رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

الگوی کنج و انواع آن در تحلیل تکنیکال

 الگوی کنج و انواع آن در تحلیل تکنیکال

الگوی کنج (Wedge Pattern) چیست؟


الگوی کنج یا گوه، که در ادامه ی مطالب معرفی الگوها به این مورد رسیدیم، الگوی کنج هم زیر مجموعه ای از الگوهای ادامه دهنده و هم جزء الگوهای برگشتی دسته بندی می شود، و مانند سایر الگوهای تحلیل تکنیکال که در مطالب قبل به آن پرداختیم، دارای روند صعودی و نزولی می باشد. در این مقاله به بررسی انواع الگوی کنج می پردازیم. الگوی کنج از نظر ظاهری شباهت زیادی به الگوی مثلث دارد.

آموزش الگوی کنج در ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار است، و با توجه به کمبود مطالب آموزشی در این زمینه، مصمم شدیم که به معرفی این الگو و تفاوت الگوی کنج و مثلث، در این بخش از سایت یارسرمایه بپردازیم، در ادامه برای توضیح این مطلب همراهمان باشید.


الگوی کنج صعودی (Rising Wedge)

این الگو از دو خط که هر دو به سمت بالا حرکت کرده اند تشکیل شده است. اگر ما این دو خط را ادامه دهیم در نهایت در یک نقطه هم دیگر را قطع می کنند. در تصویر زیر الگوی کنج صعودی را در هر دو روند بازگشتی و ادامه دهنده مشاهده می کنید.

الگوی کنج صعودی در تحلیل تکنیکال

آنچه از تصویر بالا استنباط می شود این است که معمولا پس از تکامل الگو در هر روندی (ادامه دهنده یا برگشتی)، یک حرکت قدرتمند در پیش خواهد بود.

در الگوی کنج صعودی ادامه دهنده، پس از تشکیل کامل الگو، باید منتظر بازگشت قیمت باشیم، تا الگو بر خلاف حرکت نزولی خود، اصلاح قیمت را انجام دهد، و مسیر نزولی خود را در پیش گیرد.

در الگوی کنج صعودی برگشتی، پس از رشد شارپی قیمت، سرعت رشد قیمت کاسته می شود و پس از نوسان و تکمیل الگو، قیمت، روند نزولی را در پیش میگیرد.

نکته 1: در صورت مشاهده و تشخیص صحیح الگوی کنج صعودی، روند پس از تکامل الگو حتما نزولی خواهد بود.

نکته 2: وجود حداقل دو برخورد قیمت به هر دو خط روند در این الگو، ضروری است. در صورتی که برخورد فقط به یکی از خطوط روند باشد، الگو فاقد اعتبار می باشد، و در صورتی که تعداد برخوردهای موجود به خطوط روند بیش از دو مورد باشد، اعتبار آن الگو بسیار بیشتر خواهد بود.

تکمیل الگوی کنج صعودی

با شکست پر قدرت خط روند پایینی، الگو تکمیل می شود. این موقعیت مهم به دست آمده فرصتی برای فروش (Sell) است. در صورتی که قیمت از جایی که ضلع پایینی شکسته شده خیلی فاصله گرفت، بهترین کار این است که منتظر پولبک مجدد قیمت بمانیم.

 

تعیین تارگت یا حد سود و حد ضرر در الگوی کنج صعودی

حد ضرر را اندکی بالاتر از آخرین سقف قیمتی که منجر به شکست ضلع پایینی الگو شد قرار می دهیم، و اما برای تعیین حد سود  یا تارگت الگوی کنج صعودی، دو روش وجود دارد.

  • در روش اول، بیشترین فاصله ی بین دو ظلع را اندازه می گیریم و آن را از نقطه ی شکست الگو قرار می دهیم. البته در این هدف گذاری، کنج باید در فاز اصلاحی شکل گرفته باشد.

روش اول هدف قیمتی در الگوی کنج صعودی

  • در روش دوم، در صورتی که الگوی کنج صعودی در فاز اصلاح شکل گرفته باشد، با اندازه گیری حرکت نزولی قبلی، و هم چنین اندازه ی شکست ضلع پایینی، از نقطه ی شکست به سمت پایین به همان اندازه هدف گذاری می کنیم.

روش دوم هدف قیمتی در الگوی کنج صعودی

  • حدفاصل بین اولین نقطه ی برخورد با ظلع پایینی روند تا آخرین برخورد به ضلع بالایی روند را اندازه می گیریم و به همان اندازه از نقطه ی شکست، هدف گذاری میکنیم. طبق تصویر زیر که مشاهده می کنید.

روش سوم هدف قیمتی در الگوی کنج صعودی

الگوی کنج نزولی (Falling Wedge)

الگوی کنج نزولی چیست؟ الگوی کنج نزولی یا الگوی کنج کاهشی، دقیقا برعکس مدل صعودی این الگو می باشد، دو خط تشکیل دهنده ی این الگو پایین رونده هستند. برای معتبر بودن این الگو باید حداقل دو برخورد انجام شود، در غیر این صورت الگو فاقد اعتبار است. در تصویر زیر الگوی کنج نزولی را در هر دو روند بازگشتی و ادامه دهنده مشاهده می کنید.

الگوی کنج نزولی  در تحلیل تکنیکال

تکمیل الگوی کنج نزولی

با شکست ضلع بالایی، الگو تکمیل می شود و پس از شکست قادر به خرید (Buy)  می باشیم. در صورتی که شکست قدرتمندتر از نقطه ی ورود به الگو باشد، باید منتظر پولبک احتمالی و ورود در قیمت مناسب تری بمانیم.

 

تعیین تارگت یا حد سود و زیان در الگو کنج نزولی

حد ضرر را کمی پایین تر از آخرین کفی که منجر به شکست ضلع بالایی شد قرار می دهیم. در تعیین حد سود دو روش وجود دارد.

  • در این نوع هدف گذاری باید الگو در فاز اصلاحی شکل گرفته باشد،بدین ترتیب، بیشترین فاصله ی بین دو ظلع را اندازه می گیریم، و آن را از نقطه ی شکست الگو در نظر می گیریم.

روش اول هدف قیمتی در الگوی کنج نزولی

  •  در صورت شکل گیری الگو در فاز اصلاحی، حرکات صعودی قبلی را اندازه گرفته و از نقطه ی شکست ضلع بالایی به سمت بالا هدف گذاری می نماییم.

روش دوم هدف قیمتی در الگوی کنج نزولی

  • در این روش با اندازه گیری فاصله ی بین اولین نقطه ی برخورد به ضلع بالایی روند و آخرین برخورد به ضلع پایینی روند و الگو قرار دادن آن بعد از نقطه ی شکست میتوانیم مانند تصویر زیر هدف این الگو را تعیین کنیم.

روش دوم هدف قیمتی در الگوی کنج نزولی

مدت زمان شکل گیری الگوی کنج:

 معمولا مدت زمان شکل گیری تقریبی الگوی کنج، بین 1 الی 3 ماه تخمین زده می شود.

نکته ی مهم: در الگوی کنج نزولی شاهد افزایش قیمت و در کنج صعودی شاهد نزول قیمت هستیم.

الگوی کنج و مثلث هر دو جزء الگوهای اصلاحی می باشند، و دارای 5 موج هستند که پس از اتمام موج پنجم و پایان اصلاح، روند سهم ادامه می یابد.

 

تفاوت الگوی کنج و مثلث

  • شیب خطوط در الگوی کنج، همگرا می باشد، یعنی جهت شکل گیری الگو دقیقا هم جهت با روند قبلی می باشد، اما در الگوی مثلث، شیب خطوط بر عکس روند قبلی خود می باشد.
  • در الگوی کنج وجود دو نقطه برای رسم هر ضلع الزامی است اما در تشکیل الگوی پرچم نیازی به سقف و کف های واظح نیست.
  • طول ظلع های الگوی کنج معمولا بیشتر از الگوی مثلث می باشد.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما