رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

الگوی سرو شانه در تحلیل تکنیکال

الگوی سرو شانه در تحلیل تکنیکال

الگوی سر و شانه (Head and Shoulder Pattern) جزء قابل اعتمادترین و دقیق ترین الگوهای برگشتی محسوب می گردد، که می توان با تشخیص صحیح و به موقع آن در انواع بازارهای مالی اعم از: فارکس، ارزهای دیجیتال و بورس ایران به سودهای خوبی دست یافت. همانطور که در مقالات قبلی بیان شد، روند قیمت در الگوهای برگشتی، پس از تشکیل الگو تغییر جهت می دهند. به عبارت بهتر الگوهای برگشتی بیانگر این خواهند بود که روند صعودی یا نزولی سهم رو به پایان است. در بخش آموزش تکنیکال یار سرمایه سعی کردم به شرح ساده و کاربردی این الگو بپردازیم.

الگوی سرو شانه از سه قله تشکیل شده است، قله ی وسط از قله های کناری مرتفع تر است و قله های کناری دارای ارتفاع یکسان هستند. این الگو در تحلیل تکنیکال از این جهت حائز اهمیت است که نشانگر تغییر بازار و شروع روند برگشتی است. با رسیدن قیمت سهم به سقف خود و در مرحله ی بعد با بازگشتن به کف آخرین حرکت صعودی خود، الگوی سر و شانه شکل می گیرد، سپس با بالا رفتن قیمت از سقف قبلی و با بازگشت دوباره به کف اولیه خود و در نهایت یک بار دیگر با در پیش گرفتن روند صعودی خود، در این مرحله به قله ی اول رسیده و روند نزولی را در پیش می گیرد.

 

انواع الگوی سر و شانه

 با توجه به رفتار قیمت و واکنش معامله گران در روند، الگوی سروشانه به دو شکل دیده می شود، در ادامه به توضیح این الگوها می پردازیم.

الگوی سر و شانه ی سقف (Head and Shoulder Top)

در این الگو سه قله وجود دارد که قله ی میانی ارتفاع بیشتری نسبت به دو قله ی کناری خود دارد. قله ی میانی، سر، و  قله های کناری آن را شانه های چپ و راست  می نامند.

این الگو را زمانی مشاهده می کنیم که یک حرکت صعودی پایان یافته است و شاهد تغییر روند بازار و در نهایت حرکت به سمت نزول قیمت خواهیم بود.

الگوی سرو شانه سقف

نحوه ی معامله با الگوی سروشانه ی سقف

در صورت مشاهده ی این الگو در چارت، برای انجام معاملات باید منتظر شکست قدرتمند خط گردن بمانیم، در صورتی که قیمت با سرعت بالا خط گردن را شکست و ما از نقطه ی ورود مناسب جا ماندیم، بهترین کار این است که منتظر پولبک به خط گردن الگو بمانیم و سپس تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

خط گردن(Neckline): با وصل کردن دو کف الگو، خطی به وجود می آید که به آن خط گردن گفته می شود.


تشخیص حد سود و ضرر در الگوی سر و شانه ی سقف

برای به دست آوردن حد سود، فاصله ی سر تا خط گردن را اندازه گیری کرده و از نقطه ای که شکست در خط گردن رخ داده، به سمت پایین به همان اندازه هدف گذاری می کنیم. حد ضرر الگو در بالای شانه ی راست قرار دارد. در صورتی که الگوی مورد نظر دارای ارتفاع نزدیک بین شانه و سر بود، حد زیان را بالای سر قرار می دهیم، زیرا مطمئن تر است.

تشخیص حد سود و ضرر در الگوی سر و شانه سقف

 

چند نکته درباره ی الگوی سر و شانه سقف

  • در انتهای روند صعودی شکل می گیرد.
  • حجم معاملات در شانه چپ در بازار بورس نسبت به قله مجاور و شانه راست، بالاتر است.
  • حجم معاملات در قله متعادل است.
  • حجم معاملات در شانه راست نسبت به دو قله دیگر، کاهش می یابد.
  • برای تایید تشکیل الگو، باید بین شانه ی چپ و سر، واگرایی وجود داشته باشد.
  • معمولا خط گردن دارای شیب ملایم رو به بالا است. البته گاهی اوقات خط گردن به صورت افقی نیز دیده می شود، که در هر دو صورت با هم تفاوتی ندارند.
  • در صورتی که خط گردن دارای شیب نزولی بود، معمولا نشان از ضعف بازار دارد، که به دنبال آن شانه ی راست نیز ضعیف شکل می گیرد.
  • در صورتی که قصد فروش داشته باشیم، کمی بیشتر باید صبر کنیم، زیرا در صورتی که شیب خط گردن نزولی باشد، اخطار فروش دیرتر صادر می شود. اما اگر قصد خرید داشته باشیم، تا شکسته شدن خط گردن باید منتظر بمانیم.
  • در صورتی که خط گردن دارای شیب صعودی بود، نشان از قدرت بالای بازار دارد. در این روند نیز اخطار فروش دیر تر صادر می شود.
  • پس از شکست خط گردن، معمولا حجم های فروش بالا رخ می دهد.
  • بعد از شکل گیری شانه ی راست، از سهم خارج شده و تا سیگنال مجدد ورود منتظر می مانیم.

 

الگوی سرو شانه معکوس یا کف (Head and Shoulder Bottom/Reversal)

همانطور که از اسم این الگو مشخص می باشد، از سه کف تشکیل شده است. کف میانی (سر) نسبت به دو کف مجاور (شانه) خود عمیق تر است.

الگوی سرو شانه ی کف معمولا پس از یک حرکت نزولی شکل می گیرد و باعث تغییر روند بازار به بالا خواهد شد.

نحوه ی معامله با الگوی سروشانه ی کف

در این الگو نیز جهت انجام معاملات باید منتظر شکست خط گردن بمانیم، و در صورتی که پس از شکست خط گردن از نقطه ی ورود به معامله جا ماندیم، بهتر است منتظر پولبک به خط گردن بمانیم.

الگوی سرو شانه معکوس یا بر عکس

 

تشخیص حد سود و ضرر در الگوی سر و شانه ی معکوس

برای به دست آوردن حد سود، فاصله ی بین سر و گردن را اندازه گیری نموده و از نقطه ای که خط گردن شکسته شده است رو به بالا به همان اندازه هدف گذاری می کنیم.

حد زیان در این الگو زیر شانه ی راست قرار دارد، در صورتی که فاصله ی بین شانه ی راست و سر خیلی زیاد نباشد، می توانیم سر را نیز به عنوان حد ضرر مطمئن تر تعیین نماییم.

تشخیص حد سود و ضرر در الگوی سر و شانه معکوس یا کف

 

چند نکته درباره ی تشخیص حد سود و ضرر در الگوی سر و شانه ی معکوس

  • این الگو در انتهای یک روند نزولی شکل می گیرد. به عبارت دیگر معمولا روندها پس از طی مدت زمانی برای اصلاح یا تثبیت در قالب این الگو ظاهر می شوند.
  • حجم معاملات در شانه ی چپ، نسبت به دو دره دیگر پایین تر است.
  • حجم معاملات در شانه ی راست، نسبت به دو دره دیگر بالا تر است.
  • حجم معاملات در سر الگو دارای یک تعادل است.
  • با متصل کردن دو سقف، خط گردن حاصل می شود.
  • پس از شکست خط گردن در این الگو حجم خرید بالا می رود.
  • معمولا افراد محتاط پس از شکست خط گردن و شکل گیری شانه ی راست وارد سهم می شوند.

 

تفاوت الگوی های سر و شانه ی سقف و کف

  • یک تفاوت جزئی که بین این دو الگو محسوس است این است که در الگوی کف تمایل بیشتری برای برگشت به سمت گردن پس از موج نزولی وجود دارد.
  • در الگوی سر و شانه ی برعکس انتظار رشد قیمت و در الگوی سر و شانه ی سقف انتظار ریزش قیمت را داریم.
  • الگوی سر و شانه ی سقف در انتهای روند صعودی شکل می گیرد، ولی الگوی سر و شانه ی برعکس در انتهای روند نزولی تشکیل می شوند.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما