رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چه مفهومی دارد؟

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چه مفهومی دارد؟

خطوط حمایت و مقاومت دو نقطه ی مهم در تحلیل تکنیکال می باشند که نشانگر نیروی عرضه و تقاضا در انواع چارت بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال، فارکس و بورس ایران می باشند. با توجه به سادگی این مطلب، در صورت یادگیری خوب می توانید یک تریدر موفق باشید. در یار سرمایه سعی کرده ایم تا بیشتر و دقیق تر به این دو مفهوم مهم و اساسی بپردازیم، زیرا درک این دو مفهوم میتواند در دقیق تر شدن تحلیل ها کمک شایانی به شما عزیزان نماید.


خطوط حمایت و مقاومت و انواع آن

خطوط حمایت با اتصال نقاط حداقلی و  خطوط مقاومت از اتصال نقاط حداکثری به دست می آید. خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال به دو نوع تقسیم بندی می شوند: استاتیک و داینامیک، که در ادامه مقاله به این مطلب پرداخته ایم. بطور کلی سطوح حمایت و مقاومت را می توان از رفتار قیمت در تمامی بازارها تشخیص داد. همواره با افزایش تقاضا در یک کالا یا خدمات، شما شاهد افزایش قیمت ها در آن حوزه خواهید بود و هر گاه عرضه ی یک کالا یا خدمات افزایش یابد، شاهد کاهش قیمت ها خواهید شد و در صورتی که عرضه و تقاضا برابر شوند، قیمت ها نیز همزمان دستخوش تغییر می شوند. در ادامه بیشتر با تطابق مفاهیم عرضه و تقاضا روی حمایت و مقاومت آشنا خواهید شد. 


مفهوم حمایت در تحلیل تکنیکال

سطح حمایت (Support Level)، سطحی جذاب برای خریداران است، زیرا با رسیدن قیمت به این سطح، تقاضا زیاد شده و همین افزایش تقاضا موجبات افزایش قیمت را فراهم می کند. در واقع در این سطح میزان تقاضا بر عرضه غلبه کرده و نتیجه این پیروزی، رشد قیمت و ادامه روند صعودی است. در این سطح خریداران کنترل قیمت و به دنبال آن کنترل روند را در دست دارند. به عبارت دیگر تعداد خریداران (حجم تقاضا) از تعداد فروشندگانی که حجم عرضه در دست آن ها است بیشتر است و به جهت اینکه کنترل قیمت در دست خریداران است، فروشندگان تمایل به عرضه در زیر سطح حمایت ندارند. در سطح حمایت معمولا معامله گران سهام شرکت را در محدوده ای  که ارزش بیشتری دارد ارزیابی می کنند و معتقدند که قیمت از این سطح پایین تر نمی رود.

 

در تصویر زیر مثالی از حمایت سهم را مشاهده میکنید.

همانطور که مشاهده میکنید روند سهم چندین دفعه از ناحیه مشخص شده بازشگته و به اصطلاح نتوانسته آن ناحیه را بشکند. پس این ناحیه را ناحیه حمایت در نظر می گیریم.

 

 

مفهوم مقاومت در تحلیل تکنیکال

سطح مقاومت (Resistance Level) نیز سطحی است که با رسیدن قیمت به آن، شاهد عرضه ی بیشتری هستیم و همین امر موجبات کاهش قیمت سهم و به دنبال آن ادامه روند نزولی را فراهم می کند. در این سطح فروشندگان کنترل قیمت و به دنبال آن کنترل روند را در دست می گیرند. تعداد فروشندگان در این سطح نسبت به خریداران بیشتر است، یعنی حجم عرضه بر تقاضا غلبه می کند. به علت اینکه کنترل قیمت در دست فروشندگان است، خریداران معمولا مایل به خرید سهم در بالای سطح مقاومت نیستند. معامله گران فروش سهام شرکت را در محدوده ای که ارزش بهتری دارد ارزیابی کرده و معتقدند قیمت از سطح مقاومت بالاتر نمی رود.

 

در تصویر زیر نیز میتوانید مثالی از مقامت سهم را مشاهده کنید.

در تصویر بالا هم مشاهده میکنید که ناحیه مشخص شده قبل از عبور سهم به عنوان ناحیه مقامتی عمل میکرده، ولی در این مثال می بینیم که پس از مدتی روند سهم توانسته از ناحیه مقاومت عبود کند، به اصطلاح روند قیمتی سهم از مقاومت خود را از دست داده.
 

اعتبار سطح حمایت و مقاومت

برای رسم خط حمایت یا مقاومت همواره توجه به این نکته الزامی است که ما باید محدوده ای را به عنوان حمایت یا مقاومت در نظر بگیریم نه فقط یک نقطه. به عبارت دیگر حمایت و مقاومت یک عدد نیست بلکه یک محدوده است. در صورتی حمایت یا مقاومت را به صورت نقطه ای تعیین کنیم خطاهای محاسباتی منجر به اشتباه می گردد، بنابراین محدوده ای در نظر گرفتن حمایت یا مقاومت باعث تشخیص معتبرتری می شود.برای بررسی محدوده ای به عنوان حمایت یا مقاومت، باید به واکنش سهم در محدوده ی مورد نظر توجه نموده و در صورتی که برخورد به آن سطح بیشتر باشد اعتبار آن ناحیه (حمایت یا مقاومت) بیشتر خواهد بود.


حمایت و مقاومت داینامیک

سطوح داینامیک همیشه ثابت و روی یک خط افقی نیستند و بنابراین اوضاع روند تغییر می کند.در سطوح داینامیک، با اتصال قله ها یا کف ها روند(صعودی، نزولی) به دست می آید.

برای یافتن مقاومت های داینامیک، قله ها را به هم وصل می کنیم.

برای یافتن حمایت های داینامیک، کف ها را به هم وصل می کنیم.

اعتبار خطوط داینامیک زمانی بیشتر است که تعداد شکست ها کم باشد. 


حمایت و مقاومت استاتیک

سطوح استاتیک، همیشه ثابت و روی یک خط افقی می باشند، با اتصال قله ها و کف ها، خطوط صاف رسم می شود. با شکست خطوط حمایت و مقاومت استاتیک، شما می توانید خطوط داینامیک را رسم نموده و بررسی نمایید. تلفیق دو یا چند حمایت استاتیک و داینامیک، یک ناحیه ی قدرتمند را ایجاد می کند. پس از شکست حمایت داینامیک، اگر حمایت استایک نزدیک بود، آن را نیز بررسی نمایید.


 

خطوط ماژور چیست؟

ماژور در لغت به معنی بزرگ، قوی و مستحکم است. به خطوط حمایت و مقاومتی که از همه بزرگ تر و قوی تر است، خطوط ماژور می گویند. در چارت مورد نظر، جهت انجام معامله یافتن خطوط ماژور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.


خطوط مینور چیست؟

به خطوط حمایت و مقاومتی که از همه کوچک تر و ضعیف تر است، خطوط مینور می گویند.


کجا و چگونه وارد معامله شویم؟

برای اینکه شما بتوانید معامله ی کم ریسک و موفقی داشته باشید بهتر است که به روشی که در ادامه بیان می کنیم توجه کنید:

 نباید قبل از شکسته شدن کامل خط مقاومت، تمام سرمایه خود را را وارد سهم کنید. بهتر است که 25% سرمایه از خود را در نواحی حمایت وارد کنید، 25% دوم را قبل از رسیدن به خط مقاومت با بررسی واکنش ها وارد کنید، یعنی در صورتی که فشار خرید مشاهده شد اقدام به خرید نمایید. پس از شکسته شدن مقاومت در صورت پولبک 50% باقیمانده ی سرمایه خود را وارد کنید.


سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

  • هرچه شیب خط افقی تر باشد، اعتبار تحلیل بیشتر می شود.
  • هرچه محدوده ای(مقاومت، حمایت) دارای واکنش بیشتری باشد، معتبر تر است.
  • برای یافتن راحت خطوط حمایت و مقاومت، توصیه ی ما به تازه کاران این است که در ابتدا هر قله یا دره ای که می بینید، اصطلاحاً هر هفت و هشتی که می بینید را در نظر بگیرید، به خصوص نقاطی که باعث ریزش سنگین شدند، یا نقاط حمایتی که سهم از آن نقطه به شدت رشد کرده است. بنابراین توجه و بررسی گذشته ی سهم را در اولویت کار خود قرار دهید.
  • برای اینکه روند قیمت، رشدصعودی داشته باشد، لازم است که بتواند مقاومت ماژور خود را رد کند.
  • مقاومت ماژور ناحیه ی حساسی می باشد، از این جهت که پیش بینی رد کردن یا نکردن کندل های قیمتی در این ناحیه را نمی توان با اطمینان کامل بیان نمود. بنابراین امکان ریزش وجود دارد، و همیشه قیمت نمی تواند از آن عبور کند.
  •  با شکست مقاومت ماژور، و پول بک، آن ناحیه تبدیل به یک حمایت قوی می شود.
  • اتفاق رایج در خطوط حمایت پولبک است.
  • با شکست خط حمایت، اعتبار آن ساقط می شود.


حمایت و مقاومت در بورس و فارکس

  • برای بررسی مقاومت و حمایت استاتیک، چارت باید بدون تعدیل باشد. 
  • در چارت های تعدیل نشده، حمایت ها و مقاومت ها، بسیار دقیق مشاهده می شوند. در صورتی که اگر چارت تعدیل شده باشد، کندل ها کلاً به هم متصل بوده و نمی توان حمایت و مقاومت ها را دید.
  • نکته حائز اهمیت در چارت های تعدیل شده این است که می توان از یک سری از امکانات مانند کانال و .. استفاده نمود.
  • اگر چارت لگاریتمی باشد، بسیاری از نویزها و حالات ایجاد نمی شوند. یعنی مقاومت و حمایتی که شما در این چارت مشاهده می کنید بسیار معتبرتر است. نمودارهای لگاریتمی اصولاٌ درصد تغییرات را با دقت بالایی نشان میدهند اما در نمودارهای حسابی این دقت وجود ندارد. به همین جهت توصیه می شود در تحلیل نمودارها از نمودار لگاریتمی استفاده شود تا تحلیل های دقیق تری به دست آید.
  • چارت لگاریتمی از چارت حسابی بسیار معتبرتر و دقیق تر است. 
  • در چارت حسابی امکان تحلیل بلند مدت وجود ندارد. بنابراین در گرفتن نوسانات کوچک، می توان از چارت حسابی استفاده نمود.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما