رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

10 مورد از مهم ترین الگوهای برگشتی کندل استیک در بازارهای مالی

10 مورد از مهم ترین الگوهای برگشتی کندل استیک در بازارهای مالی

کندل استیک یا کندل ژاپنی چیست؟

درود بر یاران یار سرمایه ...

حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، این مقاله حاوی اطلاعات و نکات جدیدی است که برای شما عزیزان بسیار مفید خواهد بود.

در این مطلب آموزشی به معرفی کندل های شمعی (Candlestick) و الگوهای مهم آن می پردازیم،  با یادگیری این مطلب شما می توانید در تحلیل انواع نمودارها مانند فارکس، ارز دیجیتال، بورس و .. مهارت کافی را داشته باشید.

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده، که با وجود انواع نمودارهای میله ای و خطی و ...  چرا بیشتر تحلیلگران از کندل استیک استفاده میکنند؟ 

در کندل استیک ها، داده ها روی نمودارهایی نشان داده می شوند که بسیار دقیق به تحلیل شرایط بازار و پیش بینی روند قیمت می پردازند. به کمک بدنه ی کندل و سایه ی آن، تحلیل گران می توانند جهت حرکت قیمت را با توجه به الگوهایی که برای کندل ها در نظر می گیرند، شناسایی نمایند. برای مثال به نمودار خطی زیر دقت کنید: 


همانطور که ملاحظه می کنید، در این نمودار  یک خط وجود دارد که بیانگر روند قیمت است و  جهت حرکت قیمت فقط بر اساس آخرین قیمت مشاهده می شود. اما در کندل استیک ها، شما با یک نگاه به کندل 4 داده ی مهم را دریافت خواهید کرد:

- قیمت باز شدن (OPEN)

- قیمت بسته شده (CLOSE)

- بالاترین قیمت (HIGH)

- پایینترین قیمت (LOW)

به صورت کلی، کندل ها با توجه به روند قیمت و رنگ کندل، به دو دسته تقسیم می شوند:  صعودی و نزولی

اگر open  قیمت بالا باشد و  close  پایین ، روند قیمت به سمت پایین بوده، پس کندل ما نزولیست و اگر open پایین باشد و  close بالا ، حرکت کندل رو به بالا بوده و کندل صعودیست. معمولا کندل های نزولی، توپر و به رنگ قرمز می باشند و کندل های صعودی، رنگ سبز و یا توخالی و سفید می باشند، شما می توانید تغییرات مورد نظر خود را از طریق تنظیمات نرم افزارها اعمال نمایید.

شاید برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که  به کمک نمودارهای میله ای هم می توان به همین داده ها دسترسی داشت، پس مزیت استفاده از کندل استیک ها چیست؟

به کمک بدنه ی کندل ها می توان الگوهای مختلفی را ساخت. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اصلا چه نیازی به الگو هست؟
با توجه به اینکه ذهن انسان ذاتاً به دنبال ساختن اشکال مختلفی است که بتواند مطالب را راحت تر آنالیز کرده و به خاطر بسپارد، اهمیت کاربرد الگوهای کندل استیک نیز در اینجا مشخص می شود، چرا که تحلیل گران به کمک این الگوها می توانند به پیش بینی روند قیمت، تحلیل شرایط بازار، میزان فشار  خرید و فروش بپردازند. در ادامه مقاله بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

در  تصویر زیر به تفاوت بین کندل ها و نمودار میله ای دقت کنید:

از ظاهر نمودارهای میله ای نمیتوان برای ساختن الگوهای ذهنی استفاده کرد ، ولی ظاهر کندل ها مثل انسانی چاق یا اگر کمی کوتاه باشد، مانند بچه ای بازیگوش به نظر می آید . این را هم عرض کنم که ظاهر این کندل ها در بحث روانشناسی قیمتها بسیار بهتر به ما کمک خواهد کرد. 
آقای Steve Nison (استیو نیسون) در سال 1989 میلادی اولین مقاله خود را در مورد الگوهای شمعی منتشر کرد و بعد ها این مقاله ها تبدیل به کتابی با عنوان الگوهای شمعی ژاپنی شد. در این کتاب الگوها به طور کلی به دو دسته تقسیم شده اند:

- الگوهای برگشتی یا بازگشتی

- الگوهای ادامه دهنده 

که دوجی ها و ستاره ها هم زیر مجموعه ی الگوهای بازگشتی محسوب میشوند . در ادامه با هم به بررسی و یادگیری بعضی از این الگوها میپردازیم. این الگوها میتوانند از یک کندل، تا ترکیب 5 کندل کنار هم شکل بگیرند. عجله نکنید بیشتر توضیح خواهیم داد...


الگوهای بازگشتی (Reversal pattern)


به الگوهایی گفته میشود که با دیدن آنها در نمودار، باید منتظر چرخش روند قدیمی باشیم. در توضیح این مورد باید بدانید که با مشاهده ی الگوهای بازگشتی، روند بلافاصله تغییر نمی کند، بلکه همانطور که گفتیم باید منتظر چرخش روند باشیم. اجازه دهید در این قسمت به متن صریح کتاب استیو نیسون در مورد این بحث مهم اشاره ای داشته باشیم:

(این اتفاق به ندرت رخ میدهد که ناگهان روند قدیمی تمام شده و نمودار جهت خود را به یکباره تغییر دهد.همانطور که افکار آهسته تغییر میکنند، اغلب تغییر روند ها هم آهسته و با اخطارهایی در انتهای روند شکل میگیرند. اخطار بازگشت روند صرفا بیان میکند که روند قبلی مایل به تغییر است ، ولی به این معنا نیست که سریع تغییر جهت میدهد و بازگشت شکل میگیرد. درک و فهم این مطلب فوق العاده مهم است.)

برای این موضوع هم مثال یک اتومبیل را آورده که با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت به پیچ میرسد و میخواهد تغییر مسیر دهد، قطعا چند ترمز می گیرد و سرعت خود را کم کرده و سپس تغییر جهت می دهد. این ترمزها همین الگوها یا کندل های برگشتی هستند که شما با دیدن آنها متوجه ترمزهای پی در پی راننده در مسیر و آماده تغییر روند می شوید .

در ادامه ی مطلب به نمونه هایی از الگوهای برگشتی می پردازیم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.


1. الگوی مرد دارآویز (Hanging ma) 

ویژگی های الگوی مرد دارآویز:

 - الگوی مرد دارآویز معولاً در سقف و در نقطه ی مقاومت بوجود می آید، و بیانگر شروع روند نزولی قیمت می باشد. 

- وقوع این الگو در یک روند صعودی، هشداری است مبنی بر به پایان رسیدن روند قبلی.

- این الگو دارای سایه پایینی بلندی است که حداقل باید سه برابر بدنه ی کندل  باشد، هرچه طول سایه بیشتر باشد اعتبار الگو بیشتر می شود. (به میله هایی که گاهی بالا یا پایین کندل ها شکل میگیرند، سایه یا shadow گفته میشود.) 

- سایه بالایی نباید وجود داشته باشد یا اگر وجود دارد اندازه ی آن باید بسیار کوچک باشد.

- هر اندازه طول سایه پایینی بلندتر و طول سایه بالایی کوتاه تر باشد این الگو قطعیت بیشتری پیدا میکند.

- در صورتی که طبق تصویر، رنگ کندل سبز(کندل صعودی) باشد، اعتبار الگو بیشتر خواهد شد زیرا بیانگر تغییر روند می باشد.

- هر چه بدنه ی اصلی بالاتر از کندل های قبل خود باشد، احتمال پایان روند صعودی بیشتر می شود.(گپ)

نکته: این الگو حتما نیاز به تایید دارد، یعنی پس از مشاهده ی این الگو باید شاهد یک کندل نزولی (در این تصویر رنگ قرمز) باشیم. به دومین کندل پس از این الگو، کندل Confirmation (تاییدیه) می گویند. با مشاهده ی این الگو، معمولاً معامله گران برای انجام معاملات خود منتظر کندل نزولی می مانند.


2. الگوی چکش یا (Hammer) 

ویژگی های الگوی چکش:

- این الگو در کف و در انتهای یک روند نزولی شکل میگیرد.

- دارای یک بدنه ی کوچک در قسمت بالا و سایه ی پایینی طولانی می باشد.

- سایه پایینی باید حداقل دو برابر ارتفاع بدنه ی کندل باشد.

- کندل های چکشی، نشان دهنده ی تغییر احتمالی روند به سمت بالا هستند.

- تأییدیه ی تغییر روند در این الگو می تواند با یک کندل صعودی بعد از کندل چکشی اتفاق بیفتد.

- این الگو نشان دهنده ی ورود خریداران و افزایش قیمت می شود.

اصطلاح چکش از اینجا به این کندل رسیده است که گویا بازار در این محدوده چکش کاری شده و بالا و پایین زیادی داشته است.

نکته: الگوی چکش مشابه مرد دارآویز است. در صورتی که این کندل را بالای نمودار مشاهده کردید، مرد دارآویز است و خصوصیات آن را خواهد داشت، و زمانی که در پایین و در انتهای یک روند

نزولی مشاهده نمودید، الگوی چکش خواهد بود.


3. چکش برعکس یا (inverted hammer)

ویژگی های الگوی چکش برعکس:

- الگوی چکش برعکس معمولاً در انتهای روند نزولی شکل می گیرد.

- بدنه ی الگوی چکش میتواند قرمز و سبز باشد. (البته اگر بدنه سبز باشد از اعتبار بیشتری برخوردار است).

- هرچه بدنه کوتاه تر و سایه پایینی بلند تر باشد، اعتبار الگو بیشتر می شود.

- این الگو هم مثل الگوی مرد دارآویز حتماً باید تاییدیه داشته باشد.

- هرچه فاصله قیمتی بین کندل های قبلی و بعدی بیشتر باشد (گپ)، برگشت قوی تر شکل خواهد گرفت.

نکته: برخی اوقات کندل تاییدیه (بلافاصله) بعد از کندل برگشتی چکش به وجود نمیآید و معمولاً با اختلاف دو یا سه کندل به وجود می آید. در این صورت این الگوی برگشتی را یک هشدار تلقی می کنیم، صبر می‌کنیم در برگشت، کندلی سفید، بالاتر از بدنه الگوی چکش بسته شود، در این صورت میتوانیم بگوییم تغییر روند شکل گرفته است. پس ،رنگ کندل مرد دار آویز و چکش تفاوتی نمی‌کرد.


حالا گفتیم اگر چکش برعکس باشد مثل تصویر بالا به ان (چکش برعکس) میگوییم ولی اگر در قسمت بالای نمودار یعنی در انتهای یک روند صعودی، الگوی معکوس مرد دارآویز را داشتیم، اسمش چه خواهد شد؟ اسم این کندل که دقیقا معکوس مرد دارآویز است،

الگوی ستاره ثاقبه یا ( Shooting Star ) :


 

 

4 الگوی پوشای نزولی و صعودی یا  (Engulfing) :

 

الگوی پوشای صعودی (Bullish Engulfing) :

این الگو در دو نوع صعودی و نزولی شکل میگیرد که ابتدا به بررسی  الگوی صعودی اینگولفینگ می پردازیم:

ویژگی های این الگو:                                                                                                                                                        

1 به این صورت است که کندل اولی به رنگ قرمز و کندل دوم به رنگ سبز خواهد بود.

2  معمولاً در انتهای یک روند نزولی شکل میگیرد.

3 شمع اول دارای بدنه کوچک و بعد از آن شمع دوم دارای بدنه بزرگی است که بدنه اول را کامل دربر می گیرد و می پوشاند. 

4 بهتر است که در شمع دوم حجم معاملات بیشتر از حجم معاملات در شمع اول باشد.

5 گاهی اوقات این الگو از ۳ یا ۴ کندل تشکیل میشود، البته در بیشتر موارد با همان دو کندل شکل میگیرد:


 

 الگوی پوشای نزولی:

این الگو باعث نزول میشود، پس باید در انتهای یک روند صعودی شکل گیرد.

 خصوصیات این الگو:

 1 میتوان به این اشاره کرد که از دو کندل تشکیل شده که باید کندل اول سبز و کندل دوم قرمز باشد، دقت کنید عرض کردم باید یعنی نباید دو کندل هم رنگ باشند.

2 کندل دوم مثل حالت صعودی خودش،باید بزرگتر از  بدنه کندل اول باشد . بدنه کندل دوم کشیده و قرمز رنگ است که کامل کندل اول را پوشانده به نوعی فروشنده‌ها بر خریداران  غلبه کرده اند، این الگو هم میتواند از ۳ یا ۴ کندل مثل تصویر بالا( ولی در سقف )شکل بگیرد.
پس باید دقت کنید که در سقف ها دنبال پوشای نزولی باشید و در کف ها دنبال پوشای صعودی:


 

 

الگوی ابر سیاه( Dark cloud ):


خصوصیات الگو:

1 این الگو از الگوهای برگشتی سقف است.

2 این الگو حداقل از دو کندل تشکیل میشود.

3 شمع اول یک شمع سفید یا سبز است که بعد از آن یک شمع مشکی یا قرمز که از بالاترین قیمت کندل سبز رنگ شروع شده و تا میانه شمع اول امتداد پیدا میکند. حداقل باید ۵۰ درصد داخل کندل اول نفوذ کند.

4 بین شمع اول و دوم هرقدر شکاف بیشتری باشد این الگو از اعتبار بیشتری برخوردار است. یعنی هر چقدر کندل سیاه یا قرمز دوم کشیده تر باشد الگو قدرتمندتر است.

5 اگر حجم معاملات در شمع دوم بیشتر از شمع اول باشد عالی ست.

6 به هر اندازه که نفوذ شمع دوم داخل شمع اول بیشتر باشد الگو از اعتبار بیشتری برخوردار است.

 توجه کنید:  زمانی که در معرفی الگو ها صحبتی از کندل تایید نمیشود یعنی نیازی به کندل تاییدیه ندارند. این الگو خودش یک هشدار مهم است و نیازی به کندل تایید ندارد. دقت کنید که اعتبار الگوی پوشای نزولی به مراتب بیشتر از الگوی ابر سیاه است.

نکته دوم:در مورد تمامی الگوها ملاک بدنه است،یعنی مثلا اگر میگیم در الگوی پوشای صعودی کندل دوم باید کندل اول را بپوشاند،یعنی بدنه کندل اول باید بدنه کندل دوم را بپوشاند و (شادو) یا سایه ها مهم نیست.

نکته سوم:هرچه این الگوها در تایم فریم های بالاتر یافت شوند از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند بود.یعنی الگوی دارک کلود در تایم هفتگی بسیار مرگبارتر از همین الگو در تایم روزانه است.


الگوی نفوذی  (Piercing Pattern ) :


حتما الان سوال شده که وقتی همه ی الگو ها یک الگوی معکوس هم دارند، پس باید دارک کلود (ابر سیاه) هم یک الگوی معکوس داشته باشد که در کف اتفاق بیفتد. باید عرض کنم که بله...  دقیقا معکوس دارک کلود که در سقف اتفاق می افتاد ، پیرسینگ پترن (الگوی نفوذی) را داریم که در کف اتفاق میفتد، یعنی در انتهای یک روند نزولی دیده میشود.

خصوصیات الگو:

1 این الگو معکوس الگوی ابر سیاه است. 

2  در شناسایی کف ها بسیار استفاده میشود.

3 این الگو باید حداقل دو کندل داشته باشد تا به عنوان الگو شناسایی شود، شمع اول حداقل باید ۵۰ درصد شمع دوم را بالا رود و داخل شمع قبلی نفوذ کند، پس شمع اول باید قرمز رنگ باشد و شمع دوم سبز رنگ.


ستاره ها  (Stars) :


یکی از الگوهای بازگشتی مهم ستاره ها هستند که به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند.

 به نوع صعودی که در کف اتفاق می افتد ستاره صبحگاهی (Morning Star) گفته میشود که گویا خورشید تازه در حال طلوع کردن است ، کندل ها هم به همین شکل رو به بالا حرکت میکنند و الگوی نزولی آن را ستاره عصر گاهی (Evening Star) میگویند .

خصوصیات الگو را یادداشت کنید:

1 باید بدانید که این الگوها از ۳ کندل تشکیل میشوند، بدنه اصلی شمع که در تصویر مشاهده می کنید کوچک است، شمع اول کشیده و شمع دوم (شمع اصلی)  کوچک و شمع سوم کشیده است .

2 رنگ بدنه کندل دوم مهم نیست . اگر به جای بدنه شمع اصلی دوجی باشد به این الگو ستاره دوجی گفته میشود .تقریبا مثل ستاره صبحگاهی بالا.

(دقت کنید که اعتبار ستاره دوجی از ستاره معمولی بیشتراست.)

3 ستاره دوجی نشانه‌ای از بی تصمیمی در بازار است و قدرت خریدار و فروشنده معمولاً برابر میشود و بعد روند دوم شکل میگیرد.

4 به الگوی ستاره در روند نزولی ریزش باران  هم میگویند.

5 فقط رنگ بدنه اول و سوم مهم است، در ستاره صبحگاهی بدنه اول سبز و بدنه کندل سوم قرمز است، ولی در ستاره عصرگاهی بدنه کندل اول قرمز و بدنه کندل سوم سبز است.

6 در کل باید بدانید کندلهای با بدنه کوچک را ستاره میگویند. پس الگوی چکش برعکس ، ستاره صبحگاهی ، شوتینگ استار ،ستاره دوجی و ستاره عصرگاهی همه جزو استار ها محسوب می شوند.
7 در ستاره های صبحگاهی و عصرگاهی هرچقدر بدنه کندل دوم از بدنه بقیه کندلها فاصله بیشتری داشته باشد این الگو اعتبار بیشتری دارد. در کل باید بدانید وجود گپ (فاصله) به الگو اعتبار بیشتری خواهد داد.
8 دو نکته که در اکثر الگو ها صدق میکند: بهتر است حجم معاملات در کندل آخری بیشتر از کندل اولی باشد و همینطور کندل آخری بیش از ۵۰% کندل اول را برگشت داشته باشد.
دوجی : به طور کلی به ستاره های بدون بدنه دوجی گفته میشد . انواع دوجی ها را پایین میتوانید ببینید:

در ادامه به الگوهای بیشتری خواهیم پرداخت پس با من همراه باشید.

 

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما