رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

الگوی فنجان و دسته ( Cup and Handle pattern )  یکی از الگوهای ساده و پولساز در تحلیل تکنیکال به شمار می آید، علت این امر هم زمان طولانی تشکیل این الگو و تعدد برخوردها به خط مقاومت است که با دقت در یادگیری این الگو شما می توانید مانند تریدرهای حرفه ای، موفق عمل نمایید. از الگوی فنجان در ارز دیجیتال ، فارکس و بورس نیز می توان استفاده نمود.  در این بخش از آموزش  تحلیل تکنیکال   یار سرمایه  قصد داریم درباره این الگو نکاتی را ذکر کنیم. تا انتهای این مقاله همراه مان بمانید.


الگوی فنجان و دسته چیست؟

الگوی فنجان یا کاپ، جزء الگوهای ادامه دهنده محسوب می شود. در این الگو روند اصلی سهم بسیار پر قدرت به مسیر خود ادامه می دهد، و در نمودار های شمعی، میله ای و حتی در نمودارهای خطی نیز می توان این الگو را مشاهده کرد. همانطور که از نام این الگو پیداست، الگوی فنجان و دسته از دوقسمت تشکیل می شود:

فنجان: به قسمتی از نمودار که روند قیمت به شکل حرف u می باشد، فنجان گفته می شود.

دسته: به قسمتی که قیمت زیر سطح مقاومت یا بالای سطح حمایت استراحت نموده و متراکم می شود، دسته گفته می شود.


انواع الگوی فنجان

با توجه به این که الگوی کاپ، الگویی ادامه‌ دهنده است، یعنی مطابق روند به حرکت خود ادامه می دهد، دارای دو نوع صعودی و نزولی می باشد. برای تشخیص نزولی یا صعودی بودن این الگو، باید به روند قبلی نمودار و روند قیمت بعد از شکل گیری فنجان، توجه نمود. بنابراین در صورت مشاهده ی افت قیمت قبل و بعد از فنجان، می توان آن را یک الگوی فنجان نزولی دانست، و در صورت مشاهده ی صعود قیمت قبل و بعد از فنجان، می توان آن را یک الگوی فنجان صعودی دانست.


الگوی فنجان و دسته چه زمانی تشکیل می شود؟

الگوی فنجان و دسته یا الگوی کاپ، زمانی شکل می گیرد (در این مثال الگوی فنجان و دسته ی صعودی مد نظر است) که قیمت یک سهم به حداکثر خود می رسد و به مرور زمان در آن نقطه با فشار فروش مواجه می شود و وارد یک روند نزولی می شود، در روند نزولی آغاز شده، تا یک سوم قیمت اولیه حرکت می کند. در ادامه، روند قیمت که در آن محدوده در حال استراحت بوده باعث ایجاد قسمت پایین فنجان می شود.

نکته: در صورتی که زمان تشکیل فنجان بسیار کم باشد، قسمت اصلی این الگو به شکل U خواهد بود، اما در صورتی که شکل V ایجاد شود، نشانگر این است که روند قیمت به کمترین مقدار خود رسیده و به سرعت اصلاح کرده است و نباید با الگوی فنجان اشتباه گرفته شود. الگوی فنجان و دسته در بورس

مدت زمان شکل گیری الگوی فنجان و دسته چقدر است؟

معمولا مدت زمان شکل گیری این الگو بین 7 تا 65 هفته می تواند باشد، اما شکل الگو همیشه یکسان بوده و عملکرد مناسب و مطمئنی در پیش بینی روند سهم داشته است. اصولا روند تشکیل دسته ی فنجان کمتر از یک ماه طول می کشد. در صورت مشاهده ی الگوی فنجان در روندهای صعودی، نشان دهنده این است که روند کماکان صعودی است، اما برای مدت زمانی کوتاه نزولی خواهد شد و قبل از شروع روند صعودی معمولاً اندکی استراحت می کند.


هدف قیمت در الگوی فنجان و دسته

در این الگو با اندازه گرفتن عمق فنجان شکل گرفته و الگو قرار دادن آن بعد از شکست دسته ی فنجان می توانیم هدف قیمتی را در این الگو تعیین کنیم. شکل زیر می تواند به درک بیشتر این موضوع کمک کند.

هدف قیمت در الگوی فنجان و دسته

 

 هدف قیمت در الگوی فنجان و دسته برعکس یا وارونه (Reverse Cup)

در الگوی فنجان برعکس نیز اصول هدف گذاری به همان منوال الگوی فنجان و دسته است، با این تفاوت که این الگو به صورت فنجان بر عکس تشکیل می شود.

هدف قیمت در الگوی فنجان و دسته برعکس

بهترین زمان ورود و خروج در الگوی کاپ  

سوالی که همواره برای همه مطرح بوده، این است که با مشاهده ی الگوهای تکنیکال چه زمانی باید وارد معامله شد و چه زمانی باید از معامله خارج شد؟ اصولاً بسیاری از کارشناسان تکنیکال معتقدند که مناسب ترین زمان برای ورود به معامله، وقتی است که بدنه ی فنجان کاملا شکل گرفته باشد و نیمی از دسته ی فنجان نیز تکمیل شده باشد. گروه دوم معتقدند که باید تا شکل گیری کامل دسته فنجان صبر کرد و بعد وارد سهم شد. دیدگاه دوم کمی محافظه کارانه است و از طرفی این امکان وجود دارد که آن زمان دیگر برای ورود به سهم دیر شده باشد. در نهایت تصمیم نهایی کاملاً شخصی است و بسته به استراتژی معاملاتی و میزان ریسک‌پذیری شخصی باید در این مورد تصمیم‌گیری شود. زمان خروج از الگو نیز به این شکل است که با نزدیک شدن قیمت به سقف، معامله گران اقدام به فروش می کنند، زیرا احتمال شکسته نشدن سقف و ریزش قیمت ها وجود دارد. ذکر این نکته الزامی است که فشار فروش باعث نزولی شدن زیاد روند معاملات می شود، که احتمالا بین 4 روز الی 4 هفته طول می کشد.


نکات مهم برای تشخیص الگوی فنجان و دسته

طول الگو: هرچه مدت زمان شکل گیری این الگو بیشتر باشد و اصطلاحا شکل تر باشد، دارای اعتبار بیشتری است و این علامت یک سیگنال پر قدرت است، اما در صورتی که الگو به شکل حرف شکل گرفته باشد، و روند سهم به شکل صعودی نیمه راست باشد، نباید با الگوی فنجان اشتباه گرفته شود.

عمق الگو:  اگر الگوی مشاهده شده، عمق زیادی داشته باشد، الگوی معتبری محسوب نمی گردد و سیگنال ضعیفی محسوب می شود.

کفه ی الگو: اگر ک فه ی فنجان گردتر باشد، سیگنال‌ پرقدرتی محسوب می شود. توجه کنید اگر کفه فنجان نوک تیز بود از ورد به معامله اجتناب نمایید.

دسته ی فنجان: طبق آنچه بیان شد، دسته ی فنجان را روند نزولی تکمیل می کند، و این تکمیل شدن باید در یک سوم بالای فنجان رخ دهد. در صورت اصلاح بیش از حد دسته و ورود به نیمه ی پایینی فنجان، احتمالا با یک الگوی شکست خورده رو به رو شده ایم.

حجم معاملات: هنگام تشکیل کف فنجان و شروع حرکت روند نزولی، حجم معاملات باید کم باشد، و با شروع روند صعودی، حجم معاملات باید افزایش پیدا کند.

تست دوباره قله ی قبلی ( Retest ایده آل است که قیمت تا لبه ی چپ فنجان (سطح قله ی قبلی) بالا بیاید و سپس روند نزولی خود را جهت تشکیل دسته آغاز نماید. تکمیل الگو با شکست در دسته ی فنجان صورت می گیرد.

اعتبار الگوی کاپ در شرایطی بالا است که نقدینگی بالایی در بازار وجود داشته باشد.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما