رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

خط روند چیست + خط روند داینامیک و استاتیک در تحلیل تکنیکال

خط روند چیست + خط روند داینامیک و استاتیک در تحلیل تکنیکال

خط روند داینامیک، یکی از ابزارهای ابتدایی و خیلی مهم در تحلیل تکنیکال بر روی چارت سهم است. به وسیله ی رسم خط روند، بسیاری از حمایت ها و مقاومت ها و یا به اصطلاح کف ها و سقف ها را روی انواع چارت می توان به راحتی پیدا کرد. در قسمت آموزش تحلیل تکنیکال یار سرمایه قصد داریم که به صورت مختصر و مفید درباره ی انواع خط روند و نحوه استفاده از آن توضیحاتی را ارائه دهیم. خط روند چیست؟  خط روند قیمت، نشان دهنده ی جهت حرکت قیمت در بازار است. تغییرات حرکت بازار همیشه به صورت خط راست نیست، بلکه حرکات مواجی دارد، و شامل موج های صعودی (پیک ها و رالی ها) و موج های نزولی (حفره ها) می باشد. حاصل حرکات موج های صعودی و نزولی، روند بازار را شکل می دهند، که شامل روندهای صعودی، نزولی و خنثی است.


انواع خط روند موجود در بازارهای مالی

به صورت کلی سه نوع الگوی خط روند وجود دارد، صعودی، نزولی و ساید یا خنثی. زمانی روند صعودی است که موج ها و حفره های بالا رونده دیده شود، و بالعکس زمانی که موج ها و حفره های پایین رونده مشاهده شود روند نزولی است، و در صورتی که موج ها و حفره ها در یک خط راست و جهت مستقیم داشته باشند روند خنثی و ساید است. تشخبص روندها از یکدیگر بسیار مهم می باشد، زیرا حداقل در یک سوم مواقع روند موجود خنثی یا ساید می باشد. بازار دارای روندساید، نمایانگر تساوی عرضه و تقاضا و به عبارت بهتر در این موقعیت بازار را بدون روند می نامند.

  • روند صعودی، سطوح داینامیک (کف های بالاتر مشخصه این روند می باشد)
  • روندِ نزولی، سطوح داینامیک (سقف های پایین تر مشخصه این روند می باشد)
  • روند ساید، سطوح استاتیک (قیمت بین دو خط افقی نوسان یا رنج می زند)


تقسیم ‌بندی روندها به لحاظ زمانی

- روند بلندمدت: بیش از شش ماه یا یک سال در نظر می‌گیرند.

- روند میان مدت: بیش از یک ماه تا شش ماه در نظر می ‌گیرند.

- روند کوتاه ‌مدت: روندهای دارای زمان کمتر از یک ماه در نظر می گیرند.


روند صعودی

به بیان ساده می توانیم بگوییم در روندی که قله ی بعدی از قله ی قبلی بالاتر تشکیل شود و همینطور دره ی بعدی از دره ی قبلی بالاتر باشد، روند، روند صعودی است. به تصویر زیر توجه کنید.

روند صعودی در تحلیلی تکنیکال


روند نزولی

به روندی که قله ی بعدی از قله ی قبلی پایین تر باشد و هیمنطور دره ی قبلی از دره ی بعدی پایین تر باشد روند نزولی می گویند.

روند نزولی در تحلیلی تکنیکال


خط روند استاتیک، ساید یا خنثی

بازار بدون روند، زمانی است که بازار از ساختن سقف هاو کف های بالاتر و پایین تر عاجز است، در این صورت، قیمت سهم بین دو سطح حمایت و مقاومت به صورت افقی نوسان می کند، و اجازه ی رشد یا ریزش سهم را نمی دهد ، به این محدوده ها سطوح استاتیک گفته میشود. روند قیمت در این صورت روند خنثی یا Side Way می باشد.


روند خنثی در بورس


آموزش رسم خط روند

خط روند، خطی است که با رسم آن روند قیمتی بازار مشخص می گردد. رسم این خط بسیار ساده می باشد، در واقع به این صورت که شما با متصل کردن مینیمم ها یا ماکسیمم های موجود در چارت، جهت روند کلی بازار یا سهم را می توانید مشخص نمایید. به نقاط حداقلی یا حداکثری اصطلاحا Pivot Point می گویند. خطوط روند، بسته به شرایط می توانند نقش حمایتی و مقاومتی را ایفا کنند که در چند مثال سعی میکنیم تا به راحتی این مفاهیم درک کنید و به کار ببرید. در تصویر زیر دو خط روند را در چارت مشاهده میکنید.

در تصویر بالا مشاهده میکنید که روند کندل ها با برخورد به خطوط روند واکنش نشان داده و به طور کامل از آن عبور نکرده اند.

نکته: خطوط حمایت همیشه در زیر کندل ها قرار دارند.

حالا قصد داریم در مثال دیگری خطوط روند را در نقش مقاومت بررسی کنیم.

در تصویر زیر خط های روند نقش مقاومتی را دارند:

 همانطور که مشاهده میکنید در تصویر بالا کندل های سهم چندین بار نتوانسته اند از از خط مقاومت عبور کنند.

نکته: خط های مقاومتی همیشه روی کندل ها قرار دارند.


شکست خط روند

هر حمایت یا مقاومتی امکان دارد که در یک زمانی شکسته شود و در نتیجه روند موجود برعکس شود. باید توجه داشت که تغییر روند به معنی تغییر جهت روند نیست، یعنی امکان دارد با شکست روند صعودی، سهم کماکان به صعود خود با شیبی کمتر ادامه دهد، یا روند خنثی شود.

 

شرایط شکست خط روند

شکست هم در حمایت و هم در مقاومت رخ می دهد.

  • شکست حتما باید با حجم معاملات بالا رخ دهد تا مشخص شود عده ی زیادی این محدوده را به عنوان حمایت یا مقاومت می دانند.
  • نحوه شکست (نوع کندل یا شکاف): در صورتی که شکست به کمک شکاف قیمتی رخ دهد از اعتبار بالایی برخوردار است، اگر شکست به همراه کندلی بزرگ رخ دهد معتبرتر است.
  • نسبت خریداران به فروشندگان بسته به سهم باید زیاد باشد.
  • حجم خرید حقیقی و حقوقی.
  • حجم معملاتی روز.
  • تشخیص اینکه شکست در راستای خط ساده است یا خیر.
  • شکست از سطح حمایت یا مقاومت معتبر رخ داده است یا خیر.


عوامل تأثیر گذار در اعتبار خط روند

شناخت عوامل اثر گذار در درست بودن خط روند و معتبر بودن آن، به شما کمک خواهد کرد تا در این عرصه با شناخت بیشتری قدم بردارید. در ادامه به ذکر این موارد پرداخته ایم:


شیب ها و زاویه های موجود در خطوط روند

هر چه شیب خط روند بیشتر باشد، از اعتبار درجه حمایت یا مقاومت کم می شود. پایدارترین روندها، روندهایی با شیب 45 درجه در حال حرکت، شناخته شده اند. در حقیقت، هر چقدر شیب خط روند، بیشتر باشد اعتبار آن در حفظ پوزیشن خود کمتر می‌شود و احتمال منحل شدن آن بسیار قوی است.

تعدد برخورد با نمودار قیمتی

 


چگونه در معاملات از خط روند استفاده کنیم؟

هر معامله گری جهت استفاده از خطوط روند، باید چند نکته ساده را رعایت کند، در ادامه این موارد را در نظر داشته باشید.

خط روند حمایتی

معمولا روند سهم تا زمانی که از خط حمایت عبور نکرده، روند سهم صعودی خواهد بود و اگر عبور کرد (یا به اصطلاح خط حمایت را شکست) به احتمال زیاد روند سهم نزولی خواهد شد. پس حائز اهمیت است تا قبل از شکست خطوط حمایتی معامله ی خود را به سرانجام برسانید.

خط روند مقاومتی

معمولا وقتی روند سهم، خط مقاومت را به طور کامل رو به بالا شکست روند سهم صعودی خواهد شد. در این شرایط هم با داشتن مهارت های کافی در زمینه تحلیل تکنیکال، می توانید از قبل ورود کرده و از سودهایی که نصیبتان می شود لذت ببرید.


معامله گری با خطوط روند داینامیک


سیگنال خرید در روند صعودی

در روندهای صعودی می توان، زمان مناسب برای ورود به بازار را مشخص نمود. زمانیکه قیمت به خط روند صعودی نزدیک و یا آن را لمس کرد، یکی از بهترین زمان ها جهت ورود به بازار به شمار می‌آید . زیرا پس از آن روند افزایشی شروع می شود و صعود حتمی است. 


سیگنال فروش در روند نزولی

بهترین زمان در روند های نزولی، جهت ثبت سفارش فروش، زمانی است که قیمت، نزدیک خط روند نزولی شده یا آن را لمس کرده باشد.


خط روند در تحلیل تکنیکال

همانطور که تا این قسمت از مقاله بیان شد، به کمک خط روند می توان جهت حرکت بازار را تعیین نمود. جهت رسم خط روند، باید حداقل دو نقطه در امتداد هم (دو سقف یا دو کف اصلی) روی نمودار قیمت داشته باشید. آنچه که سبب محبوبیت استفاده از خطوط روند در بین تحلیل گران شده، این است که می‌توان از این خطوط صرف‌نظر از چارچوب، بازه و فاصله زمانی در شناسایی روندها استفاده کرد.



استراتژی‌ معاملاتی با خطوط روند

تا اینجا، معنی خط روند و انواع آن را شناختیم، همانطور که می دانید جهت انجام معاملات، روش‌های مختلفی وجود دارد. معامله گران خبره برای شناسایی روند از استراتژی های خاصی استفاده می کنند که در زیر به توضیح چند مورد پرداخته ایم.

شاخص معاملاتی RSI

شاخص (RSI) پرایس اکشن، یا  قدرت نسبی یک استراتژی است که کار آن کمک به شناسایی حرکات قیمت ارز و سیگنال‌های خرید و فروش است. به کمک این شاخص، میانگین سود و زیان در یک دوره زمانی خاص، حرکت مثبت و منفی قیمت سهام مشخص می شود. خط روندrsi، به شکل درصدی نشان داده می‌شود که از صفر تا ۱۰۰ در یک مقیاس در نوسان است. 


شاخص معاملات MACD

شاخص  (MACD)، یا واگرایی میانگین متحرک، در یک بازه زمانی مشخص، میانگین قیمت یک ارز را  جهت شناسایی روند پیدا می‌کند. MACD  از مهم ترین استراتژی معاملاتی روند می باشد، زیرا معامله‌گران مختلفی در یک بازه زمانی خاص،در یک موقعیت خرید ورود می کنند، که در این موقعیت، میانگین متحرک کوتاه‌مدت از میانگین متحرک بلندمدت سبقت می‌گیرد. به هر حال در صورتی که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت بگذرد، معامله‌گران می‌توانند موقعیت کوتاه‌مدت را نیز در نظر داشته باشند. معامله گران اکثر اوقات روندهای میانگین متحرک را با چندین شکل دیگر از تحلیل تکنیکال ادغام می‌کنند تا سیگنال‌ها را فیلتر نموده و روند را مشخص نمایند. میانگین متحرک عامل اثرگذاری در کمک به تحلیل روند می باشد.


اندیکاتور ADX

به کمک این اندیکاتور معامله گران می توانند قدرت معامله گران را اندازه گیری نمایند. از فاکتورهای مهم دیگر آن می توان به این مورد اشاره نمود که معامله‌گران می توانند قدرت قیمتی ارز مورد نظر خود را در دو جهت مثبت و منفی برآورد نمایند. خط روی اندیکاتور ADX بین صفر تا ۱۰۰ تغییر می‌کند. در صورتی که اندیکاتور میزان ۲۵ تا ۱۰۰ را نشان دهد، نشان دهنده این است که یک روند قوی در حال شکل گیری است،  و زمانی که مقادیر به زیر ۲۵ نزول کند، بیانگر روند ضعیف  در حال وقوع است.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (2)

  1. مدیر سایت
    مدیر سایت
    خط روند با اینکه چیز ساده ای هست، ولی با این توضیح شما خیلی خیلی بهتر متوجه شدم و درکش کردم. عالی بود مرسی
  2. محمدامین سردابی
    محمدامین سردابی
    جا داشت که به روند هارمونیک که جدیدا در مقالات اشاره میشه اشاره میکردین
    ولی در کل عااالی بود متشکر
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما