رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

متاورس چیست؟ هر آنچه که باید درباره ی Metaverse بدانیم

 متاورس چیست؟ هر آنچه که باید درباره ی Metaverse بدانیم

متاورس، این روزها به موضوع داغی در جهان تبدیل شده است و با درگیری افکار عمومی در حوزه ی سبک زندگی انسان در آینده به شکلی جدید، تبدیل به یکی از دغدغه های علاقه مندان دنیای دیجیتال شده است. اما به راستی متاورس چیست؟ این اصطلاح برای اولین بار در سال 1992 توسط یک نویسنده ی رمان های علمی و تخیلی به نام نیل استفنسون (Neal Stephenson) ، ابداع شد، استفنسون در رمان برخورد برف (Snow Crash) ، شخصیت های واقعی (آواتار) را در ساختمان های سه بعدی و سایر محیط های واقعیت مجازی تصور می نمود که باهم ملاقات می کنند. از آن سال به بعد توجه فعالین و علاقه مندان دنیای مجازی، به این حوزه جلب شد و به مرور زمان، گام های مهمی در راه رسیدن به یک متاورس واقعی برداشته شد. این دنیای جدید بخش های مهمی مانند: واقعیت افزوده ( AR )، واقعیت مجازی ( VR )، شخصیت های سه بعدی (آواتار هولوگرافی) را شامل می شود، هم چنین ویدیو و وسایل ارتباطی دارد و به این ترتیب یک دنیای جایگزین برای تجربه ای متفاوت و خارق العاده در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

 

متاورس چیست؟  

متاورس Metaverse از ترکیب دو واژه‌ی Meta به معنی فراتر و Universe به معنای جهان ایجاد شده است. با تلفیق این دو واژه می توان گفت که مفهموم این عبارت، به معنی جهان برتر می باشد. به زبان ساده، این جهان نوظهور، دارای ساختار سه‌بعدی است که در آن به کمک اینترنت یک جهان دیجیتالی با دنیای فیزیکی ترکیب شده است. در این فضا افراد به صورت آنلاین و مجازی به تعامل با یکدیگر می‌پردازند، و مانند یک دنیای واقعی به زندگی و گذراندن لحظات خود می پردازند. حامیان metaverse بر این باورند که کاربران متا، به کمک چندین عنصر فناوری، مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدیو، به تمام امکانات دنیای فیزیکی از کنسرت ها و کنفرانس ها گرفته تا سفرهای مجازی به سراسر جهان، کار، بازی و ارتباط با دوستان، دسترسی خواهند داشت، درست مانند یک دنیای واقعی. کاربران برای انجام تمام تجارب متاورس به کمک هدست های واقعی مجازی Oculus فیسبوک وارد آن می شوند.


واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا به اختصار VR، شبیه سازی یک دنیایی خارج از واقعیت است که به کاربران خود اجازه می دهد در یک فضایی جدید حضور داشته و به  تجربه های مختلف و دل خواه خود دسترسی داشته باشند. این تجربه ها می توانند از جنس علمی، آموزشی، سرگرمی، خدماتی، درمانی و .. داشته باشند. برای ورود به این دنیای مجازی، کاربران سر خود را درون یک محفظه یا هدست قرار می دهند و به کمک لنزهای مخصوص وارد دنیای جدید دل خواه خود می شوند. دنیایی که می تواند یک تجربه ای سینمایی باشد یا یک بازی ویدیویی و .. در واقعیت مجازی می‌توان با حرکت سر به تماشای زوایای مختلف اثر مورد نظر پرداخت و همین مورد، باعث انتقال حس حضور به کاربر می شود به طوری که او را از واقعیت جدا نموده و غرق در دنیای جدید می کند، البته هر چه کیفت هدست و تکنولوژی های مربوط به آن پیشرفته تر باشد، احساس حضور کاربران بیشتر می شود.

 

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده(Augmented Reality)  یا به اختصار AR، پدیده ایست که با بهره مندی از آن می توان به ترکیب صحنه ی واقعی و صحنه ی مجازی تولید شده توسط کامپیوتر پرداخت و سپس، به مشاهده ی این صحنه ی جدید به شکل تصاویر ویدیویی زنده که با استفاده از گرافیک کامپیوتری بهبود داده‌ شده‌اند، نشست.  در این فناوری به کمک یک سری از عناصری که در جهت تقویت حس بینایی، شنوایی و سایر محرک های حسی به صورت هم زمان دخیل می باشند، می توان به تعامل و درک بهتری از محیط پیرامون رسید. به بیان دیگر می توان گفت که به کمک این فناوری می توان برنامه های کاربردی تری را جهت زندگی راحت تر و دسترسی های آسان تر به منابع مورد نیاز بشر، فراهم نمود. برای این کار باید در دنیای واقعی به برجسته تر نمودن ویژگی های خاص دنیای فیزیکی و درک این ویژگی های خاص پرداخت. این فناوری اکنون روی گوشی های تلفن همراه و دوربین های فیلم برداری در دسترس مردم قرار دارد. برای تجربه نمودن واقعیت افزوده، کاربران هم می‌توانند از هدست‌های مخصوص به آن استفاده کند و هم در قالب یک اپلیکیشن موبایل، بر روی صفحه‌ی گوشی خود از آن بهره ببرند. اپلیکیشن AR می تواند مانند یک خبر متنی، ساده باشد و یا به پیچیدگی ساخت قطعه ی مهمی در هواپیما باشد.

 

سه بخش مهم دنیای متاورس

در مفهوم‌شناسی متاورس، سه بعد اساسی وجود دارد که هرکدام از این بخش ها مشخصه ی اصلی این فناوری به‌ حساب می آیند، در ادامه مقاله به توضیح این سه بخش می پردازیم.

احساس حضور (Presence)

داشتن احساس حضور در فضای مجازی و در کنار اجزای دیگر، احساس واقعی بودن این دنیا را به شما منتقل می کند. احساس حضور باعث ارتقای تعاملات مجازی شده و این احساس از طریق هدست هایی که روی سز قرار می گیرند به کاربر منتقل می شود.

قابلیت همکاری  (Interoperability)

این بخش از متاورس به این معنی است که کاربران بتوانند به راحتی در انواع فضاهای مجازی سفر کنند. یعنی متاورس باید یک دنیای منسجم و پیوسته ای باشد که شما به عنوان یک کاربر بتوانید به کمک یک آواتار یک سان در بخش های مختلف آن حضور داشته باشید و در تمام قسمت ها، یک شخص واحد باشید. برای مثال سرویس ReadyPlayerMe به کاربران خود امکان می دهد که با ساخت یک آواتار یگانه در فضاهای مجازی مختلف حضور داشته باشند و از امکانات آن‌ها استفاده کنند. حتی شما می‌توانید با استفاده از برنامه Animaze وارد جلسات Zoom شوید.

استانداردسازی (Standardization)

هر سیستمی نیاز به اعمال استاندارد در تک تک بخش های خود دارد. استانداردسازی باعث می شود که قابلیت همکاری پلتفرم ها و سرویس های مختلف متاورس، شروع به فعالیت کنند. در رابطه با اهمیت این موضوع، سازمان‌های بین‌المللی همانندOpen Metaverse Interoperability Group ایجاد شده‌اند تا با طراحی پروتکل‌های مختلف بین دنیاهای مجازی پل ارتباطی ایجاد کنند.

      

موضوعات کاربردی متاورس و تأثیر آن در زندگی بشر

نقش متاورس در زندگی آینده ی بشر، به اندازه ای مهم و پررنگ می باشد که هر روز بخش جدیدی از ابعاد این دنیای نوظهور، کشف می شود. اما متاورس آرمانی، به تمام کاربران خود اجازه ی فعالیت دلخواه در اماکن مورد نظر خود را می دهد، بدون محدودیت زمان و مکان. در این بخش به ذکر چند مورد از موارد کاربردی این حوزه می پردازیم.

 

آموزش

در متاورس، شما به عنوان یک دانشجو یا استاد می توانید در کلاس درس خود حاظر شوید، با افراد به تعامل بپردازید، به بررسی تکالیف و آموزش خود مشغول گردید.


حرفه و کسب و کار

در متاورس شما می توانید به اتفاق همکارانتان در یک فضایی مشابه شرکت، به برگزاری جلسات کاری خود بپردازید، یا به انجام کارهایی که نیازی به حضور فیزیکی شما نیست بپردازید. اتاق کارهای سرویس Horizon شرکت فیس بوک، یکی از مثال های مهم در حوز ه ی تجارت متاورسی است.

این روزها بازار خرید و فروش NFT، در متاورس به اندازه ای پر رونق است که شرکت سامسونگ، از آخرین مدل تلفن همراه (Galaxy S22)و تب لت خود(Galaxy Tab 8) در فروشگاهی که شبیه سازی ساختمان خود در نیویورک است(فروشگاه 837x)، در متاورس رونمایی کرده است. هم چنین یکی از بزرگترین بانک های آمریکا، بانک جی پی مورگان، اولین شعبه ی بانک خود را در متاورس دیسنترالند، افتتاح نموده است. مک‌دونالد نیز به تازگی اعلام نموده که علامت‌های تجاری را برای رستوران‌های مجازی در متاورس ثبت می‌کند. بدین ترتیب، آواتارها در متاورس حرکت می کنند و زمانی که گرسنه شدند می توانند وارد رستوران شوند و غذا سفارش دهند، سپس در دنیای واقعی به آنها غذا تحویل داده می‌شود.


ورزش

خدماتی که متاورس در حوزه ی ورزش ارائه می دهد، بسیار مهیج می باشد. افراد می توانند هنگام برگزاری مسابقات، از طریق آواتار در محل حاظر می شوند و به تماشای مسابقات می پردازند، مانند تماشای یک مسابقه از نزدیک، به ابراز هیجانات می پردازند. باشگاه فوتبال منچستر سیتی، با عقد قراردادی با شرکت سونی جهت ساخت استادیوم خانگی خود به نام ETIHAD وارد دنیای متاورس شده است. قطعاً حضور در استادیوم ورزشی و تماشای مسابقات از طریق متاورس نسبت به مشاهده همان مسابقه از طریق تلویزیون تجربه ی جذاب و هیجان انگیزی برای مخاطب خواهد داشت. با اعلام مدیر بازاریابی این باشگاه، هواداران می توانند ضمن تعامل با بازیکنان نسبت به مشاهده بازی های زنده و آرشیو شده دسترسی داشته باشند.

 

پزشکی

استفاده از تکنولوژی متاورس ارتباط بیمار با پزشک را نیز متحول نموده است. زمانی که نیاز به معاینه فیزیکی پزشک نیست و تنها هدف از این ملاقات مشاوره می باشد ویزیت بیمار توسط پزشک به صورت مجازی انجام می‌شود و به مراتب از جذابیت بیشتری برخوردار است. یکی از بهترین ایده ها از کاربرد متاورس در پزشکی در بخش سلامت روان است. فرض کنید محل ملاقات بیمار با روان پزشک خود هر بار در محل جدیدی صورت می گیرد و این خود عاملی خواهد بود برای بهبود سریع بیماران. و یا حتی بیماران می توانند دستورالعمل های پزشکی خود را در متاورس با پرستاران خود کنترل نمایند. البته کاربردهای متاورس بخش پزشکی، تنها به این موارد ختم نمی شود و دانشمندان در تلاشند تا بتوانند حتی جراحی های سنگین پزشکی و یا تصویربرداری ها را از طریق کلینیک های مجازی در متاورس انجام دهند.


متاورس و بازی های بلاک چینی

با نفوذ بلاک‌چین در دنیای فناوری، پای متاورس به بازی‌های بلاک‌چینی باز شد. در بازی‌های متاورسی افراد می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب توکن خریداری و معامله کنند. البته نوع عملکرد بازی ها در بلاک‌چین، تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک‌چینی ندارد و فقط دارایی‌های بازیکن در بازی به توکن تبدیل شده است. مفاهیم متاورس در حال حاضر در دنیای بازی های آنلاین مانند Fortnite ، Minecraft و Roblox وجود دارد، شرکت های ارائه دهنده ی این بازی ها، با تغییر رویکرد دنیای مجازی به متاورس به تکامل این دنیای جدید کمک کرده اند.


متاورس و فیسبوک

از زمانی که مارک زاکربرگ در اوایل سال 2022 اعلام کرد که آینده فیس بوک در متاورس خواهد بود، تمام دنیا در تلاطم کشف ماهیت متاورس بود و هنگامی که فیسبوک در ماه اکتبر به نام متا تغییر نام داد، تب متاورس، صنعت فناوری را فرا گرفت. از مایکروسافت گرفته تا انویدیا، همه شرکت‌ها ناگهان وارد تجارت متاورس شدند و ظاهراً یک شبه، افراد بی‌شماری به متخصص متاورس تبدیل شدند. شرکت هایی مانند اپل، آمازون، گوگل و متا همگی در تلاش هستند تا بعد از گوشی هوشمند، چیز بزرگ بعدی را کشف کنند. مارک زاکربرگ معتقد است که متاورس جانشین اینترنت موبایل خواهد بود، و می‌توان با بهره گیری از آن احساس حضور داشت، مثل اینکه در کنار مردم هستیم، مهم نیست واقعا چقدر از هم فاصله داریم.


نحوه ی خرید در متاورس

در دنیای فیزیکی، انسان ها برای بهره مندی از انواع خدمات، با پرداخت پول می توانند به خواسته های خود برسند. در دنیای متا نیز، خرید، بخش بزرگی از آن را تشکیل می‌دهد، از خرید لباس‌ گرفته تا یک خانه مجازی در همسایگی مارک زاکربرگ. اما در متاورس چگونه باید برای استفاده از امکانات پول پرداخت نمود؟ در این بخش از مقاله به معرفی ارزهای دیجیتالی که برای استفاده در دنیای متا مورد نیاز است، می پردازیم.

 

یک کیف پول رمزنگاری شده بسازید

در مرحله ی اول  برای اینکه بتوانید در متاورس خرید نمایید، باید یک کیف پول ارز دیجیتال بسازید که تمام ارزهای شما را در خود جای دهد، حتی برای باز کردن یک حساب در پلتفرم‌های متاورس مانند Sandbox یا Decentraland ، در ابتدا از شما خواسته می‌شود که یک کیف پول ایجاد کنید. MetaMask یکی از کیف پول های محبوبی است که علاوه بر نسخه اندروید و iOS ، روی مرورگرهای کروم ( Chrome ) و فایرفاکس ( Firefox ) هم  می توان استفاده کرد. کیف پول به شما این امکان را می دهد که پول خود را با استفاده از کارت نقدی یا اعتباری به ارز دیجیتال تبدیل کنید. البته اگر فرصت کافی برای انجام مبادله ندارید،صرافی های ارز دیجیتال این عملیات را در ازای دریافت کارمزد انجام می دهند.

 

پول خود را با ارز دیجیتال مبادله کنید

برخی از صرافی های محبوب برای خرید ارز دیجیتال متاورس عبارتند از بایننس، جمینی ( Gemini ) و کوین بیس ( Coinbase ). این صرافی ها به شما کمک می کنند تا ارز فیات خود را به ارز متاورس مورد نیاز خود تبدیل کنید. در صورتیکه صاحب ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتر هستید، می توانید بدون هیچ واسطه ای آن ها را با توکن های متاورس مبادله کنید.


چه ارز دیجیتالی باید داشته باشیم

هر پلتفرم متاورس، توکن های رمزنگاری شده ی مخصوص به خود را دارد (ارزهای دیجیتال مخصوص به متاورس) که کاربران می توانند به صورت آنلاین آن ها را خریداری نموده و استفاده نمایند. در ادامه به معرفی رایج ترین ارزهای دیجیتال برای انواع متاورس می پردازیم.


اتریوم (ETH)

رایج ترین ارز دیجیتال جهت خرید زمین در متاورس، اتر می باشد. اتر ارز دیجیتالی است که پلتفرم بلاک چین اتریوم را تقویت می‌کند و برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و NFT استفاده می‌شود. از آنجایی که اتر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است، می‌توان آن را تقریباً در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال مانند Coinbase ، Gemini یا eToro خریداری کرد. اپلیکیشن‌های پرداخت دیجیتالی مانند PayPal و Venmo نیز شروع کرده‌اند به کاربران خود اجازه می‌دهند ارز دیجیتال را در پلتفرم‌های خود خریداری کنند. از آنجایی که اتر مختص هیچ دنیای متاورسی نیست، می‌توان از آن برای خرید مستقیم در محبوب‌ترین پلتفرم‌ها، از جمله Decentraland و The Sandbox استفاده کرد.

 

MANA

MANA ارز رمزنگاری شده ی بومی در Decentraland است، Decentraland دنیای مجازی است که در آن کاربران می توانند صاحب زمین شوند و با سایر کاربران تعامل داشته باشند. از این رمز ارز می توان برای خرید زمین، آواتارها، انواع پوشیدنی ها مانند لباس و لوازم جانبی استفاده نمود. با توجه به اینکه Decentraland به صورت غیرمتمرکز عمل می کند، با داشتن MANA شما این امکان را دارید که در مورد جنبه های خاصی از بازی مانند به روزرسانی سیاست ها و حراج‌های NFT رأی دهید. MANA را می توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال Binance ، Kraken و Gate.io و .. خریداری کنید.

 

SAND

SAND ، ارز مورد استفاده در پلتفرم   metaverse Sandbox می باشد، این ارز عملکردی مشابه MANA دارد و می توان از آن برای فروش دارایی به عنوان  NFT در بازار The Sandbox ، خرید زمین و بازی استفاده کرد. SAND را می توانید در صرافی هایی مانند Binance ، Huobi ، WazirX و UPbit خریداری کنید.


AXS

این ارز دیجیتال پلتفرم محبوب بازی Axie Infinity است. کاربران این بازی می توانند این ارز را از صرافی ها تهیه نمایند و هم چنین می توانند با پرورش حیوانات خانگی دیجیتالی به نام Axies ، توکن‌های AXS کسب کنند که NFT‌  های منحصربه‌فردی می باشند که می‌توان از آنها برای رقابت در مسابقات استفاده نمود. AXS را می توانید از Binance ، Coinbase ، Gemini و .. خریداری کنید.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما