رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

کپی تریدینگ چیست؟ نحوه ی انتخاب معامله گر مناسب

کپی تریدینگ چیست؟ نحوه ی انتخاب معامله گر مناسب

بسیاری از افراد علاقه مند به ورود به بازار ارز دیجیتال هستند، اما به علت نداشتن مهارت و دانش کافی و عدم اطلاع از ابزارهای ترید و ریسک های بازار سرمایه در این حوزه، از این کار منصرف می شوند. از طرفی نداشتن فرصت زمانی نیز مزید این علت می شود که نتوانند وارد این عرصه شوند. اما خبر خوب این است که با استفاده از ابزار جذاب کپی ترید، تمام افراد تازه کار و آماتور می توانند به شکل خودکار، معاملات افراد خبره را کپی و اجرا نمایند. در این مقاله به این پرداخته ایم که، کپی تریدینگ چیست، چگونه انجام می‌شود، مزایا و معایب کپی تریدینگ و در نهایت چند پلتفرم Copy Trading را معرفی و بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ (Copy Trading) یک سیستم معامله گر در بازار فارکس و ارز دیجیتال است و نحوه ی کار آن به این شکل است که شما به عنوان یک کاربر، استراتژی معاملات شخص دیگر را روی حساب خود تکثیر یا کپی می کنید. در برخی از پلتفرم‌ها، کاربران یک تریدر حرفه ای را انتخاب نموده و رفتارها و عملکرد او را بررسی می نمایند، سپس با استفاده از روش خودکار Copy Trading (سرویس کپی کردن معاملات به صورت اتوماتیک) استراتژی های وی را مو به مو اجرا می کنند. کپی تریدینگ به کمک افراد تازه کاری که به هر علتی توانایی یادگیری تخصصی بازار فارکس و ارز دیجیتال را ندارند، آمده است، تا زحمت یادگیری را از دوش آن ها برداشته و از تجربه ی معامله گران موفق آن ها را بهره مند سازد.


سوشال تریدینگ

پلتفرم سوشال تریدینگ، یک شبکه اجتماعی است که به کاربران خود این امکان را می دهد که معاملات انجام شده را به اشتراک بگذارند و از نظرات کاربران دیگر با خبر شوند. در واقع تمام افرادی که به دنبال یک روش ساده برای انجام معاملات هستند و از طرفی زمان لازم جهت کسب آموزش های لازم را ندارند، می توانند با عضویت در این پلتفرم ها، به بررسی معاملات تریدرهای مختلف پرداخته و پس از یافتن استراتژی مناسب خود، با یک کلیک آن استراتژی را کپی کرده و به معاملات خود بپردازند. توجه به این نکته الزامی است که به هنگام انتخاب معامله‌گر یا استراتژی مدنظر خود، عملکرد گذشته ی آن‌ها را در معاملات قبلی ببینید و ریسک‌هایی که الگوبرداری از آن استراتژی یا تریدر به همراه خواهد داشت را بسنجید. در واقع کپی تریدینگ نوعی از سوشال تریدینگ است که در آن نسخه ی معاملات تریدر حرفه ای را کپی می‌کنند. در انواع دیگر سوشال تریدینگ، یا صرفاً استراتژی یک تریدر تقلید یا از سیگنال‌های دیگران برای خرید و فروش استفاده می‌کنند.

در سیستم کپی تریدینگ دو نوع معامله گر و جود دارد:

سرمایه گذاران: سرمایه گذاران یا (Copied Investor این افراد با افتتاح حساب کپی تریدینگ و سپرده گزاری، امکان دنبال کردن حساب معامله گران خبره و کپی معاملات آن ها را به صورت خودکار دارند.

معامله گران متخصص: معامله گران متخصص یا (Copy Trader این افراد ارائه دهنده ی استراتژی معاملاتی خود برای استفاده ی سرمایه گذاران می باشند.


سیستم کپی تریدینگ و نحوه ی استفاده کاربران

معامله گران تازه کار با مراجعه به سایت صرافی ها و بروکرهایی که پشتیبانی کپی تریدینگ دارند، اقدام به افتتاح حساب می کنند، سپس از بین اسامی موجود معامله گران حرفه ای، با بررسی های لازم، معامله گر مورد نظر خود را انتخاب می کنند. سرمایه گذار با دنبال کردن حساب معامله گر حرفه ای، می تواند استراتژی های معامله گر را به شکل اتوماتیک کپی کند. در واقع این دو حساب به هم متصل شده و هرزمان معامله گر حرفه ای هر اقدام معاملاتی انجام دهد برای سرمایه گذار نیز همان اتفاق می افتد.در این سیستم شما به عنوان سرمایه گذار، می توانید هر مبلغ که مایل هستید، بیشتر یا کمتر از سرمایه ی پیشنهادی توسط معامله گر متخصص را سرمایه گذاری کنید(بیشتر پلتفرم‌ها اجازه نمی‌دهند بیش از ۲۰ درصد پرتفوی خود را وارد این حوزه نمایید). به این ترتیب شما می توانید درصد معینی از حساب خود در بروکر را به کپی کردن تریدهای مشخص اختصاص دهید. نکته ی مهمی که در سیستم کپی ترید برای شما مهم است، الزام توجه به مقدار سرمایه ای است که معامله گر وارد هر معامله می کند، زیرا این امر بر سرمایه گذاری شما اثر می گذارد.

نحوه ی استفاده از سیستم کپی ترید به شکل زیر است:

  1. وارد حساب کاربری در صرافی مدنظر خود شده و یک API ایجاد می‌کنید، رابط برنامه نویسی یا API، مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و ابزار ها برای ایجاد نرم افزار است. APIها نحوه تعامل اجزای نرم افزار را معین می‌کنند. برای مثال، مشخص می‌کنند که از چه اطلاعاتی استفاده شود و چه اقداماتی انجام بگیرد.
  2. سپس تریدر یا ربات ترید (Trading Bot) مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. در گام بعدی، باید معامله‌گر یا ربات معاملاتی را فالو یا دنبال کنید. بقیه کارها به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

برای مثال تریدر در پلتفرم واندربیت (Wunderbit) یک سفارش در پروفایل شخصی خود ایجاد می‌کند، در صورتی که شما استراتژی معاملاتی این فرد را انتخاب و دنبال کنید، پلتفرم تمام رفتار وی را در اکانت شما هم تکرار می‌کند. تمام مراحل در داشبورد قابل مشاهده است و شما کاملاً روی آن کنترل دارید. در ضمن امکان کنسل کردن استراتژی، ویرایش نمودن و انتظار برای سیگنال بعدی از جانب معامله گرتان وجود دارد.


چگونه تریدر مناسب انتخاب کنیم 

همواره سعی کنید، تریدری را انتخاب کنید که با نوع سرمایه‌گذاری و اهداف شما هم جهت باشد، برای مثال اگر برای ورود به بازارهای جدید سرمایه‌گذاری محافظه‌کارید، باید تریدری را انتخاب نمایید که در اجرای معاملات خود رفتار محافظه‌کارانه دارد و یا اگر از سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد (Growth Investment) خوشتان می آید، نباید تریدری را دنبال کنید که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش (Value Investment) را به‌کار می‌گیرد. در استراتژی سرمایه‌گذاری های مبتنی بر رشد، تمرکز سرمایه‌گذار روی افزایش مجموع میزان سرمایه و دارایی است، در حالی که در استراتژی سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش، الگوی سرمایه‌گذاری، خرید دارایی‌هایی است که در تحلیل فاندامنتال باارزش تر جلوه می نماید.


انواع مختلف کپی تریدینگ

استراتژی‌های Copy Trading به دو دسته خودکار (Automatic) و دستی (Manual) طبقه بندی می شوند. کاربران می توانند کپی تریدینگ را شخصاً با گرفتن سیگنال از یک تریدر ماهر و  یا با استفاده از پلتفرم‌های کپی تریدینگ انجام دهند. پلتفرم‌های Copy Trading امکان تقلیدهم زمان با سرمایه‌گذاری خودکار را می‌دهند، زیرا معامله به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد و به‌وسیله ی ربات‌ ترید یا تریدرهای حرفه‌ای انجام می گیرد. با تمام این تفاسیر افراد می‌توانند تریدر را خودشان انتخاب کرده و در هر مرحله از سرمایه‌گذاری آن را متوقف نمایند.


کپی تریدینگ و مزایای آن

کپی تریدینگ یک راهکار تضمینی برای افراد مبتدی در این عرصه است، تمام بررسی احتمالات روند بازار، بررسی سود و زیان معاملات با تریدر بوده و کاربران تنها کافی است که رفتار و استراتژی او را تکرار نمایند. در برخی از پلتفرم‌های کپی تریدینگ نسخه دمو (Demo) وجود دارد و همین فاکتور مناسبی است که بدون پرداخت هیچ هزینه ای، افراد به آزمون و خطا پرداخته و کسب مهارت نمایند، با این کار  هم با دارایی‌های خود ریسک نمی کنند و هم با چند ابزار معاملاتی آشنا می گردند. باتوجه به اینکه  تریدر و کپی تریدر هر دو سوار یک قایق هستند و سرمایه ی هر دو طرف در خطر است، می‌توان تا حدودی از استراتژی که معامله‌گر انجام می دهد مطمئن بود. در زیر به ذکر چندین مورد از این موارد پرداخته ایم:

کنترل کامل روی حساب کاربری

هنگامی که شما از حساب کپی تریدینگ استفاده می کنید، نظارت و اختیار کامل روی سرمایه ی خود را دارید، زیرا پول شما در حساب کاربری و نزد کارگزارتان می باشد، این شما هستید که تصمیم می گیرید چه زمانی حسابتان را به حساب معامله گر متخصص متصل کنید. بنابراین در این روش امکان کلاهبرداری و سوء استفاده از سرمایه ی اشخاص وجود ندارد. توجه کنید که سایت هایی که ادعای سوددهی دارند و در تلاشند تا با جذب سرمایه ی مردم به آن ها سود دهند، اگر حساب کپی ترید نزد یک بروکر استاندارد نداشته باشند، غیرقابل اعتمادند و از این سایت ها باید حذر کرد.

امکان اعمال حد ضرر و تعیین میزان درگیری حساب

با تعیین حد ضرر شما ازقبل تعیین می کنید که اگر عملکرد معامله گر، سودده نباشد سرمایه ی خود را خارج کنید و معاملات کپی نگردد. برای مثال اگر معامله گر 30درصد ضرر کرد شما می توانید کاملاً از معامله خارج شوید. هم چنین شما تعیین می کنید که چه مقدار از سرمایه ی خود را در کپی اعمال کنید.

شفافیت سابقه ی معاملات معامله گر

یکی از ویژگی های بسیارخوب حساب های کپی تریدینگ، امکان مشاهده ی سابقه ی معاملاتی معامله گران است. یعنی هنگامی که یک معامله گر، یک حساب مدیریت سرمایه ایجاد می کند، نمودار عملکرد ، تمام گزارش های مالی، ریز معاملات، میزان سود و ضرر او و...برای عموم قابل مشاهده است، و در نتیجه امکان انتخاب معامله گر خبره برای عموم فراهم است.

امنیت حساب های کپی تریدینگ

در کپی تریدینگ، فقط صاحب حساب، امکان برداشت از حساب را دارد و معامله گران در این زمینه، هیچ گونه دخالتی نمی توانند داشته باشند.

تعدد معامله گران

زمانی که در یک بروکر به قسمت کپی تریدینگ مراجعه کنید با لیستی از اسامی معامله گران روبه رو می شوید که هرکدام استراتژی خاص خود را دارند و به این ترتیب شما می توانید با در نظر گرفتن شرایطی که هر معامله گر دارد، معامله گری که از لحاظ شمامناسب تر است را انتخاب می کنید.


معایب استفاده از حساب های کپی تریدینگ

یکی از معایب حساب های کپی تریدینگ این است که با وجود شفافیتی که ذکر کردیم، هیچ اطلاعاتی از شیوه ی معاملات و نحوه ی استراتژی ها نشان داده نمی شود و به این ترتیب امکان انتخاب معامله گر با اطمینان کامل و صددرصد وجود ندارد. زیرا عملکرد گذشته، تضمینی برای سودهای آینده نیست. از دیگر موارد این است، زمانی که قیمت یک دارایی در بازار تغییر کند، شما با ریسک بازار رو به رو می‌شوید. بنابراین مشخص است که ریسک از دست رفتن ارزش دارایی پس از خرید آن هم وجود دارد.


معرفی چند پلتفرم‌ برای کپی تریدینگ

پلتفرم‌های کپی تریدینگ، از صرافی های مختلفی پشتیبانی می کنند و همین امر سبب شده که کارمزدهای متفاوتی با هم داشته باشند. برخی از پلتفرم‌ها سیستم کپی تریدینگ را توسط ربات و بعضی دیگر توسط تریدرهای حرفه‌ای و گاهی هر دو ارائه می‌دهند. در ادامه به بررسی ۳ پلتفرم Copy Trading می پردازیم.


شریمپی (Shrimpy)

شریمپی (Shrimpy) این امکان را برای کاربران خود فراهم نموده تا بتوانند پرتفوی خود را دسته بندی کنند و درصد وزنی ارزش هر ارز دیجیتال را در پرتفوی خود مشخص نموده و تنظیم کنند، تا در یک بازه زمانی مشخص مجدداً متعادل شود. این اپلیکیشن از صرافی‌هایی  مانند بایننس، بیتفینکس (BitFinex)، بیترکس (Bittrex)، بیترکس گلوبال (Bittrex Global)، بیت‌مارت (Bitmart)، بیت‌استمپ (Bitstamp)، کوین‌بیس‌پرو (Coinbase Pro)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، کراکن (Kraken)، کوکوین (KuCoin)، OKEx و Poloniex پشتیبانی می‌کند. از لحاظ امنیت می توان به رمزنگاری کلید API،  پروتکل بسیار امن HTTPS و احراز هویت دو مرحله ای، از موارد جلب اعتماد کاربران می باشد. برای استفاده از این پلتفرم باید هزینه عضویت ماهانه بپردازید. تعرفه‌ها به‌ شکل زیر است:

  • مبتدی (Starter): ماهیانه ۱۹ دلار
  • حرفه‌ای (Pro): ماهیانه ۷۹ دلار
  • شرکت‌ها و سازمان‌ها (Enterprise): ماهیانه ۲۲۹ دلار


کوین متیکس (Coinmatics)

کوین متیکس (Coinmatics) یک پلتفرم کپی تریدینگ ارز دیجیتال است که از سال 2018 در حال فعالیت است. سرمایه‌گذاران می‌توانند از سرویس کپی تریدینگ دستی و خودکار در این پلتفرم استفاده نمایند و تریدرها نیز می‌توانند با اجرای استراتژی‌های معاملاتی سودده به کسب درآمد مشغول گردند.  این پلتفرم فقط از صرافی بایننس جهت اجرای عملیات کپی تریدینگ پشتیبانی می‌کند. وجود 40 تریدر و 3000 کپی تریدر حاکی از عملکرد موفق این پلتفرم می باشد. از لحاظ امنیت، تنظیمات کلید API اجازه برداشت وجه نمی‌دهد، آمارها معتبر بوده و احراز هویت بسیار با امنیت انجام می گیرد. امکان استفاده نامحدود از دوره آزمایشی رایگان در این پلتفرم فراهم است.


تری کاماز (3Commas)

این پلتفرم، به جز ارائه ی ربات‌های معاملاتی، بازاری هم برای تریدرها فراهم کرده که در آن می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی خود را به اشتراک بگذارند، برای این کار کافی است، استراتژی معاملاتی مدنظر خود را انتخاب نموده و بقیه کار را به ربات بسپارید. از مزایای این پلتفرم پشتیبانی از صرافی های مختلفی مانند: صرافی متمرکز بایننس، Binance DEX، کراکن (Kraken)، بیتفینکس (Bitfinex)، بیترکس (Bittrex)، بای‌بیت (Bybit)، گیت (Gate.io)، کوین‌بیس‌پرو (Coinbase Pro)، کوکوین (Kucoin)، بیتمکس (Bitmex) و هیوبی (Huobi) است. از لحاظ امنیت، دارایی ها در پلتفرم نگهداری نمی شوند و ربات ها هیچ گونه حق برداشت دارایی ها را ندارند. در این پلتفرم، 3 روز دسترسی رایگان به نسخه حرفه ای وجود دارد. در این پلتفرم ۳ نوع تعرفه برای کاربران کپی تریدینگ تعیین شده :

  • تعرفه مبتدی (Starter): ماهانه ۱۴.۵۰ دلار
  • تعرفه حرفه‌ای (Pro): ماهانه ۴۹.۹۰ دلار
  • تعرفه پیشرفته (Advanced): ماهانه ۲۴.۵۰ دلار


فاکتورهای مهم در انتخاب معامله گر حرفه ای

بررسی موارد مختلف در انتخاب معامله گر مناسب، باعث افزایش بهره وری شما از بازارهای جهانی خواهد شد، در ادامه به ذکر این موارد پرداخته ایم.


قدمت حساب های کپی  تریدینگ

در گام اول با بررسی یک حساب سرمایه گزاری می توان به اعتبار آن حساب پی برد، در گام بعد باید عملکرد آن حساب در طول زمان را نیز بررسی کرد تا تناسب لازم بین سابقه ی معامله گر و عملکرد، قابل ملاحضه باشد.


مقدار ضرر یا Drawdown

از گزینه های مهم در انتخاب یک معامله گر، توجه به میزان Droawdown  یا میزان ضرر می باشد. مقدار ضرر یک حساب بیان گر مدیریت سرمایه و میزان ریسک پذیری معامله گر است. بنابراین هرچه مقدار ضرر کمتر باشد، ریسک سرمایه گزاری نیز کمتر است.


میزان سودآوری یا Profit Factor

یکی از فاکتورهای مهم دیگر در انتخاب حساب یک معامله گر، توجه به میزان سودآوری آن حساب است. هر چه میزان سود یک حساب بیشتر باشد، بیانگر سود دهی بیشتر آن می باشد.


تعداد حساب های کپی شده

هرچه میزان سرمایه گزارانی که به یک معامله گر اعتماد کرده اند بیشتر باشد، راحت تر مورد اعتماد عموم افراد قرار می گیرد، زیرا بیانگر اعتبار آن حساب است.


میزان موجودی صاحب حساب

در انتخاب معامله گر (Trader) یکی از فاکتورهای اساسی دیگر توجه به میزان سرمایه ی خود معامله گر است، زیرا اگر استراتژی او سودآور باشد، خودش به عنوان اولین نفر در آن سرمایه گذاری می کند. برای این کار مقدار سرمایه ی سرمایه گزاران را از میزان کل موجودی کم می کنیم تا مقدار سرمایه ی خود معامله گر مشخص شود.


حساب PAMM

درمقابل حساب های کپی تریدینگ، حساب های PAMM وجود دارند، این نرم افزار به معامله گر این امکان را می دهد که پول سرمایه گزاران را در یک حساب واحد قرار دهد و سود حاصله را طبق شرایطی که از قبل تعیین شده بین سرمایه گزارن تقسیم کنند.


PAMM بهتر است یا Copy Trading ؟

در ابتدای این بخش در سایت یار سرمایه، به شما توصیه میکنیم که توجه داشته باشید که هیچ روشی صد در صد موفقیت شما را تضمین نمی کند و بهتر است با بررسی های بیشتر وارد هریک از حوزه های مدیریتی شد.با مطالعه ی این بخش شما باتوجه به رویکردی که در جهت سرمایه گزاری اتخاذ نموده اید اقدام به تصمیم گیری می نمایید. در روش کپی تریندینگ، پول به حساب معامله گر واریز نمی شود و کلیه ی معاملات در حساب خود شخص انجام می گیرد، بنابراین با کنترلی که فرد روی سرمایه ی خود دارد می تواند از خدماتی که ارائه می شود استفاده کند، مانند ریبیت((Rebate به معنی دریافت تخفیف در اسپردهای پرداختی است. ولی نقدی که در این قسمت برای کپی تریدینگ وارد است این است که قیمت هایی که در معامله صورت می گیرد برای دوطرف معامله یعنی سرمایه گزار و معامله گر متفاوت است، زیرا به هرحال این معامله گر است که سیگنال را ارائه می دهد.در حساب های PAMM جهت انجام فعالیت، سرمایه گزار باید مجوزهای لازم را اخذ کرده باشد، در صورتیکه در سیستم کپی تریدینگ فعالیت معامله گر نیازی به مجوز ندارد و هر شخصی می تواند هر تعداد که معامله گر را صلاح بداند اختیار کند.در حساب های PAMM ، معامله گر از سرمایه گزار درصدی از سود را به صورت توافقی می گیرد، اما در پلتفرم های کپی تریدینگ این درصد ناچیز یا کاملاً رایگان است.تنظیمات کپی تریدینگ بسیار منعطف می باشد ازاین جهت که تنظیمات دقیق جهت ریسک کمتر و سوددهی بهتر اعمال شده است.کپی تریدینگ سیستمی ساده و شفاف است و بدون نصب پایانه ی معاملاتی می توان اقدام به معامله کرد. در کپی تریدینگ هر زمان که شخص سرمایه گزار اراده کند می تواند معامله را متوقف نماید.حساب کاربری شما در حساب های PAMM در همان کارگزاری که این سیستم را رائه می دهد می تواند باشد، اما در سیستم کپی تریدینگ از کارگزاری های مختلف امکان اتصال و فعالیت وجود دارد.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما