رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

کانال ها در تحلیل تکنیکال

کانال ها در تحلیل تکنیکال

اگر در یک جمله بخواهیم کانال  (Channel) را توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که کانال همان خطوط حمایت و مقاومت به شکل موازی است.
با استفاده از دو خط روند که قیت ها را داخل خود نگه داشته اند، کانال ایجاد می شود. کانال قیمتی یکی الگویی است ادامه دهنده، که خط بالای آن سطح مقاومت و خط پایین آن سطح حمایت را نشان می دهد. در صورتی که شیب کانال رو به بالا باشد، کانال صعودی و در صورتی که شیب کانال رو به پایین باشد، کانال نزولی است. در ادامه به توضیح بیشتر می پردازیم.

 

چگونه کانال رسم کنیم؟

برای به دست آوردن شیب اصلی کانال حداقل به دو نقطه نیاز است. در کانال صعودی با اتصال دو کف و در کانال نزولی با اتصال دو سقف روند اصلی مشخص می گردد. پس از رسم خط روند صعودی یا نزولی، می توانیم با رسم یک خط موازی با خط مورد نظر، رسم کانال را تکمیل نماییم.توجه داشته باشید خط وسط کانال یا همان میدلاین (Middle Line) در رسم کانال می تواند برای اعتبار سنجی کانال به شما کمک شایانی کند. در تصویر زیر اجزای کانال را مشاهده می کنید:

اجزای کانال در تحلیل تکنیکال

کانال صعودی

مادامی که قیمت در کانال صعودی حرکت می کند، معمولا معامله گران روند را صعودی در نظر می گیرند، با شکسته شدن سطح پایین، تغییر روند را محتمل می دانند و در صورت شکست سطح بالایی کانال، قدرت زیاد روند را محتمل می دانند.

کانال صعودی در تحلیل تکنیکال

نحوه معامله در کانال صعودی

زمانی که قیمت به سطح پایینی کانال برسد، می توان با بهره گیری از ابزارهای تحلیل تکنیکال ، وارد پوزیشن خرید شد. و در پوزیشن فروش این امر بالعکس می شود، یعنی زمانی که قیمت به سطح بالای کانال برسد وارد پوزیشن فروش می شویم.

نکته: در صورتی که قیمت با سرعت بالایی به کف کانال صعودی رسید، اقدام به خرید نکنید، زیرا احتمال شکست وجود دارد. همچنین در صورتی که قیمت با سرعت بالا به سقف کانال نزولی رسید نیز اقدام به فروش نکنید، زیرا احتمال شکست رو به بالا وجود دارد.

 

کانال نزولی

در کانال نزولی تا زمانی که قیمت در حال حرکت است، معمولا معامله گران، روند غالب و کلی قیمت را نزولی در نظر می گیرند. در صورتی که سطح بالای کانال شکسته شود، تغییر روند را محتمل می دانند و در صورتی که سطح پایین کانال شکسته شود، تمایل زیاد قیمت برای افت قیمت سهم را محتمل می دانند.

کانال نزولی در تحلیل تکنیکال

نحوه معامله در کانال نزولی

زمانی که قیمت به سطح بالای کانال برسد، موقعیت فروش به دست می آید، اما با استفاده از سایر ابزارها می توان از اعتبار سیگنال فروش خود مطمئن تر شد، و در صورتی که قیمت به سطح پایین کانال برسد، با بررسی و استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال می توان سیگنال خرید را به دست آورد.

 

شکست کانال

در صورتی که یک کانال، فارغ از جهت شکسته شده، به اندازه عرض کانال در جهت مخالف حرکت می کند. در صورتی که روند قیمت در حال حرکت داخل کانال، توانایی رسیدن به سمت دیگر کانال را نداشته باشد، احتمال شکست کانال وجود دارد.

به شکست هایی که در جهت موافق کانال رخ می دهد اعتباری زیادی نمی توان قائل شد، زیرا اکثر مواقع قیمت مجددا به داخل کانال باز می گردد.

نکته: هرگز به دنبال گرفتن پوزیشن معاملاتی در خلاف جهت روند کانال نباشید، زیرا بالایی دارد. برای مثال در کانال صعودی به دنبال موقعیت فروش نباشید و بالعکس در کانال نزولی به دنبال موقعیت خرید نباشید.

 

نکات مهم در رسم کانال

  • برای تحلیل بهتر لازم است که ویژگی های هر ابزاری که استفاده می کنیم را دقیق تر بشناسیم. یکی از همین ابزارهای مفید، کانال می باشد. گاهی لازم است روند را کانالیزه ببینیم. برای اینکه بتوانیم روند را در صورت کانالیزه بودن تشخیص دهیم باید سابقه ی چارت را به صورت دقیق تر ببینیم، به عبارت دیگر چارت را Zoom Out کنیم.
  • ابتدا کانال را در یک محدوه رسم میکنیم، سپس خط میانی (Middle Line) را چک می کنیم، در صورتی که خط میانی و سقف معتبر باشد، پس روند کانالیزه است. اعتبار این موضوع را میتوانیم به وسیله ی مقاومت و حمایت هایی که روی خط میانی وجود دارد تشخیص بدهیم.
  • در صورتی که در کانال تعداد برخورد به خطوط حمایت یا مقاومت کم باشد، اعتبار آن کاهش می یابد.
  • زمانی که روند سهم به صورت شارپی به کف کانال برسد، اصلاحا می گویند سهم در حال کف سازی است. توجه کنید که کف سازی الزاما در کانال رخ نمی دهد، بلکه در حمایت و مقاومت استاتیک هم دیده می شود.
  • وقتی روند از کف کانال شروع به حرکت کند همیشه هدفتان را روی خط میانی کانال بگذارید. البته حمایت و مقاومت های دیگر را نیز مشخص نمایید.
  • روند سهم پس از رسیدن به خط میانی مدتی پولبک می کند و این رفتار کاملا طبیعی است، زیرا به جهت تثبیت روی خط میانی و حرکت به سقف الزامی است.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما