رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن (Price Action) چیست؟

پرایس اکشن در لغت به معنی حرکات قیمت است. در بین استراتژی های موجود جهت معامله در بازارهای مالی، پرایس اکشن یکی از ساده ترین و موثرتری روش ها به شمار می رود. اساس کار پرایس اکشن، طبق داده های قیمت مشخص می گردد که نقاط ورود و خروج برای معامله گر عیان می گردد.

همانطور که گفته شد در این روش به وسیله ی حرکات واقعی قیمت می توان تصمیم به معامله گرفت، در واقع معامله گری که بر اساس پرایس اکشن معامله می کند معتقد است که تنها منبع واقعی اطلاعات، قیمت ها هستند. نمودار مورد استفاده ی معامله گر پرایس اکشن در ساده ترین حالت خود قرار دارد. برای درک بیشتر همراه یار سرمایه باشید.

 

پرایس اکشن تریدر کیست؟

به معامله گری که جهت انجام معاملات خود از روش پرایس اکشن استفاده می کند، پرایس اکشن تریدر یا معامله گر پرایس اکشن می گویند. در این روش معامله گر تمام تصمیمات خود در معامله را فقط بر پایه ی نمودار قیمت می گیرد. برای استفاده از این روش، باید به درک خوبی در بازار رسید، زیرا دانستن جهت حرکت بازار بسیار مهم است. از این روش در هر بازاری می توان استفاده کرد، از جمله بازار بورس ایران، فارکس، ارز دیجیتال، چارت طلا، نفت و ...

پرایس اکشن تریدر ها معمولا جهت به دست آوردن نقطه ی مطلوب برای ورود به معامله، کنترل ریسک و کسب سودهای چشمگیر معمولا به چند فاکتور توجه می کنند که از جمله ی آن ها می توان به نوسانات قیمت، الگوهای نموداری، حجم معاملات (Volume)، قیمت عرضه و تقاضا، شتاب (Velocity)، بزرگی (Magnitude) و دیگر اطلاعات بازار اشاره کرد، که تمام این موارد مرتبط با قیمت هستند، و با ترکیب آن ها جهت ورود یا خروج از سهمی بهترین تصمیم را اتخاذ می نمایند.

 

روش های معاملاتی با پرایس اکشن

 

استراتژی شناسایی روند

یکی از استراتژی ها و در واقع اولین گام برای معامله با پرایس اکشن که معامله گران حرفه ای نیز از آن استفاده می کنند، بازار رنج دار را از بازار روند دار است.

 

استراتژی تعقیب روند

استراتژی بعدی که درصد موفقیت بالایی دارد و در صورت یادگیری کامل، سود کلانی به همراه دارد، استراتژی تعقیب روند است.

در صورتی که معامله گر پرایس اکشن، شاهد بالا رفتن قیمت سهام باشد، متوجه می شود که تقاضا جهت خرید سهم وجود دارد. در مرحله ی بعد بر اساس قدرت خرید، تحلیل می کند که آیا این روند ادامه دار است یا خیر. برای معامله گران پرایس اکشن، نوع اتفاق در حال رخ دادن مهم نیست، بلکه سوال اصلی آن ها علت و چرایی رخ دادن اتفاق است و این سوال به جهت اتخاذ تصمیمات مناسب تر در معاملاتشان است.

 

تفاوت بازار رنج (خنثی) و بازار روند دار

 بازار رنج یا خنثی، بازاری است که روند مشخصی در آن وجود نداشته و قیمت در یک محدوده نوسان می کند یعنی میزان عرضه و تقاضا در آن محدده یکسان است و بازار در خطی افقی حرکت می کند، ولی بازار روند دار بازاری است که قیمت حرکات جهت داری (صعودی یا نزولی ) دارد، و محدوده ی نوسان آن باعث ایجاد قله ها و دره هایی در چارت می شود. بازار روند دار در یک خط افقی مستقیم حرکت نمی کند. 

ذکر این نکته الزامی است که برای تحلیل با هر روش تکنیکالی باید بتوانیم روندها را شنایی کنیم.

روند خنثی در تحلیل تکنیکال

 

روند صعودی در تحلیل تکنیکال

 

مزیت های پرایس اکشن نسبت به اندیکاتورها

  • استفاده از چارت ساده ی پرایس اکشن توجه معامله گر را بر روی حرکات قیمت متمرکز می کند، و معامله گر می تواند، حرکات بعدی بازار را که به زودی رخ خواهد داد، تشخیص دهد. در صورتی که با استفاده از اندیکاتورهای دیگر، چارت شلوغ تری مشاهده می شودو باالطبع آنچنان که باید، تمرکز جهت موفقیت وجود نخواهد داشت.
  • یک مزیت دیگر این است که استفاده از اندیکاتورهای دیگر باعث عقب ماندن از قیمت فعلی بازار می شود و باالطبع تحلیل ناشی از این عقب ماندن، اثرات خاص خود را دارد.
  • همچنین با استفاده از سایر اندیکاتورها تنها می توان حرکات بعدی بازار را صرفا حدس زد نه اینکه قطعا مشخص شود.

نکته ی مهم: البته ذکر این نکته الزامی است که منظور یار سرمایه ناکارآمدی سایر اندیکاتور های نیست.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (2)

  1. مهدی زین العابدینی
    مهدی زین العابدینی
    عالی لطفا این مطالب مفید ادامه دار باشه
    • مدیر سایت
      مدیر سایت
      نظر لطف شماست دوست عزیز، بله مطالب به امید خدا ادامه دار خواهد بود.
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما