رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

فرآیند ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال به چه صورت است؟

فرآیند ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال به چه صورت است؟

به فرآیند ایجاد بلاک از تراکنش ها که به بلاک چین اضافه می شود،و با تأیید تراکنش ها سکه (coin) جدید تولید می شود، استخراج می گویند.

جهت آشنایی با اصطلاحات مربوط به استخراج، همراه تیم یارسرمایه باشید.

ماینینگ یا استخراج چیست؟

استخراج(ماینینگ) یا اثبات کار(proof of work) پایه و اساس بسیارمهمی است که امنیت بسیاری از ارزهای دیجیتال را تأمین می کند.

ماینر چیست؟

ماینرها، همان استخراج کنندگان هستند که با استفاده  از زمان و قدرت محاسبه خود، تراکنش ها را پردازش کرده و بلاک ها را تولید می کنند، و در صورت تأیید بلاک، پاداش دریافت می کنند. بطور کلی در ارزهای دیجیتال، تأیید تراکنش ها، ایجاد بلاک های جدید، برقراری امنیت شبکه توسط ماینرها انجام می گیرد. ماینرها انواع گوناگون دارند اما در حال حاظر دستگاه ای سیک (ASIC)  از معروفترین ماینرها می باشند.

روش های استخراج ارز دیجیتال

جهت استخراج ارز دیجیتال معمولأ از سه روش استفاده می کنند:


-  ماینینگ از طریق پردازنده مرکزی(CPU):

 از روش های متداول و آسان جهت استخراج ارز دیجیتال استفاده از CPU کامپیوتر شخصی است.در این روش ماینر به وسیله ی CPU یا واحدپردازش مرکزی کامپیوتر خود، اقدام به استخراج می نماید.از جمله عیوبی که برای این روش وجود دارد، زمان بر بودن این فرآیند و در نتیجه کندی استخراج و تولید ارز کم تر می باشد. ولی در صورتیکه شخص، کامپیوترهای زیادی داشته باشد(اصطلاحأ مزرعه) و هم چنین دارای منبع انرژی رایگان باشد درآن صورت مقرون به صرفه خواهد بود.


- ماینینگ از طریق پردازنده گرافیکی(GPU):

 در این روش از کارت گرافیک (GPU) کامپیوتر شخصی استفاده می شود. استفاده از این روش نسبتأ کمتر است، زیرا در این روش باید یک سیستم پردازنده مناسب داشت.   


- ماینینگ از طریق تراشه های ای سیک(ASIC):

از مقرون به صرفه ترین روش های استخراج ارز دیجیتال استفاده از تراشه های مخصوص به نام ای سیک می باشد. با خرید این دستگاه، ماینر می تواند اقدام به تولید رمز ارزها و ثبت معاملات دیجیتال شود. ای سیک می تواند رمزهای موجود در معاملات را سریع تر از CPU و GPU حدس بزند و باتوجه به اینکه در فرآیند ماینینگ هر ماینری که بتواند کدهای موجود در یک معامله را زودتر حدس بزند کارمزد دریافت می کند، در نتیجه از این منظر بسیار مفید می باشد. نکته قابل توجه در این روش هزینه ی بالای دستگاه ها می باشد، که از این منظر مورد نقد عموم قرار گرفته است. ولی با توجه به دو روش قبلی به دلیل اینکه می تواند تراکنش های بالایی را ثبت کند، در نتیجه می تواند درآمد بیشتری را برای ماینر خلق کند و از این منظر قابل توجه می باشد. از جهت دیگر این دستگاه ها با فرمول های خاصی برنامه ریزی شده اند، به گونه ای که هر دستگاه ای سیک تنها یک نوع از ارز دیجیتال را تولید می کند. بنابراین توجه به این امر الزامی می باشد.

استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال به دو صورت انجام می گیرد:

- استخراج به صورت انفرادی:

 در این روش فرد به دو طریق می تواند به استخراج ارز بپردازد، به این شکل که یا با کامپیوتر شخصی خود اقدام به تولید می نماید و یا به وسیله ی چندین کامپیوتر این کار را انجام می دهند که اصطلاحاً به آن استخراج به وسیله ی مزرعه دیجیتال گفته می شود. از معایب استفاده از یک کامپیوتر شخصی زمان بر بودن این فرآیند است. به عبارت دیگر مدت زمان مورد نیاز برای کامپیوتر شخصی جهت رمزگشایی و ثبت بلاک به مراتب بسیار بیشتر از زمانی است که این فرآیند توسط چند سیستم انجام می گیرد. بنابراین استخراج ارز دیجیتال به وسیله یک مزرعه بسیار به صرفه می باشد.

- استخراج به صورت اشتراکی یا روش استخر:

در این روش دو یا چند ماینر که دارای مزارع دیجیتال می باشند جهت انجام فرآیند ماینینگ، مزرعه های خود را به اشتراک می گذارند و سود حاصله را تقسیم می کنند. در این روش به علت بالا بودن سرعت کشف و ثبت سریع آن ها در بلاک ها، مقدار درآمد بالاتر و ریسک کمتری را دارد.

نکته: در هر دو روشی که ذکر شد، ماینرها جهت انجام فرآیند ماینینگ الزامأ باید به یک استخر دیجیتال متصل گردند. یک استخر ارز دیجیتال فضایی در بستر بلاک چین است که حاوی اطلاعات معاملاتی می باشند. ماینرها جهت انجام ماین، ابتدا باید به استخری وصل شوند، یک تراکنش انتخاب کرده و اقدام به کشف رمز و در نهایت ثبت آن در بلاک های موجود در شبکه بلاک چین کنند.

مراحل استخراج ارز دیجیتال

پس از ثبت یک معامله، این تراکنش در استخرهای ارز دیجیتال که به صورت چندین استخر طبقه بندی شده هستند، نگهداری و منتظر تأیید و ثبت توسط یکی از ماینرهای موجود می شوند.برای ثبت یک تراکنش در بلاک چین مراحل زیر طی می شود:

- ماینرهایی که در شبکه بلاک چین موجودند، تراکنش مورد نظر خود را از استخرهای ارز دیجیتال انتخاب می کنند. یک تراکنش می تواند در بلاک چندین ماینر به صورت همزمان قرار بگیرد و در واقع ماینرها محدودیتی در انتخاب تراکنش ها ندارند.

- در این مرحله ماینرها، امضا یا رمز معاملات موجود در بلاک خود را کشف و تأیید می کنند. به دلیل پیچیده بودن و زمان بر بودن این فرآیند، برنده ی کارمزد، ماینری است که زودتر یک معامله را تأیید و ثبت کند.

- پس از تأیید تراکنش ها توسط ماینر، جهت ثبت نهایی نیاز به تأیید توسط ماینرهای موجود در شبکه است. برای تأیید نهایی، سایر ماینرها، هش خروجی را با امضا یا رمز موجود در معامله تطبیق داده و در صورت همخوانی، تأییدیه را صادر می کنند.

- پس از تأیید، معامله در شبکه بلاک چین ثبت می شود. سپس برای سایر نودهای موجود ارسال و از طرف آن ها هم پذیرفته می شود و اطلاعات معامله ی مورد نظر را در داده های تراکنش خود قرار می دهد.0

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما