رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

تحلیل بنیادی به زبان ساده

تحلیل بنیادی به زبان ساده

 

 

تحلیل بنیادی یکی از قدیمی ترین و قابل اعتمادترین روش تحلیل در بازارهای های مالی جهت سرمایه گذاری است. در این نوع تحلیل، تحلیلگر به بررسی شرایط یک شرکت یا پروژه از جنبه های مختلف می پردازد و اخبار مهم آن را دنبال کرده، تمام جوانب و عوامل اثر گذار بر پروژه یا شرکت را زیر نظر گرفته، به گونه ای که می توان ارزش ذاتی و پتانسیل باالقوه آن را تشخیص داد.

تحلیل بنیادی به شما می گوید که قصد خرید چه نوع سهمی را دارید. برای مثال این نوع تحلیل به شما کمک می کند، هنگام خرید یک سهم فقط به نمودار قیمت و سابقه ی معاملات اکتفا نکنید و به مطالعه اطلاعات بنیادی مانند: میزان بدهی، دوره گردش انبار، جریان آزاد نقدی و ... بپردازید.

در تحلیل بنیادی مطالعه و بررسی شرایط اقتصاد کلان، صنعت و وضعیت شرکت ها به جهت تعیین ارزش ذاتی سهام شرکت ها ضروری است.

 

8 مورد برای محاسبه ارزش ذاتی یک شرکت و تحلیل بنیادی

 

درآمد ها

با محاسبه میزان درآمد یک شرکت که با کسر کردن هزینه ها به دست می آید، درآمد را می توان معیاری قرار داد که آیا در آینده این شرکت سودآور خواهد بود؟ آیا پتانسیل رشد دارد؟ و ...

 

درآمد به ازای هر سهم (EPS)

پس از مشخص شدن درآمد شرکت، سرمایه گذار می تواند جهت سرمایه گذاری بین شرکت های مختلف، انتخاب درست تری داشته باشد، پس EPS سهم در تحلیل بنیادی بسیار مهم است.

 

نسبت P/E

با تقسیم قیمت بر درآمد این نسبت به دست می آید. در تحلیل بنیادی با نگاه به تاریخچه P/E می توان دید بهتری نسبت به شرکت و سهم مورد نظر پیدا کرد، تا بتوان سرمایه گذاری با ریسک پایین تری انجام داد.

 

نسبت PEG

با تقسیم P/E  بر رشد درآمد (G) این نسبت به دست می آید، از PEG برای ارزش گذاری سهام شرکت های کوچک و نیمه بزرگ که سود تقسیمی ندارند استفاده می شود. توجه به این فاکتور در تحلیل بنیادی حائز اهمیت است، زیرا بالا بودن این نسبت نشانه ای از بالا بودن سهم نسبت به ارزش ذاتی است و پایین بودن این نسبت حاکی از این است که سهم این شرکت زیر ارزش ذاتی خود است.

 

بازدهی سود نقدی

یک مقوله مهم که برای تمام سرمایه گذاران جذاب و مهم است که با فرمول زیر محاسبه می شود.

 

فرمول سود نقدی در بورس

 

 

نسبت بدهی/ حقوق صاحبان سهم (D/E)

بالا بودن این نسبت حاکی از آن است که شرکت بدهی بیشتری دارد و باالطبع سرمایه گذاران کمتر سمت شرکت هایی با بدهی بالا می روند. سرمایه گذاران همیشه رشد درآمدی را ترجیح می دهند که با حقوق صاحبان سهم به دست آمده نه از طریق وام و سرمایه قرضی.

 

ارزش دفتری

ارزش دفتری هر شرکت به این معنی است که اگر شرکت همین الان تعطیل شود، ارزش دارایی هایی که از خود به جا می گذارد چقدر است، برای این کار بدهی ها را از دارایی ها کسر می کنند و آن چیزی که به دست آمد را بر تعداد سهام منتشر شده تقسیم می کنند.
 

بازدهی حقوق صاحبان سهام (ROE)

این نسبت کارایی یک شرکت و توانایی آن را در کسب سود از محل منابع سهامداران نشان می دهد و از تقسیم دآمد سالانه بر حقوق صاحبان سهام پس از کسر مالیات و سود توضیعی به دست می آید.

 

سخن آخر

با توجه به مطالب عنوان شده می توان نتیجه گرفت که تحلیل بنیادی کمک شایانی به افرادی که قصد سرمایه گذاری بلند مدت را دارند می کند و همینطور بهتر است برای کسب سود بیشتر و سرمایه گذاری کم ریسک تر تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را در کنار یکدیگر به کار گرفت. ما اینجا هستیم تا برای یادگیری سرمایه گذاری هوشمندانه و پر سود شما را یاری کنیم.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما