رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست + معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال چیست + معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال

همانطور که برای نگهداری اسکناس های خود از کیف پول یا حساب های بانکی استفاده می کنیم، در دنیای دیجیتال نیز باید یک کبف پول وجود داشته باشد تا بتوان رمز ارزهای خود را در آن حفظ نمود و در صورت نیاز به دیگران انتقال داد. به همین دلیل کیف پول های ارز دیجیتال (wallet)، طراحی شدند. کیف پول ارز دیجیتال از دو کد خصوصی و عمومی تشکیل شدند که با این کدها امکان دسترسی به دارایی و انتقال وجه به کیف پول های دیگر فراهم است. لازم به ذکر است که حفظ کدها بسیار مهم می باشند و در صورت محافظت نشدن، امکان دسترسی به اطلاعات و دسترسی به مجموع دارایی ها برای دیگران مهیا می شود.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا والت، یک ابزار ضروری در خرید و فروش رمز ارزها محسوب می شود. معامله گران برای ایمن تر کردن معاملات خود، اندوختن مطمئن رمز ارزها و سنجش اعتبار تراکنش ها از این کیف پول ها استفاده می کنند. کیف پول ارز دیجیتال (wallet)، برنامه نرم افزاری یا سخت افزاری است که روی شبکه بلاک چین فعالیت می کند، در این بستر، کیف پول، بلاک های مختلف را به هم مرتبط نموده تا کاربران بتوانند به معاملات خود بپردازند، به همین دلیل به این کیف پول ها، کیف پول بلاک چین نیز گفته می شود. کیف پول ارز دیجیتال به دو دسته کیف پول های گرم و کیف پول های سرد تقسیم  می شوند.


کیف پول ارز دیجیتال به چه صورت کار می کند؟

در دنیای فیزیکی، پول ها را در حساب های بانکی نگهداری می کنند، اما در کیف پول ارز دیجیتال، کلیدهای عمومی و خصوصی که رمزنگاری شده اند نگهداری می شوند. با توجه به این که کوین ها وجود فیزیکی ندارند، امکان نگهداری آن ها در یک کیف پول فیزیکی وجود ندارد، بنابراین آدرس کیف پول ارز دیجیتال شما، مانند شماره حساب بانکی اتان است، موردی ندارد اگر آدرس کیف پول شما برای انجام معاملات در اختیار طرف دیگر معامله قرار گیرد. اگر شما برای انتقال وجه، شماره حساب خود را به افراد بدهید هیچ شخصی جز شما توانایی دسترسی به کوین های شما را ندارد، حتی شما می توانید برای اطمینان بیشتر هر از گاهی آدرس کیف پول خود را تغییر دهید و در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

کلید خصوصی 

آدرس کیف پول برای هر شخص، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی انحصاری دارد. با استفاده از کلید خصوصی شما به پول هایی که در کیف پول کریپتوی خود دارید دسترسی دارید، برای مثال، جهت انتقال وجه از حساب خود به شخص دیگر، در ابتدا شما باید رمز عبور شخصی خود را وارد نمایید، کسی از این رمز حتی بانک نیز اطلاع ندارد، اما در صورتی که این رمز در دسترس اشخاص دیگر قرار گیرد به راحتی امکان جابجایی وجه وجود دارد، در واقع کار کلید خصوصی همین است و مستقیماً به آدرس کیف پول شخصی شما مرتبط است.

 

کلید عمومی

از نظر ریاضی، کلید عمومی مربوط به کیف پول شما می شود. با کلید عمومی امنیت کیف پول شما ضمانت می شود و به این ترتیب غیرقابل هک شدن می گردد. این کلید، یک نمونه از هش محسوب می شود، عملکرد هش این گونه است که با توالی حروف یا اعدادی که ورودی خوانده می شود، در مجموعه ای جدید از حروف و اعدادی به عنوان خروجی رمز گذاری می شود، و از همین طریق امنیت کیف پول ضمانت می شود.

 

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های مختلفی در دسترس افراد قرار دارد، و شما می توانید کیف پول مورد نظرخود را طبق نیازهای شخصی اتان انتخاب نمایید. هر نوع کیف پولی معمولاً امکانات متنوعی را عرضه می کند مانند، راحتی استفاده، امنیت، کاربرپسند بودن و .. طبق بررسی های انجام شده در زیر لیستی از محبوب ترین کیف پول ها را برایتان آورده ایم.


کیف پول ارز دیجیتال برای کامپیوتر

 کیف پولهای روی دسکتاپ باید در یک دستگاه رایانه ی خاص دانلود شوند و تنها از آن دستگاه قابل دسترسی می باشند. این کیف پولها ترکیب خوبی از امنیت و راحتی را ارائه میدهند. با این حال اگر یک هکر توانایی کنترل از راه دور دستگاه شما را به دست آورد، به راحتی میتواند به کیف پول شما دسترسی پیدا کند.


کیف پول ارز دیجیتال برای موبایل

 کیف پول روی موبایل هم از طریق دانلود اپلیکیشنی روی موبایل نصب می شود و امکان دسترسی به کیف پول کریپتوکارنسی برایتان مهیا می شود، که از این منظر شبیه به کیف پول روی دسکتاپ است. چنین دسترسی این امکان را به شما میدهد تا با اسکن کردن کد QR ،کوینهای خود را در یک فروشگاه خرج کنید. این کیف پول ها از راحتی و دسترسی بیشتری برخوردارند که از این طریق بسیار کاربرپسندتر است.


کیف پول ارز دیجیتال تحت وب

 کیف پول تحت وب در ارسال کوینها به دیگران عملکرد راحتی دارد، با این وجود از سطح امنیت پایینی برخوردار است، زیرا تولید کنندگان این کیف پول ها کنترل صد در صدی روی سیستم ندارند. برای مثال زمانی که صرافی، کوین های شما را روی سرور مرکزی خود ذخیره میکند، اگر این سرور هک شود، هکر حساب شما را خالی کند، استفاده از این روش معمولاً توصیه نمی شود.

 

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

از کم ارزش ترین کیف پول ها می توان به این گروه اشاره کرد. برای استفاده از این روش کافی است که کلیدهای عمومی و خصوصی خود را پرینت بگیرید و زمانی که لازم داشتید کلیدها را وارد نرم افزار کنید یا ساده تر از آن می توانید فقط کد QR را اسکن کنید. در این روش سطح امنیت بسیار بالاست زیرا کلیدها متصل به هیچ سروری نیستند و برای دسترسی به کیف پول باید آن کاغذ وجود داشته باشد.


کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

تا به امروز هیچ کیف پولی امنیت کیف پول سخت افزاری را نداشته است، و هیچ هکری امکان دسترسی به این کیف پول را نخواهد داشت. این کیف پول یک دستگاه فیزیکی است که کلیدهای عمومی و خصوصی را ذخیره می کند. زمانی که نیاز به انتقال وجه باشد این دستگاه به اینترنت متصل می شود، افراد باید در زمان انتقال، رمز شخصی خود را وارد دستگاه نمایند.


آیا می توان انواع ارز دیجیتال را در یک کیف پول ذخیره کرد؟

به طور کلی بستگی به کیف پول شما دارد که چه امکاناتی را پشتیبانی می کند. در واقع هر کوینی بلاک چین مخصوص به خود را دارد اما می توان با انتخاب کیف پولی که چند ارز را پشتیبانی می کند به رفع این دغدغه پرداخت.

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

بهترین کیف پول ارز دیجیتال یا امن ترین کیف پول، موردی است که خودتان می توانید ایجاد کنید، به طور کلی مهم نیست از چه کیف پولی استفاده می کنید، شما با حفظ کلید خصوصی می توانید دسترسی هکرهایی که هر روز در جست وجوی دستیابی به اطلاعات دیگران هستند را غیر ممکن نمایید.

 

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما