرفتن پاداش با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.


 

اثبات سهام (Proof of stake)

اثبات سهام (Proof Of Stake) با یه اختصار (PoS)، یک نوع الگوریتم اجماع در شبکه‌هایی با پایه و اساس بلاک چین است. در این روش، اشخاصی که مایل به هم کاری در تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک باشند، ارزهای دیجیتال خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا شبکه از آن برای تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت خود استفاده کند. شبکه هم نسبت به میزان دارایی و مدت زمان قفل‌ماندن دارایی‌ها، با همان ارز دیجیتال پاداش می‌دهد. اثبات سهام روشی برای حفظ امنیت شبکه‌های بلاک چینی و جایگزینی برای اثبات کار است.


دوبار خرج کردن (Double Spending) 

اصطلاح دوبار خرج کردن در ارزهای دیجیتال، به معنی خرج کردن یک پول در دو مرتبه است. با ذکر یک مثال به توضیح این مطلب می پردازیم. فرض کنید شما یک بستنی به مبلغ ده هزار تومان می خرید و پول بستنی خود را به صورت نقد به صندوقدار می‌دهید، به محض پرداخت وجه به صندوقدار، او تایید می‌کند که شما پرداخت خود را انجام داده‌اید و معامله صورت گرفته است. اکنون که پول شما در صندوق آن فروشنده قرار دارد، از دسترس شما خارج گشته و شما نمی توانید همان پول را صرف خرید جنس دیگری نمایید. بنابراین امکان دوبار خرج کردن یک مبلغ در ارزهای فیزیکی وجود ندارد مگر با دزدی! اما امکان کپی کردن و خرج کردن دوباره ی پول در ارزهای دیجیتال وجود دارد، بیت کوین برای مقابله با این مشکل، از یک سیستم امنیتی که به تأیید تراکنش ها و ثبت دارایی ها در دفتر کل می پردازد، استفاده نموده که امکان خرج کردن دوباره ی پول را صفر می کند.


نود (Node)

به هر سیستم رایانه‌ای که به یک شبکه‌ی بلاکچین متصل بوده، و در تائید و بررسی تراکنش‌ها و اعتبار سنجی آن ها دخیل است، نود یا گره گفته می‌شود. از اصلی‌ترین نودها در شبکه ی بیت کوین می توان به ماینرها یا استخراج کنندگان اشاره نمود. عملکرد نودها تضمین می‌کند که قوانین پروتکل بیت کوین توسط همگان رعایت می شود و تمام مشارکت کنندگان با وضعیت فعلی بلاک چین موافق هستند. در واقع برای انجام صحیح فرایند استخراج و صحت تراکنش‌های انجام شده، باید اکثریت مشارکت‌کنندگان به یک اجماع برسند.


حمله 51 درصدی (Attack 51%)

حمله ی 51 درصدی شرایطی است که در آن، بیشتر قدرت شبکه ی بلاک چین در اختیار شخص یا گروه خاصی جهت ایجاد اخلال در فعالیت شبکه قرار می گیرد. معمولاً این رویداد زمانی رخ می‌دهد که یکی از ماینرها یا گروهی از آنها بتوانند بلاکی را زودتر از ماینرهای باقی‌مانده در شبکه استخراج کنند. در این وضعیت، مهاجم می‌تواند به حذف ترتیب تراکنش‌ها، معکوس نمودن تراکنش ها(که سبب ایجاد مشکل دوبار خرج کردن می شود) و یا اصلاح آن ها بپردازد. تا کنون چنین حمله‌ای در بیت کوین رخ نداده است، زیرا کنترل ۵۱ درصد از شبکه، نیاز به قدرت سخت افزاری بسیار بالایی دارد. این قدرت بستگی به سختی شبکه،مصرف برق و سخت افزار دارد که انجام چنین کاری را غیرممکن می‌کند.


صرافی ارز دیجیتال (Crypto exchange)

صرافی های ارز دیجیتال یک کسب و کاری می باشند که به عنوان یک تجارت آنلاین عمل می کنند. این صرافی ها ارزهای قانونی و سایر ارزهای الکترونیکی را با سایر ارزها در قبال دریافت پورسانت مبادله می کنند.


فیات (Fiat)

فیات، ارز دولتی یک کشور است که پشتوانه ی فیزیکی مانند طلا و نقره ندارد، بلکه ارزش آن را میزان عرضه و تقاضا مشخص می کند. ارزهای رایج مثل دلار امریکا، یورو و دیگر ارزهای مهم همگی پول فیات محسوب می شوند.

 

هاوینگ (Halving)

یکی از مشکلات رایجی که در مورد ارزهای فیات وجود دارد، این است که اگر بانک های مرکزی بیش از حد پول چاپ کنند، مطمئنا با کاهش ارزش ارز و تورم روبرو خواهند شد. همین علت سبب شد تا ساتوشی ناکاموتو، قوانین این رمز ارز را به گونه‌‌ای تعیین نماید که پاداش‌‌های اهدایی به ماینرها برای استخراج بیت کوین،‌‌ هر چهار سال یک بار نصف ‌‌شود. بنابراین با توجه به اینکه موجودی بیت کوین‌‌ محدود می باشد و قانون عرضه و تقاضا در مورد رمز ارزها نیز صادق است، امکان کنترل تورم آن نیز وجود خواهد داشت.

 

ارتفاع بلاک (Block height)

برای آشنایی با این اصطلاح، بلاک چین بیت کوین را در نظر بگیرید. با پیدایش بیت کوین، اولین بلاک آن را بلاک جنسیس  (genesis block)نامیدند.از زمان ایجاد بلاک جنسیس، هر ۱۰ دقیقه، یک بلاک جدید به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌شود. فرآیند ایجاد بلاک‌های جدید و متصل شدن آنها به یکدیگر نامحدود است. حتی بعد از اتمام استخراج سکه های اولیه، تا زمانی که معامله ی بیت کوین وجود دارد، ماینرها در بازه های زمانی معین، بلاک های جدید می سازند. ارتفاع یک بلاک (Block height)، تعداد بلاک‌هایی است که قبل از آن بلاک در زنجیره‌ی مربوطه  وجود دارند. از این رو ارتفاع بلاک جنسیس صفر است زیرا هیچ بلاکی قبل از آن وجود نداشته است.

 

فورک (Fork)

در هر ارز دیجیتال، برنامه نویسان پروتکل هایی تعیین کرده اند که طبق آن بلاک چین به فعالیت خود ادامه می دهد و  تا زمانی که کاربران آن را بپذیرند، کسی نمی تواند مانع فعالیت آن گردد. اما اگر در شبکه یک رخنه ی امنیتی که داریی های کاربران را تهدید کند کشف شود، یا بخواهند توان یک بلاک چین را افزایش دهند، با به روز رسانی بلاک چین که اصطلاحاً به آن فورک می گویند به رفع این موانع می پردازند. در واقع فورک، راهی برای اعمال به‌روزرسانی یا ارتقای نرم‌افزاری، افزودن ویژگی‌های جدید، بالا بردن قابلیت‌های کنونی و ارتقای پروتکل‌های امنیتی می باشد.


هارد فورک (Hard Fork)

درحیطه ی ارزهای رمزنگاری شده، با آپدیت نرم‌افزار یا اعمال هرگونه تغییرات در پروتکل، که منجر به نسخ قوانین قبلی شده و کد جدیدی ایجاد گردد، هارد فورک گفته می شود. در هارد ورک آپدیت تمامی نودها الزامی بوده و کاربران ملزم به استفاده از آخرین نسخه ی نرم افزار به روز رسانی شده می باشند.

 

سافت فورک (SOFT FORK)

در سافت ورک، قوانین جدید ، قوانین قدیمی را منسوخ نمی‌کند و یک فرآیند سازگار با نسخ قبل (backward-compatible) است. در واقع در سافت ورک، تغییرات ایجادشده در بلاک‌ها به‌صورت سطحی و جزئی بوده و به همین علت نیاز به بروزرسانی جهانی نودها (Nodes) و نرم‌افزار ندارد.


عرضه اولیه سکه Ico

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering که به اختصار ICO نامیده می شود، روشی است که به وسیله ی آن، تیم توسعه دهنده ی یک پروژه جهت تأمین بودجه ی مورد نیاز خود از آن استفاده می کنند. در این روش به منظور تأمین بودجه ی راه اندازی پروژه های بلاک چینی و هم چین پروژه های مربوط به ارزهای دیجیتال، مجریان پروژه اقدام به پیش فروش توکن ها و دریافت وجه بصورت ارزهای دیجیتال می نمایند. در اصل به پدیده ای که در آن بودجه ی راه اندازی یک پروژه به شکل ارز دیجیتال جمع آوری گرد ICO گفته می‌شود.


Exit Scam

با توجه مطالبی که عنوان شد، استارتاپ ها جهت تأمین بودجه ی مورد نیاز برای اجرای پروژه ی خود اقدام به جذب سرمایه گذار می کنند، اما برخی از این استارتاپ ها با فریب کاری مردم پس از دریافت سرمایه ی آن ها اقدام به سرقت می نمایند. به این فرآیند که از قبل نیز در سایر کسب و کارها وجود داشته Exit Scam می گویند.

 

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)

سالیدیتی، یک زبان برنامه نویسی است که به علت دقت بالا، امنیت، سرعت و سازگاری با بلاک چین اتریوم، در نوشتن قراردادهای این ارز از آن استفاده می کنند. به برنامه هایی که روی بلاک چین اتریوم قرار دارند، قراردادهای هوشمند می گویند. در واقع قراردادهای هوشمند دستورالعمل هایی دارند که در تنظیم قراردادها از آن ها استفاده می شود. به‌واسطه ی چنین قراردادهایی می‌توان برنامه‌هایی ساخت غیرمتمرکز، که بدون هیچ توقف و کنترلی تا ابد به کار خود ادامه ‌دهند.


بیت کوین ماکسیمالیست (Bitcoin Maximalists)

به افرادی که منحصراً بیت کوین را محبوب ترین رمز ارز در جهان می دانند، ماکسیمالیست بیت کوین می گویند. ماکسیمالیست ها، آلت کوین‌ها (سایر رمز ارز‌ها به غیر از بیت کوین) را در جایگاه پایینتری از لحاظ ارزش، نسبت به بیت کوین می دانند.

 

خودت تحقیق کن (Dyor)

Dyor مخفف عبارت Do Your Own Research است که یک اصطلاح پر کاربرد در میان فعالان حوزه ی ارزهای دیجیتال و سایر شاخه های سرمایه گذاری می باشد. کاربرد این اصطلاح زمانی است که به اشخاص قبل از سرمایه گذاری توصیه می شود درباره ی حوزه ی ورودی اشان تحقیقات کامل نمایند.

 

Btfd

مخفف عبارت ( Buy the F*cking Dip) است. این عبارت رایج میان کاربران باسابقه و خبره، کدی است جهت خرید کوین مدنظر در کف قیمت. پس زمانی که این عبارت را شنیدید دقت بیشتری در معالاتتان داشته باشید زیرا احتمالاً قیمت در کف ترین حالت ممکن قرار دارد.

 

مرورگر بلاک چین (Blockchain explorer)

مروگر بلاکچینی یا (Blockchain Explorer)، موتور جستجو گر یک سایت و یا اپلیکیشن می باشد، که به کاربران امکان جستجو در بین بلاک چین ها را فراهم می کند. به کمک این مرورگر کاربر می تواند به اطلاعات مربوط به جزئیات بلاک،  تراکنش‌ها، قیمت ارز دیجیتال و تخمین نرخ هش شبکه دسترسی داشته باشد. مرورگر هر ارز دیجیتال اختصاصی عمل می‌کند، برای مثال اطلاعات تراکنش اتریوم در مرورگر بیت کوین قابل‌رؤیت نیست.


معرفی استیبل کوین (Stablecoin)

برای کاهش نوسانات بازار و ایجاد ثبات قیمت، از نوعی کریپتوکارنسی به نام استیبل کوین استفاده می شود. استیبل کوین وابسته به یک دارایی پایدار می باشد، که این دارایی اصولاً قابل قیمت گذاری بوده و می تواند شامل ارزهای دولتی، ارزهای دیجیتال و طلا باشد. یکی از استیبل کوین‌های معروف بازار (تتر) می باشد، ارزش تتر۱ دلار است.

 

ارزش بازار (Market Capitalization)

(MARKET CAPITALIZATION) که با مخفف (Market Cap) یا ارزش بازار خوانده می شود، اشاره به ارزش نقدی سهام یا هر دارایی دیگری که در انواع بازارهای مالی فعال هستند، دارد. برای مثال جهت محاسبه ی ارزش بازار یک سهم در بازار بورس، تعداد سهام آن شرکت را بر قیمت هر سهم ضرب می کنند. سرمایه‌گذاران از ارزش بازار برای تعیین بزرگی یا کوچکی شرکت استفاده می‌کنند. برای محاسبه ی ارزش شرکت ها در بازار سهام، به ارزش بازار کل سهام منتشر شده توجه می کنند.


سیاست شناخت مشتری (Kyc)

به طور خلاصه KYC مخفف عبارت Know Your Customer، به معنی شناخت مشتری است. طبق قوانینی ضد پولشویی دولت ها، جهت جلوگیری از فعالیت مجرمانه و در صورت نیاز پیگیری های احتمالی از این الزام که مربوط به احراز هویت مشتریان است، استفاده  می کنند. از این قانون هم در موسسات مالی و هم در موسسات غیر مالی استفاده می شود.


(Phishing)

فیشینگ یا همان سرقت اطلاعات، عملی است مجرمانه که در آن شخص کلاهبردار سعی در فریب افراد جهت کسب اطلاعات محرمانه ی آن ها دارد. فیشینگ در تمام حوزه های مالی و از جمله ارز دیجیتال نیز رخ می دهد. یک مجرم سایبری می‌تواند با ارسال ایمیل‌های فریب کارانه یا حتی طراحی سایتی مشابه آدرس یک سایت صرافی یا کیف پول معتبر، به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا نماید، و اقدام به سرقت نماید.

 

متن‌باز (Open Source)

در بسیاری از نرم افزارها، پس از تکمیل و قرار گرفتن در اختیار کاربر، کد برنامه نویسی و ساختار آن نرم افزار برای عموم قابل رویت و در دسترس می باشد. این دسترسی این امکان را به کاربر می دهد که با تغییر کدهای برنامه نویسی آن نرم افزار را شخصی سازی نماید. در حقیقت، متن باز، به معنی در دسترس بودن کدهای برنامه نویسی است.  


بازار خرسی (Bear)

بازارخرسی از جمله مفاهیمی است که برای توصیف وضعیت بازار به کار برده می شود، در واقع زمانی که قیمت رمز ارزها روندی نزولی داشته باشد و رکود در اوضاع اقتصادی حکمران گردد، از مفهوم (بازار خرسی) استفاده می‌کنند.



بازار گاوی (Bull)

زمانیکه وضعیت بازار رو به رشد باشد و قیمت رمز ارزها روندی صعودی داشته باشد، اصطلاحاً می گویند (بازار گاوی) است.

 

نابودشده (Rekt) 

WRECKED به معنی نابود شده است که در حالت عامیانه با عبارت REKT بیان می شود. این اصطلاح در بیان ورشکستگی و از دست دادن کل دارایی در بازارهای مالی یا توصیف افت شدید ارزش بازار استفاده می شود.

 

بگ هولدر (Bag-Hodler)

گاهی برخی سرمایه گذاران اصرار در نگهداری یک دارایی بی ارزش دارند، در چنین موقعیت هایی از اصطلاح bag-holder استفاده می کنند.


احساس ترس وحشت از افت قیمت (Fud)

اصطلاح FUD مخفف سه کلمه(Fear, Uncertainty, Doubt) به معنی ترس، عدم قطعیت و تردید می‌باشد. این اصطلاح بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال، بسیار رایج می باشد. از این اصطلاح زمانی استفاده می شود که در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی منتشر می‌شود که خواننده پس از مطالعه آن احساس ترس و عدم اطمینان به ارزهای دیجیتال پیدا کند. برای مثال وارن بافت در یک برحه ای، قیمت بیت کوین را یک حباب واقعی معرفی نمود، که به نظر بسیاری از کارشناسان، FUD بوده. در اصل ویژگی  FUD برپایه ی احساس بودن غیرعلمی بودن، غیردقیق بودن،  و مبتنی بر احساس بودن آن است.


متاورس (Meteverse)

متاورس یک جهان مجازی است که با استفاده از ارزهای دیجیتال می توان تجربه ی یک زندگی سه بعدی را داشت. متاورس فصل جدیدی از ارتباطات اجتماعی را رو نمایی کرده، در این محیط دیجیتال می توان به صورت سه بعدی به تعامل با کاربران پرداخت. متا از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و بلاک چین به همراه مفاهیمی از رسانه های اجتماعی استفاده می نماید.


اصطلاحات رایج در تراکنش ارزهای دیجیتال

با توجه به گستردگی مطالب در حیطه ی ارزهای دیجیتال، در این بخش سعی کردیم تا با اصطلاحات رایج در تراکنش رمز ارزها بیشتر آشنا گردید.


تائید (Confirmation)

Confirmation در لغت به معنی تأیید می باشد. در انتقال یک ارز دیجیتال، پس از انجام تراکنش و ارسال به شبکه ی مورد نظر، برای رسیدن به دست گیرنده، اطلاعات باید توسط ماینرها، تأیید یا confirm)) شود. تعداد زیادی تراکنش در چشم برهم زدنی در یک بلاک ایجاد می شود، با ارسال هر تراکنش یک بلاک جدید در شبکه ایجاد می شود، در واقع confirm))  همان بلوک هایی است که پس از تراکنش استخراج می گردد. در واقع تأییدیه‌ها یک معیار جهت اندازه‌گیری تعداد بلاک‌های سپری‌شده از زمان اضافه شدن تراکنش جدید به بلاکچین هستند. هم چنین، کثرت تأییدیه‌ها دلیل بر امنیت بالای تراکنش می باشد.

 

عبارت بازیابی (Recovery Phrase)

Recovery Phrase یا عبارت بازیابی، کلید خصوصی یا همان رمز ورود کیف پول رمزنگاری می باشد که به شما امکان دسترسی به وجوه را فراهم می کند. به وسیله ی این عبارت، شما امکان نقل و انتقال رمز ارزها از یک کیف پول به یک کیف پول دیگر را دارید. این عبارت 12 کلمه ای را دور از دسترس دیگران و کاملاً محرمانه باید نگه داشت.

 

کلید عمومی (Public Key)

زمانی که کاربری قصد انجام اولین تراکنش را نماید، یک کلید عمومی و خصوصی ایجاد می شود. کلیدهای عمومی به طور گسترده توزیع می‌شوند، در حالی که کلیدهای خصوصی فقط در اختیار مالک بوده و باید مخفی نگه داشته ‌شوند. Public Key یا کلید عمومی، آدرس کیف پول کاربر است و در واقع کدی رمزنگاری شده است که به کمک آن می توان ارز دیجیتال دریافت کرد. هر کلید عمومی از یک رشته کاراکترهای مختلفی مانند اعداد و حروف ساخته شده که این امر موجب افزایش امنیت در هنگام ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال گشته است. کلید عمومی همراه با کلید خصوصی امنیت حساب کاربران را برای جابه جایی ارزهای دیجیتال تامین می کند.

 

کلید خصوصی (Private Key)

Private Key یا کلید خصوصی، ترکیبی از حروف و اعداد (51کاراکتر) است که در انتقال ارزها یا خرج کردن و به صورت کلی، دسترسی به دارایی های موجود در کیف پول کاربرد دارد. باتوجه به اینکه اطلاعات هویتی در بلاک چین ثبت نمی گردد، تنها راه تشخیص مالک واقعی دارایی های یک کیف پول، استفاده از کلید خصوصی می باشد. نگهداری و حفظ کلید خصوصی بسیار حائز اهمیت می باشد، در صورتی که آن را فراموش کنید یا در دسترس افراد دیگر قرار دهید، دیگر مالک دارایی هایتان نیستید.

 

امضای دیجیتال (Signature)

امضای دیجیتال، امضا با مدادی نوری بر روی سیگنچر پد است. در این نوع امضا، شخص با یک مداد الکترونیکی بر روی یک صفحه نمایش لمسی امضا می‌کند. از مزایای این نوع امضا این است که سیستم می‌تواند مقدار فشار دست، سرعت حرکت مداد امضا و فاکتورهای دیگری را هنگام امضا کردن اندازه گیری کند و آنها را با نمونه امضای ثبت شده در سیستم مقایسه کند تا از جعل امضا و جعل هویت جلوگیری کند. این بدین معنی است که حتی اگر شخصی از لحاظ ظاهری کاملا شبیه شما باشد و امضای شما را هم بلد باشد باز هم نمی‌تواند خودش را جای شما بزند و سوء استفاده کند. از این امضاها بیشتر در بانک‌ها و دفاتر اسناد رسمی و محضرها استفاده می‌شود.

 

شناسه تراکنش ارز دیجیتال (Txid)

شناسه تراکنش یا Txid، یک رشته‌کد منحصربه‌فرد متشکل از اعداد و حروف است که به هر تراکنش در بلاک چین اختصاص می‌یابد. هر عملیاتی که در بلاک چین اتفاق می افتد اعم از انتقال رمز ارزها یا تبدیل ارز ها در صرافی های غیرمتمرکز با یک تراکنش همراه است. کلیه ی تراکنش‌هایی که در بلاک چین ثبت می‌شوند، یک شناسه مخصوصی دارند که از طریق آن می‌توان به اطلاعات تراکنش و وضعیت آن (تأییدشدن یا نشدن) دسترسی پیدا کرد.

 

کارمزد تراکنش (Transaction Fees)

کارمزد تراکنش، مبلغی است که در زمان انتقال رمزارزها به یک کیف پول‌ دیگر پرداخت می‌شود. میزان کارمزد تراکنش‌ها متغیر است و با توجه به میزان ترافیک شبکه بلاکچین تغییر می کند. کاربری که جهت تأیید تراکنش خود عجله داشته باشد، می تواند با پرداخت هزینه ی بالاتری در ابتدای صف قرار بگیرد و تأیید تراکنش خود را بگیرد. اکثراً میزان کارمزد در صرافی ارزهای دیجیتال، ثابت است، اما در کیف پول‌های دیجیتال، با توجه به نوع کیف پولی ، امکان تغییر هزینه‌ها وجود دارد.

 

استاپ لیمیت (Stop-Limit)

زمانی که قیمت یک دارایی به سرعت در حال صعود یا سقوط است و معامله‌گران نگران سود و ضرر خود می‌شوند، می توانند از لیمیت اردرها استفاده کنند. همچنین معمولا زمانی که معامله‌گر قصد خرید یک دارایی با قیمتی خاص را دارد که فقط در آن صورت سود می‌کند، از این نوع سفارش استفاده می کند. برای مثال فرض کنید یک تریدر تحلیل می‌کند که قیمت فعلی بیت کوین (مثلا 10/000دلار) است و پیش‌بینی می کند که تا محدوده ی  7/500دلار ریزش می کند. در چنین مواقعی می‌توان با تنظیم یک لیمیت اوردر تعیین کرد که درصورت رسیدن قیمت به آن ناحیه تراکنش، تکمیل گردد.


اصطلاحات مربوط به کیف پول‌های ارز دیجیتال

برای فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال ، آشنایی با کیف پول ارز دیجتال و سایر اصطلاحات مربوط به آن، ضروری است. در این بخش مطالبی جهت آشنایی مختصر و مفید شما عزیزان با این مقوله فراهم نموده ایم، همراه یارسرمایه باشید.

 

کیف پول (Wallet)

Wallet یا کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه ی نرم افزاری است که دارای کلیدهای خصوصی و عمومی است و با اتصال به بلاک چین های مختلف، ارسال و دریافت انواع ارز دیجیتال را فراهم نموده است. برای درک بهتر این مطلب با ذکر یک مثال به توضیح این اصطلاح رایج می پردازیم. اگر کیف پول ارز دیجیتال را یک حساب بانکی در نظر بگیریم، کلید عمومی همان شماره حساب می باشد و کلید خصوصی رمز بانک یا عابرکارت شما می باشد. بنابراین اگر خواهان استفاده از بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری هستید، به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. این کیف پول ها، انواع مختلفی دارند که بنابر نوع نیاز می توان هریک از آن ها را انتخاب نموده و استفاده کرد. با توجه به اینکه، این کیف پول ها آسیب پذیر بوده و حتی خطر هک شدن در آن ها نیز وجود دارد، انتخاب کیف پول دیجیتال بسیار موضوع حساس و پر اهمیتی می باشد.


کیف پول سرد (Cold Storage)

امن‌ترین نوع کیف پول ارز دیجیتال، Cold Storage یا کیف پول سرد می باشد. این نوع از کیف پول ها به صورت آفلاین کار می کنند و بنابراین از کیف پول در برابر هک های سایبری و هرگونه دسترسی های غیر مجاز محافظت می نمایند، در واقع ساز وکار این کیف پول ها به طور کلی از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های گرم برخوردار هستند.

 

کیف پول گرم (Hot Wallet)

کم‌ترین سطح امنیت در کیف پول ارزهای دیجیتال، متعلق به کیف پول های گرم می باشد. از این نوع کیف پول ها نباید برای نگهداری طولانی‌مدت و ذخیره تمام سرمایه ارزهای دیجیتال استفاده نمود، به دلیل اینکه سرور سایت، کلیدهای خصوصی کاربر را ذخیره می نماید، و در معرض حملات سایبری و هک شدن قرار دارند.

 

کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet)

کیف پول سخت افزاری یک دستگاه الکترونیکی کوچکی است که ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره می کند. در واقع این کیف پول در بر دارنده ی کلیدهای خصوصی و عمومی می باشد و با حفاظت از آن ها جلوی هرگونه دسترسی های غیرمجاز و هک شدن را می گیرد.

 

آدرس کیف پول ارز دیجیتال (ADDY)

ADDY به آدرس کیف پول به‌خصوص بیت کوین اشاره دارد.


اصطلاحات رایج در استخراج ارزهای دیجیتال

در این بخش به اصطلاحات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال می پردازیم.


استخراج (Mining)

به فرایند تایید تراکنش‌ها در شبکه، استخراج یا ماینینگ می‌گویند که با تولید سکه جدید همراه است. در شبکه‌های ارز دیجیتال، انواع تراکنش ها شامل ایجاد قراردادهای هوشمند، انتقال سکه‌ بین افراد مختلف، و ... وجود دارد. این تراکنش ها پس از اعتبار سنجی توسط مشارکت کنندگان شبکه (node) جهت ثبت در بلاک چین پردازش می شوند. از طرفی به علت نبود هیچ گونه نهاد نظارتی روی پردازش تراکنش ها، استخراج‌کنندگان کامیپوترها و دستگاه‌های محاسباتی مخصوص خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا به انجام این فرایند کمک کنند. با اتمام فرآیند پردازش، آن بلاک به اصطلاح استخراج می شود. ماینری که موفق به پردازش بلاک شده، پاداشی از شبکه تحت عنوان پاداش بلاک (Block Reward)  و همچنین کارمزدهای مربوط به تراکنش‌های بلاک را از آن خود می‌کند.

 

ماینر (Miner)

دستگاه ماینر یا Asic ، در لغت به  معنی استخراج کننده می باشد، ماینرها ابزارهایی با توان محاسباتی و قدرت پردازش بالا هستند که به استخراج رمز ارزها و تأیید تراکنش ها ی ارسالی به شبکه می پردازند.

 

مزرعه استخراج (Mining Farm)

مزرعه ی استخراج یا ماینینگ فارم در واقع محلی است که تعداد فراوانی سرور قدرتمند، جهت استخراج رمزارزها در آنجا گردآوری می شوند. معمولاً مزارع استخراج در جاهایی مانند سوله و خارج از شهر ایجاد می شوند، زیرا دستگاه های ماینینگ دارای صدا و مصرف برق بالایی نیاز دارد و از این جهت نمی توان دستگاه های ماینینگ را در منازل مسکونی نگهداری کرد.

 

ریگ استخراج (Mining Rig)

به تجهیزات لازم جهت استخراج ارز دیجیتال، ریگ استخراج می گویند. ریگ ماینینگ مجموعه‌ای از سخت افزارهای قدرتمندی می باشد، که شامل Cpu و Gpu های اختصاصی و قدرتمندی هستند. در سال‌های اولیه استخراج ارزهای دیجیتال درمنازل و با استفاده از کامپیوترهای خانگی امکان داشت اما اکنون فرآیند استخراج سخت‌تر از گذشته شده و به تجهیزات پیشرفته با توان بالا نیاز است.

 

 استخراج ابری (Cloud Mining)

زمانی که افراد تجهیزات لازم جهت استخراج ارزهای دیجیتال را نداشته باشند، می توانند از خدمات شرکت هایی که دارای تجهیزات سخت افزاری قدرتمند و گران قیمت می باشند استفاده کنند و از راه دور و در ازای پرداخت تعرفه ی مشخص شده، اقدام به استخراج ارز دیجیتال نمایند. در چنین شرایطی تنها چیزی که مورد نیاز است فقط یک رایانه یا گوشی موبایل خواهد بود تا به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کرده و از کم وکیف سرمایه گذاری اتان مطلع گردند.

 

استخر استخراج (Mining Pool)

استخر استخراج، محلی مجازی است که مجموعه ای از ماینرها هر کدام قدرت پردازش دستگاه‌های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند. این افراد در تقسیم Block Reward با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

 

مدارهای مجتمع (ASIC)

ASIC کوتاه شده‌ عبارت Application-Specific Integrated Circuit و به معنای مدارهای مجتمع به منظور انجام عملیات خاصی است. این مدار دارای تراشه های ویژه ای است که در مقایسه با یک مدار معمولی، سرعت محاسبات را افزایش داده و مصرف برق کمتری دارد اما به نسبت، هزینه‌ی تولید آن نیز بسیار بالا است.

 

پاداش بلاک (Block Reward)

ماینرها در تامین امنیت شبکه و نظارت بر صحت تراکنش ها نقش مهی را ایفا می کنند، بنابراین این ماینرها در قبال کاری که انجام می دهند (تأیید بلاک ها، بسته شدن بلاک ها، اضافه شدن به زنجیره ی بلوک قبلی) پاداش دریافت می کنند که به آن Block Reward گفته می شود. پاداش استخراج هر بیت کوین اکنون ۵/۱۲ بیت کوین است.

 

فاست (Faucet)

در زبان انگلیسی فاست یه معنی شیر آبی است که چکه می‌کند که می‌توان معنای درآمد قطره‌ای را از آن برداشت نمود. در حوزه ی ارزهای دیجیتال سایت‌هایی هستند که طبق گفته ی خودشان در صورت بازدید از آن‌ها، هر چند ثانیه یا چند دقیقه یکبار می‌توانید مقداری بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر دریافت کنید. توجه کنید که اغلب فاست های امروز کلاهبردارانی هستند که در نهایت منجر به تلف شدن وقت کاربرانشان می شوند.


اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال مربوط به تحلیل تکنیکال

در این بخش از یارسرمایه به اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال مربوط به تحلیل تکنیکال می پردازیم.

 

اوج قیمت (ATH)

اوج قیمت (بالاترین قیمت تاریخ) یا (All-Time High) که به اختصار «ATH»، نامیده می‌شود، به زمانی اطلاق می شود که یک دارایی به بالاترین ارزش خود در تاریخ می‌رسد.

 

بالای خط (ATL)

اصطلاح بالای خط یا (All Time Low) که به اختصار (ATL) نامیده می شود، در مقابل اوج قیمت قرار دارد و به کمترین ارزشی که تاکنون هر دارایی داشته است اطلاق می شود.

 

تله خرسی (Bear Trap)

در تله ی خرسی، فعالان و معامله گران انواع بازارهای مالی با دریافت سیگنال های اشتباه مبنی بر ریزش قیمت ها، اقدام به فروش دارایی های خود می کنند، در صورتیکه قیمت ها یا ثابت می مانند و یا صعودی می شوند، و در نهایت این تله باعث ضرر و زیان معامله‌گران می‌شود.

 

تله گاوی (Bull Trap)

تله ی گاوی برعکس تله ی خرسی است، یعنی در شرایطی که روند بازار صعودی است، معامله گران سیگنال اشتباه دریافت می کنند مبنی بر اینکه روند صعودی بازار آغاز شده و شروع به خرید می نمایند اما بلافاصله روند نزولی از سر گرفته می شود و اینگونه این تله باعث ضرر و زیان معامله گران می شود.

 

قیمت به اوج رسیده (To The Moon)

این عبارت در لغت به معنای (به‌سوی ماه) و در فارسی معادل (سر به فلک کشیده) است. اصطلاح To The Moon را معمولاً هنگام افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و ارزش بازار استفاده می کنند.

 

پامپ و دامپ (Pump and Dump)

گروهی از افراد با سرمایه گذاری های هنگفت روی یک سری کالا یا سهام خاص که در قیمت پایین قرار دارند و سپس تبلیغات وسیع جهت دعوت مردم و خرید این دارایی ها، سبب افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت ها می شوند، این فرآیند به تنهایی (پامپ) نامیده می شود، اما در دامپ همان سرمایه گذاران اقدام به فروش دارایی های خود نموده و به این ترتیب سودهای کلانی که از لحاظ اخلاقی تأیید نمی شوند را نصیب خود نموده و پس از مدتی باعث ریزش قیمت همان دارایی ها و ضرر و زیان عمومی می شوند.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما