رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

تاریخچه ارز دیجیتال و پیدایش بیت کوین

تاریخچه ارز دیجیتال و پیدایش بیت کوین

ارز دیجیتال چیست؟

ازر دیجیتال  (Digital currency) که معادل فارسی آن رمز ارز میباشد، یک نوعی از پول است که همانند ارزهای رایج دنیا قابل ارائه خدمات به کاربران خود میباشد. برای توضیح بیشتر میتوان گفت که در مقابل اوراق بانکی یا سکه که به نوعی جزء ارزهای فیزیکی محسوب می شوند، ارزهای دیجیتال قرار دارند.

در اواخردهه 90میلادی فردی به نام دیوید چاوم شرکتی به نام دیجی کش تاسیس نمود. اساس کار این شرکت استفاده از علم رمز نگاری جهت تولید ارزهای دیجیتال بود. این پدیده ی نوین بستری فراهم نمود تا نقل و انتقلات بانک ها بصورت الکترونیکی انجام پذیرد.

باوجود تلاش های فراوان، این شرکت با شکست روبه رو شد، ازجمله دلایلی که برای شکست ذکر کردند، کلاهبردرای، مشکلات مالی و هم چنین عدم اعتماد افکار عمومی بود.

در سال 1996 میلادی آی گلد به عنوان اولین ارز دیجیتال در بازارهای سرمایه معرفی شد. درسال 2006 میلادی ارز دیگری با نام رزرو آزادی Libery Reserve پدیدار شد، که به کاربران خود امکان تبدیل یورو و دلار را به این ارز فراهم میکرد. به مرور زمان کاربران زیادی جذب این نوع از مبادله شدند،  که یکی از علل آن پایین بودن دستمزد در این مبادله بود. از هر دوی این ارزها به مرور جهت پول شویی سوء استفاده شد. همین عوامل سبب ابلاغ دستور تعطیلی این دو سرویس از جانب دولت آمریکا شد.

در سال 2009  جهت جایگزینی ارزهای منسوخ شده، گروهی فاقد نام بیت کوین را معرفی نمودند. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که به علت امنیت بالا هنگام استفاده، وجود رمزهای پیچیده جهت جلوگیری از کلاهبرداری، سهولت در روند معاملات، حذف واسطه ها در بین خریداران و فروشندگان و قدرت نقدشوندگی بالا، سبب گرایش افراد به این ارز شد.

با استقبال مردم، بیت کوین یکی از بزرگ ترین و قدرتمند ترین پول های دیجیتال شد. بیت کوین راهی را برای کاربران خود باز کرد که بدون واسطه و پرداخت کارمزد و بصورت مستقیم قادر به معامله ی دارایی های خود بودند.

برای پول های دیجیتال مانند بیت کوین و آتریوم مبدا خاصی برای تولید وجود ندارد، به همین علت، عنوان پول های غیرمتمرکز دیجیتال را با خود به یدک میکشند. به همین علت از لحاظ فنی بیت کوین پول دیجیتال غیرمتمرکز است زیرا بدون نظارت بانک یا نهاد مرکزی فعالیت میکند. برهمین اساس ازدیدگاه حقوقی نظریه ای عنوان شد که زمانی می توان بیت کوین را به عنوان پول به رسمیت شناخت که از جانب دولت ها پذیرفته شود و زیر نظر یک سازمان به فعالیت خود ادامه دهند.آلمان، آمریکا و چین تاکید بر کالا بودن بیت کوین دارند. در ژاپن و آلمان بیت کوین را به عنوان کالایی میدانند که میتوانند از آن بجای پرداخت استفاده کنند.

 

ساختار بیت کوین

برای درک بیشتر ساختار بیت کوین، یک مثال ساده جهت مقایسه بیت کوین با ساختار پول رایج فیزیکی و سیستم بانکی را شرح میدهیم.

کیف پول ارز دیجیتال بصورت یک نرم افزار است که روی موبایل یا کامپیوتر نصب می شود، این کیف پول معادل حساب بانکی شما می باشد. آدرس بیت کوین معادل شماره حساب یا شماره کارت شما است و این آدرس را ار کیف پول دریافت میکنند.

بلاکچین یا پایگاه داده ها،معادل سیستم بانکی می باشد که تراکنش ها در آن نگهداری میشود.

برای ارسال بیت کوین ابتدا، کیف پول را بازنموده، وارد قسمت ارسال شده و درمرحله ی بعد آدرس و مبلغ مورد نظر را وارد نموده و ارسال می کنید. هنگام دریافت بیت کوین، کیف پول را باز نموده، ازقسمت دریافت، آدرس را برداشته و به سایتی که قصد ارسال بیت کوین را دارید میفرستید.

شبکه عظیم بیت کوین از هزاران دستگاه کامپیوتر که در سرارسر دنیا پخش شده اند شکل گرفته است. در این سیستم تمام کامپیوترها به هم متصل اند، همانطور که گفتیم بلاکچین یک پایگاه داده است و در تمامی دستگاه ها ذخیره شده است، برای ایجاد تغییر در دیتابیس باید تمامی کامپیوترهای متصل به شبکه، آن را تایید کنند. این ساختار دقیق باعث ایجاد امنیت بالا و جلب اعتماد کاربران شده است، همین ویژگی نیاز به بانک یا نهادهای مرکزی برای نظارت را عملا بدون کاربرد کرده است.

 

گروه هایی که در شبکه بیت کوین وجود دارند

· استخراج کنندگان : افرادی که عکس با بیل و کلنگ دارند، وظیفه این گروه تایید تراکنش هاست(انتقال بیت کوین)

· توسعه دهندگان : داوطلبانه مسئولیت ارتقای نرم افزار و قابلیت های آن را به عهده گرفته اند.

· نودهای شبکه : دستگاه هایی که تاریخ تراکنش های صورت گرفته را در هارد خود ذخیره می کنند و به شبکه اصلی متصل است.

 

هدف از ساختار بیت کوین چیست؟

انتقال و ذخیره مطمئن پول است، به همین جهت به این سیستم، عنوان بانکداری دیجیتال امن داده اند.

در این سیستم کنترل اصلی پول دست خود افراد است، آنها با در دست داشتن کلمه عبور ویژه خودشان که کلید خصوصی نام دارد، قادر به خرج کردن بیت کوین هستند.

از اهداف دیگر این ارز دیجیتال، حل مشکل دوبار خرج کردن بود. هنگام استفاده از اسکناس های کاغذی امکان دو مرتبه خرج کردن وجود ندارد، یعنی پولی که در قبال کالایی پرداخت نموده اید، امکان پرداخت مجدد جهت خرید کالای دیگر وجود ندارد! اما در دنیای دیجیتال بصورت همزمان امکان خرج کردن در 2جا بدون اینکه فروشنده ها متوجه شوند، وجود دارد. اما با پیدایش بیت کوین، بررسی تراکنش ها توسط اعضای شبکه انجام میگیرد و ازاین جهت بسیار امن می باشد.

 

ارزش گذاری بیت کوین به چه شکل است؟

بیت کوین دارای یک ارزش بنیادی می باشد، و قیمت آن باتوجه به هزینه ای که استخراج کنندگان برای استخراج یک واحد از آن صرف می کنند و وضعیت شبکه به دست می آید.

مانند طلا در بازارهای جهانی، که عرضه و تقاضا تعیین کننده ارزش این فلز هستند، قیمت بیت کوین هم در صرافی ها و کارگزاری ها طبق اصل عرضه و تقاضا تعیین می گردد.

 

 

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما