رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

آشنایی با الگوی مستطیل در تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوی مستطیل در تحلیل تکنیکال

الگوی مستطیل در تحلیل تکنیکال از کف ها و قله های پی در پی که به موازات هم و به صورت افقی قرار دارند، شکل می گیرد. به عبارت بهتر می توان گفت الگوی مستطیل از دو خط موازی که بازار در آن محدوده دارای افت و خیز (نوسان) است که به آن Sideway یا Trading Range می گویند، تشکیل می گردد.

الگوی مستطیل جزء با اعتبارترین الگوها می باشد که هم در روند های برگشتی و هم در روندهای ادامه دهنده مشاهده می گردد.

با تشخیص صحیح این الگو، با توجه به موقعیت قیمت و کندل های ایجاد شده می توان در بازار بورس ایران و فارکس و حتی ارز دیجیتال تصمیم به انجام معامله گرفت. تشکیل مستطیل بیانگر این است که بازاری که پیش روی ما می باشد، روندی خنثی دارد و خریدار و فروشنده به یک اندازه صاحب قدرت می باشند.

الگوی مستطیل هم مانند سایر الگوهایی که در تحلیل تکنیکال کاربرد دارند، انواع مختلفی دارد، که در این بخش از سایت یار سرمایه به توضیح آن می پردازیم.

 

الگوی مستطیل صعودی

این الگو معمولاً در ادامه ی یک روند شارپ صعودی، شکل می گیرد. با تشکیل این الگو و شکست از بالا، روند صعودی از سر گرفته می شود.

الگوی مستطیل صعودی در تحلیل تکنیکال

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، قبل از شکل گیری الگو، روند قیمت با یک افزایش قدرتمندی روبه رو بوده است، سپس وارد محدوده تراکم نوسانی شده، زیرا بین خریداران و فروشندگان یک رقابتی ایجاد شده که در نهایت پایان این رقابت موجب یک روند پر قدرت دوباره ای می شود و با شکست خط مقاومت بالایی الگو یک حرکت شارپی جدیدی ایجاد می شود.

 

الگوی مستطیل نزولی

این الگو دقیقا برعکس الگوی مستطیل صعودی بوده، یعنی روند قیمت با یک نزول قدرتمندی رو به رو بوده، سپس وارد محدوده ی تراکم نوسانی شده و مستطیل نزولی شکل می گیرد.

الگوی مستطیل نزولی در تحلیل تکنیکال

نکته 1: در الگوی مستطیل نزولی، زمانی که قیمت از پایین مستطیل رد شد، موقعیت فروش به دست آمده است.

نکته 2: داخل مستطیل معامله کردن ریسک بالایی دارد مگر اینکه طول مستطیل بلند باشد و قیمت به خط حمایت و مقاومت قوی و مهمی رسیده باشد.


چند مطلب مهم جهت معامله ی کم ریسک در الگوی مستطیل


  • تشخیص دقیق الگوی مستطیل: برای تشخیص دقیق این الگو در ابتدا باید یک نموداری را بیابیم که روند حرکتی آن وارد فاز تراکم شده باشد، و به عبارت ساده تر در یک محدوده ی مشخص در حال نوسان باشد، سپس حداقل دو کف و دو قله ی قیمتی که به صورت افقی ایجاد شده اند را می یابیم و با مشخص کردن این دو کف و دو قله سطوح حمایت و مقاومت در الگوی مستطیل به دست می آید.
    برای درک بیشتر به مثال زیر توجه فرمایید:
  • تشخیص الگوی مستطیل در تحلیل تکنیکال

    همانطور که در تصویر می بینید. شروع روند قیمت، صعودی می باشد و بعد از رشد زیاد قیمت، وارد فاز استراحت شده است، با توقفی که در روند قیمت ایجاد شده است اولین قله به وجود آمده و حرکات بعدی روند، کف ها و قله های بعدی را ایجاد کرده است. در صورت مشاهده ی دو قله و دو کف و زمانی که متوجه شدیم قیمت برای بار دوم در حال ایجاد کف است، آن را الگوی مستطیل در نظر می گیریم.

     

  • تشخیص شکست الگو: در صورتی که شکست از بالای الگو رخ داده باشد، مستطیل صعودی است و انتظار ادامه روند صعودی وجود دارد. در صورتی که قیمت، کف مستطیل را که همان سطح حمایت می باشد را بشکند مستطیل نزولی است و انتظار روند نزولی وجود دارد.
  • ورود به معامله در الگوی مستطیل: زمانی شما مجاز به خرید سهام مورد نظر خود هستید که شکست در جهت مکث روند رخ داده باشد و در صورتی که با الگوی مستطیل نزولی رو به رو شدید می توانید وارد معامله فروش استقراضی شوید (فروش استقراضی فقط در بازارهای دو طرفه امکان پذیر است).
  • امنیت معامله با تعیین حد ضرر: با تعیین حد ضرر در هر معامله ای می توانیم معامله خود را امن کنیم.
    با تشخیص  شکست الگو و اندازه گیری فاصله بین سطوح حمایت و مقاومت می توانیم نقطه ی مرکزی این حد فاصله را به عنوان حد زیان معامله در نظر بگیریم.
  • تعیین حد سود در الگوی مستطیل: زمانی که معامله ی انجام شده با استفاده از الگوی مستطیل باشد، معمولا باید معامله ی خود را حفظ کنیم تا حداقل به هدف قیمتی که به اندازه الگو هست برسیم. اندازه الگو یعنی تفاظل سطح حمایت و مقاومت، که این تفاضل با قیمت در نقطه ی شکست جمع شده و حداقل هدف قیمتی به دست می آید.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما