رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

فارکس و تفاوت آن با بازار بورس

فارکس و تفاوت آن با بازار بورس

کلمه اختصاری Forex برگرفته از Foreign Exchange به معنی تبادل ارز یا پول خارجی است. در این تبادل جهت خرید و فروش هر نوع کالا یا خدماتی استفاده می شود. بیشترین حجم تبادل های ارزی به جهت کسب سود انجام می شود و از تفاضل قیمت خرید و فروش یعنی Bid و Ask به دست می آید، که Bid به معنی پیشنهاد و Ask به معنی تقاضا می باشد. در بازار تبادل ارز جهانی، ارزهای مختلفی مانند دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و ... داد و ستد می شود. همچنین در این بازار تمامی بانک ها، موسسات مالی بزرگ، شرکت های بیمه، تاجران، شرکت های چند ملیتی و ... فعالیت دارند.

برای تصمیم گیری بهتر جهت انجام معاملات در بازار بورس یا فارکس، تصمیم داریم دیدگاهی به شما ارائه دهیم، به همین جهت در ادامه به توضیح درباره این دو بازار و تفاوت آن ها می پردازیم.

 

بازار بورس و تاریخچه آن

امروزه بازارهای مالی جدید به وجود آمده اند که برخی از اینها قدمتی کمتر از 50 سال دارند، اما بازار بورس بسیار قدیمی است و قدمت آن به بیش از 2 قرن می رسد. در آن زمان در لندن بازاری ایجاد گردید که مردم می توانستند با خریداری سهام شرکت های مختلف با آن ها شریک شوند، سرمایه گذاران سهام خود را به یکدیگر می فروختند و سهام دیگری می خریدند. از همان روزها پایه و اساس انواع تحلیل ها دربارهی آینده قیمت ها شکل گرفت. به مرورو زمان و با گذشت سالیان زیاد، بازار بورس رشد کرد و وارد کشورهای گوناگون شد و مردم زیر نظر دولت ها به خرید و فروش سهام خود پرداخته و عده ای بسیار زیاد با همین روش ثروت های کلانی را کسب کردند. سهامدارها به ازای پولی که پرداخت می کردند و اصطلاحا سرمایه گذاری انجام می دادند سود مشارکت دریافت می کردند، البته این مبلغ ثابت نبوده و نیست و در صورت ضرر شرکت سودی تعلق نمی گیرد.

به مرور زمان سهامدارها از میان خودشان با رای گیری سالیانه هیئت مدیره را انتخاب می کردند. بازار بورس به مرور زمان پیشرفت های بسیاری کرده، اما برخی از ویژگی های آن جذاب نیست.

 

بازار فارکس

بازار فارکس، بازار برابری ارزها است. فارکس تحولی در بازارهای مالی است و بزرگترین بازار مالی جهان است که روزانه بیش از 5 تریلیون دلار پول در آن جا به جا می شود. این بازار مخصوص ارزهای مختلف دنیا در برابر یکدیگر است. به عنوان مثال اگر شخصی یورو دارد و می خواهد آن را به دلار تبدیل کند اما نمی داند به ازای هر یورو چند دلار عایدش می شود، وارد فارکس شده و با مراجعه به نماد EUR/USD به پاسخ می رسد. فرضا قیمت این نماد 12/1 باشد، بدین معنی است که به ازای هر یورو 12/1 دلار دریافت می کند.

 

معاملات سهام در فارکس (CFT)

با استفاده از معاملات CFT که امروزه یکی از قدرتمندترین بازارهای مالی است، می توان سهام شرکت های بزرک دنیا مانند اپل، فیسبوک، گوگل، آمازون، ماکروسافت و ... خرید و از ویژگی هایی مانند اهرم، سود از کاهش قیمت و کارمزدهای کمتر بهره مند شد، برای مثال با 1000 دلار در بازار بورس سنتی میخواهید سهام گوگل که قیمت هر سهم تقریبا 150 دلار است را بخرید، در این صورت شما 7 سهم می خرید سپس قیمت به 200 دلار می رسد، 1000 دلار سرمایه شما اکنون 1400 دلار شده و شما در این بازار 400 دلار سود کرده اید، اما در بازار CFT با 1000 دلار ورودی شما کارگزاری اعتبار صد برابری می دهد و شما می توانید به جای 7 سهم 700 سهم بخرید و پس از رسیدن قیمت سهم به 200 دلار، سرمایه شما 140000 دلار می ارزد، به عبارتی شما 40000 دلار سود کسب کرده اید. این مثالی بود از بازار سهام سنتی و فارکس (CFT).

 

تفاوت بازار سهام با فارکس

  • بازار فارکس، بازار ارزها و بازار بورس سهام شرکت های مختلف را دارا می باشد.
  • درباره ی ریسک سرمایه گذاری، ارزها نسبت به سهام ها دارایی های مطمئن تری هستند، یعنی ارزها به جهت نوسانات کمتری که دارند دارایی امن محسوب می شوند.
  • در فارکس نقدینگی بیشتر است: حجم معاملاتی هر روز برای فارکس 5 تریلیون دلار است، اما در بزرگترین بازار دنیا که بورس نیویورک است، حجم معاملاتی 100 میلیارد دلار در روز است!! یعنی اگر شما در فارکس ارزی را خریداری کنید، در کمتر از 1 ثانیه ارز شما فروش می رود، اما در بازار سهام سنتی به نسبت زمان بیشتری نیاز است.
  • در فارکس، کارگزاران بیشتر از صد برابر پولی که در حسابتان هست را اعتبار معاملاتی می دهند، که به آن اهرم می گویند، اما در بازار بورس فقط با پول خودتان قادر به معامله هستید، در واقع پتانسیل سود بازار فارکس به دلیل وجود اهرم بسیار بیشتر است.
  • در بازار فارکس می توان از کاهش قیمت ها کسب سود کرد، اما در بورس (در ایران) فقط از فقط می توان از افزایش قیمت ها سود کرد.
  • نوع دارایی ها در فارکس صرفا ارز نیست، امروزه شاخص های بورس، طلا، نفت، نقره و ... عضو جدا نشدنی فارکس هستند. اما در بورس کالای معاملاتی فقط برگه سهم است.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما