رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال هم مانند سایر روش های تجزیه و تحلیل در انواع بازارهای مالی مانند فارکس، ارز دیجیتال و بورس ایران دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

 

مزایای تحلیل تکنیکال

 

1. تاریخچه ی قیمت به صورت تصویری

تحلیل گران فاندامنتال و با تجربه نیز از نمودار های قیمتی برای کسب اطلاعات استفاده می کنند. نمودار قیمتی یک سهم، نمودار تصویری از روند قیمت آن سهم در یک بازه ی زمانی است. ستون های حجم معاملات در پایین نمودار نشان داده می شود و با استفاده از این نمودار می توان موارد زیر را تشخیص داد:

  • وضعیت نسبی یک سهم در مقایسه با کل بازار
  • حجم و مبلغ معاملات گذشته ی سهم
  • نوسانات قیمتی گذشته سهم و اکنون
  • واکنش قیمت سهم قبل و بعد از اتفاقات مهم تاثیر گذار

 

2. سهولت تشخیص زمان خرید

برخی تحلیل گران از روش فاندامنتال برای تشخیص سهام مناسب جهت خرید و فروش، واز روش تکنیکال برای تشخیص زمان مناسب خرید و فروش  استفاده می کنند.

روش تکنیکال در تشخیص حمایت و مقاومت و زمان خروج از بازار مفید است.

 

3. تمرکز بر روی قیمت

تغییرات قیمت یک سهم اصولا از تحلیل بنیادی همان سهم ریشه می گیرد و اگر هدف تحلیلگر پیش بینی قیمت در آینده باشد باید بسیار ریز بینانه روی تغییرات قیمت متمرکز شود.

 

4. عرضه و تقاضا

با زیر نظر گرفتن حد اکثر و حداقل قیمت یک سهم، قیمت بازگشایی و متوقف شدن سهم، یکسری اطلاعات به دست می آید که اگر با همدیگر در نظر گرفته شوند، تاثیرات عرضه و تقاضا بر قیمت یک سهم را مشخص می کنند.

 

5. حمایت و مقاومت

این دو نقطه ی حساس (حمایت و مقاومت) را می توان با تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمتی مشخص کرد. به عبارتی اگر قیمت از محدوده ی حمایت تشخیص داده شده بالا برود، تقاضای خرید بیشتر می شود و همینطور اگر قیمت از محدوده ی مقاومت تشخیص داده شده پایین بیاید عرضه سهم بیشتر می شود.

 

معایب تحلیل تکنیکال

 

1. تمایلات تحلیل گر در معاملات خود

اگر تحلیلگر روی مورد خاصی در تحلیل تکنیکال تعصب داشته باشد، کل تحلیلی که خواهد داشت تحت تاثیر علایق و سلایق او خواهد بود.

 

2. امکان تحلیل های مختلف

باید این اصل را بپذیریم که در تحلیل تکنیکال برداشت ها و تحلیل های متفاوتی را شاهد خواهیم بود. به بیان دیگر بر خلاف وجود استاندارد ها، بسیاری از اوقات دو تحلیگر با نگاه در یک نمودار واحد به دو دیدگاه متفاوت می رسند که با ارائه دلایل متفاوت ادعا بر درستی تحلیل خود دارند.

 

3. عملکرد دیر هنگام در برخی مواقع

در تحلیل تکنیکال، گاهی مواقع به علت واکنش دیر هنگام روند سهم، معمولا مورد نقد قرار می گیرد، زمانی که روند قیمت شناسایی می شود در واقع میزان زیادی از تغییرات قیمت اتفاق افتاده و می توان گفت که میزان سود به نسبت ریسک بالا تر است.

 

4. عدم تمرکز تحلیل گران

برخی تحلیل گران تکنیکال معمولا متهم می شوند به این که موضع گیری خوبی ندارند که آن هم به دلیل وجود فرصت های خوب در دیگر سهم ها است. به عبارت دیگر حتی با وجود مصر بودن بر روی یک سهم خوب، باز هم سهم دیگری که روند خوبی دارد نظرشان را جلب می کند که باعث اختلال در تمرکز آن ها می شود.

 

سخن آخر

با توجه به مطالب عنوان شده، معایبی که اشاره شد صرفا از تحلیل گران رخ می دهد نه این که خود روش تحلیل تکنیکال ایراد داشته باشد. بنابراین برای داشتن فعالیت موفق در بازارهای جهانی اعم از فارکس و ارز دیجیتال و بورس ایران می بایست مباحث تحلیل تکنیکال را تا سطح حرفه ای مسلط بود و با تجربه هایی که طی انجام معاملات و به مرور زمان کسب می شود می توان به معاملات سودده رسید و از متضرر شدن دورماند.

ما در سایت یار سرمایه به امید خداوند متعال سعی داریم شما را پله پله از سطح مبتدی تا سطح حرفه ای یاری کنیم.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما