رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

NFT چیست؟ چگونه باید از توکن غیرقابل تعویض کسب درآمد نمود؟

NFT چیست؟ چگونه باید از توکن غیرقابل تعویض کسب درآمد نمود؟

سؤالی که امروزه ذهن همه را درگیر خود کرده این است که به راستی چگونه می توان با یک فناوری جدید به ثروت های کلان رسید؟ برای مثال فردی با نام هنری بیپل از سال 2007 شروع به خلق آثار هنری دیجیتال می کند و بعد از 13 سال در یک مرکز بزرگ فروش آثار هنری نفیس، اثر این شخص به قیمت 69 میلیون دلار به فروش می رسد. شرکت های بزرگی هم چون: آدیداس، نایک، دیزنی، مک دونالد و بسیاری از افراد و ارگان های سرشناس جهان در حوزه ی NFT فعال می باشند. بنابراین ضرورت آشنایی با این مفهموم و کاربرد آن در زندگی بشری بیشتر از قبل پر رنگ تر شده است، برای آشنایی بیشتر با این مفهموم تا انتهای مقاله همراه یار سرمایه بمانید.


NFT چیست؟

 



NFT یا Non-Fungible Token به معنی توکن غیرقابل تعویض می باشد. NFT یک مفهموم نرم افزاری است، یک سند مالکیت در فضای مجازی برای دارایی های دیجیتالی است. راهی برای ثبت یک تصویر، ویدیو، موزیک یا هر آیتم فیزیکی در بستر بلاک چین به صورت غیرمتمرکز و قابل بررسی می باشد. این آثار هنری عجیب و غریب، یک واحد منحصر به فرد و غیر قابل تعویض از داده ها دارند که با استفاده از فناوری بلاک چین برای اثبات مالکیت، در یک دفتر کل دیجیتال ذخیره شده است. به بیان ساده ان اف تی حکم گواهی اصالت و اثبات مالکیت آثار هنری را دارد. شاید در نگاه اول فهم این مطلب کمی دشوار باشد، اجازه دهید تا با ذکر مثالی درک این موضوع را برایتان ساده تر نمایم.

همانطور که ارزهای دیجیتال قابلیتی مشابه پول فیزیکی (فیات) دارند و به وسیله ی آن ها می توان به خرید و فروش انواع خدمات پرداخت، NFT ها هم مانند ارزهای دیجیتال، ماهیتی دیجیتالی دارند، درواقع این فناوری مشابه که در ارزهای دیجیتال و NFT ها وجود دارد برای تضمین منحصر به فرد بودن هر NFT و اثبات مالکیت آن استفاده می شود.

 اما دو تفاوت اساسی بین NFT  و دارایی های پولی وجود دارد:

- در دارایی های پولی، هر واحد از پول قابل تعویض با واحد مشابه می باشد، یعنی یک ده هزار تومانی با تمام ده هزار تومانی هایی که در بیرون وجود دارد ارزش برابری دارد.

- پول های فیزیکی قابلیت شکستن به بخش های کوچک تر را دارند، یعنی شما می توانید یک 50 هزار تومانی را به قسمت های کوچکتر تقسیم نمایید.

اما در دارایی های NFT شده، هر یک دارایی ذاتاً منحصر به فرد بوده و این یعنی این دارایی ها قابلیت تعویض با آثار دیگر را ندارند، مانند یک اثر نقاشی منحصر به فرد که فقط یک عدد از آن وجود دارد. همانطور که یک تابلوی نقاشی را نمی توان تقسیم نمود، NFT نیز قابلیت تقسیم شدن را ندارد و  نمی توان آن را به واحدهای کوچکتر تقسیم نمود.


چه چیزهایی را می توان به NFT تبدیل کرد؟

هر نوع فایل دیجیتالی که به راحتی تکثیر می شود را می توان به عنوان NFT ذخیره کرد. NFTهایی که به احتمال زیاد آنها را دیده یا خوانده اید، از آثار هنری حرکتی سه بعدی ساخته شده اند. NFT ها  می توانند از هر نوع موضوعی اعم از عکاسی، هنری، موسیقی یا فایل ویدئویی ساخته شوند، حتی توییت‌ها و میم‌ها نیز به NFT تبدیل شده‌اند. اساساً، شما می‌توانید NFT‌ها را تقریباً از هر چیز منحصربه‌فردی که می‌تواند به صورت دیجیتالی ذخیره شود و دارای ارزش باشد، بسازید. NFT ها مانند هر اقلام کلکسیونی دیگری دارای ارزش بالایی هستند، مانند یک نقاشی یا یک اکشن فیگور قدیمی، اما به جای خرید یک کالای فیزیکی، هزینه ی شما در قبال یک فایل و اثبات مالکیت نسخه ی اصلی صرف می شود.


NFT چگونه کار می کنند؟

 NFT روی شبکه ی بلاک چین فعالیت می کند، یعنی هویت منحصر به فرد و مالکیت یک NFT از طریق دفتر کل بلاک چین قابل تأیید است. در ابتدا NFT ها بر روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شدند، یعنی بلاک چین اتریوم میزبان NFTهایی بود که در حال تبادل بودند، اما بلاک چین های دیگر از جمله FLOW و بیت کوین کش هم اکنون از آنها پشتیبانی می کنند. فایل اصلی دارای هر نوع فرمتی که باشد اعم از JPG، MP3، GIF و ... این NFT است که مالکیت اصلی آن را مشخص می کند، و سبب می شود که مانند تمام هنرهای فیزیکی خرید و فروش شود، نکته دیگری که در این قسمت باید به آن اشاره کرد این است که، در دنیای NFT نیز، قیمت تا حد زیادی مانند کالاهای فیزیکی بر اساس تقاضای بازار تعیین می گردد. اگر شما در یک گالری هنری به دنبال یک هدیه باشید، ممکن است که با نمونه های چاپ شده ی آثار معروف روبه رو شوید و خرید نمایید، برخی از NFT ها هستند که به همین ترتیب دادوستد می شوند، یعنی در همان بستر بلاک چین، بخش هایی وجود دارد کاملاً معتبر که می توانید از آنجا خرید نمایید اما ارزش نسخه ای که از این بخش ها تهیه می شود با نسخه ی اصلی برابر نخواهد بود. NFTحقوقی را برای خریداران خود در نظر گرفته است که شامل حال دانلود کنندگان نمی شود، برای مثال شما می توانید از تصویری که خریداری نموده اید، در هر جا که مایل باشید استفاده کنید بدون اینکه قانون کپی رایت شامل حال شما شود، زیرا شما مالک معنوی آن اثر هستید.


از کجا می توانیمNFT بخریم؟

تصور نکنید که با کلیک راست و ذخیره تصویر بالا سیستم را هک کرده اید و میلیونر شده اید! این حقیقت NFT نیست. تصاویری که مشاهده می کنید صرفاً یک کپی به صورت JPG از اثر اصلی است. فایل هایی که در اینترنت مشاهده می کنید در واقع خود NFT نیست، زیرا تمام فایل های ذخیره شده ای که در اینترنت مشاهده می کنید در واقع کپی فایل اصلی هستند و اطلاعات هویتی هر فایل در فایل اصلی ذخیره می گردد. اگر قصد خرید NFT دارید، با توجه به چیزی که می‌خواهید بخرید، می‌توانید آن‌ها را روی پلتفرم‌های مختلفی خریداری نمایید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کارت‌ بیسبال بخرید، بهتر است به سایتی مانند کارت‌های تجارت دیجیتال که به صورت تخصصی این کارت ها را می فروشند بروید، در حالی که برای خرید قطعات عمومی تر سایت های دیگری وجود دارد. برای خرید NFT شما به یک کیف پول مخصوص پلتفرمی که روی آن خرید می کنید نیاز دارید و باید آن کیف پول را با ارز دیجیتال شارژ کنید. با توجه به تقاضای زیادی که برای خرید این اسناد وجود دارد، معمولا انواع NFT را به صورت قطره ای منتشر می کنند، تا با هجوم خریداران مشتاق، قیمت و ارزش آثار افت نکند، بنابراین برای جا نماندن از این قافله باید در ابتدا ثبت نام نموده و با شارژ کیف پول خود، منتظر خرید بمانید.


طرفداران NFT چه کسانی هستند؟

NFT ها لحظاتی را در میان هنرمندان، گیمرها و برندهای مختلف می گذرانند. در واقع، به نظر می رسد هر روز یک بازیکن جدید وارد بازار NFT می شود. برای هنرمندان، قدم گذاشتن در فضای NFT امکان دیگری را برای فروش آثار هنری ایجاد کرده و از طرفی دیگر راهی برای حمایت همان آثار برای طرفداران نیز فراهم نموده است. هنر NFT از گیف های کوچک و سریع ساخته می شود (گربه رنگین کمان، در بالا، توسط NyanCat به قیمت 690000 دلار فروخته شد) تا آثار جاه طلبانه تر. سلبریتی‌ها نیز یا به عنوان کلکسیونر، سرمایه‌گذاری می‌کنند، و یا NFT‌های خود را ایجاد می‌کنند. زمانی که آثار هنرمندان مشهور به عنوان NFT معرفی می گردد، نسبت به آثار دیگر گران تر عرضه می شود. در همین راستا، گروهی ناشناس که خود را از «علاقه‌مندان به هنر» معرفی نمودند، یکی از تابلوهای معروف بنکسی (هنرمند گرافیتی اهل انگلستان) را سوزاندند تا ارزش NFT آن را افزایش دهند، و به این ترتیب باعث جلب اعتماد مردم به این بازار شدند. برخی از آثار با رقم های عجیبی که به فروش می رسند بسیار چشم گیر تر می شوند. زمانی که اثر هنری ادغام (The Merge) اثر پاک (Pak) به قیمت 91.8 میلیون دلار فروخته شد، سومین قیمت بالایی بود که توسط یک هنرمند زنده به دست آمده بود.


بازی هایNFT به چه شکل عمل می کنند؟ 

 NFT مفهوم خریدهای درون بازی را در بازی های ویدیویی متحول نمود. تا چند وقت پیش، هر گونه دارایی دیجیتالی که در داخل یک بازی خریداری می‌شد، هم چنان متعلق به شرکت بازی بود و گیمرها آن‌ها را می‌خریدند تا به طور موقت در حین بازی از آن ها استفاده کنند. اما در بازی های NFT، مالکیت دارایی ها به خریدار واقعی منتقل می شود، به بیان ساده تر شما می توانید دارایی های دیجیتال خود را در سراسر پلتفرم بازی با ارزشی اضافی تر در طول مسیر خرید و فروش نمایید. اکنون کل بازی‌ها کاملاً بر اساس NFT ساخته می‌شوند.


NFT تا کجا پیش رفته است؟

NFT در حال تبدیل شدن به یک جریان درآمد جذاب برای برندها می باشد، و این روزها دنیا شاهد این است که انواع شرکت ها در حال جهش و پیوستن به این موج هستند. تاکو بل (Taco Bell)  رستوران زنجیره‌ای معروف، در یک اقدامی شروع به فروش GIFها و تصاویری با مضمون تاکو (نوعی ساندویچ مکزیکی است که از نان تورتیلا تهیه می‌شود) در یکی از پلتفرم‌های فروش کالاهای NFT نمود و تنها در 30 دقیقه 25 گیف و تصویر تاکو بل، فروخته شد. هر NFT حاوی یک کارت هدیه 500 دلاری بود که سبب محبوبیت اولیه این کارت ها شد، اکنون TacoCardها در بازار ثانویه تا 3500 دلار به فروش می رسند (و دیگر شامل کارت هدیه نمی شوند!) 

حتی لیگ بسکتبال آمریکا (NBA) نیز درگیر این موضوع شده است. NBA Top Shot راهی برای فروش کلکسیون های دیجیتالی به شکل کارت های معاملاتی است که با لحظات نمادین بسکتبال جاسازی شده اند. NBA با طرحی برای افزودن جواهرات مجازی، لوازم جانبی و لباس‌هایی که می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی استفاده شوند، قصد دارد این جریان درآمد را تا جایی که می‌تواند گسترش دهد.

ارزش NFT به منحصر به فرد بودن و اشخاصی که از آن حمایت می کنند بستگی دارد، برای مثالجک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، اولین توییت (که توسط او برای اعلام راه اندازی حساب کاربری خود ارسال شده بود) را به قیمت خیره کننده 2,915,835.47 دلار فروخت.


موزیسین‌ها همچنین حقوق و اصل آثار خود و همچنین ویدیوهای کوتاه برای کلیپ‌های موسیقی خود را می‌فروشند، و حتی می‌توانید املاک دیجیتال و دارایی‌های سه بعدی مانند مبلمان را به عنوان NFT خریداری کنید. در واقع، یک "خانه دیجیتال" به قیمت 500000 دلار فروخته شد. «خانه مریخ» طراحی شده توسط هنرمند تورنتو، کریستا کیم، توسط بازار هنر دیجیتال SuperRare به عنوان «اولین خانه دیجیتال در جهان» توصیف شد. با کمک یک معمار و نرم افزار بازی های ویدئویی، مالک می تواند با استفاده از واقعیت مجازی عمارت مریخ را کاوش کند و می تواند بیرون از خانه (در جو مریخ) آفتاب بگیرد.


آیا همه می توانند NFT بسازند؟

ممکن است از خود بپرسید آیا می توانم NFT بسازم؟ از نظر فنی، هر کسی می‌تواند یک اثر هنری بسازد، آن را به یک NFT در بلاک چین تبدیل کند (فرآیندی به نام «minting») و آن را برای فروش در یک بازار انتخابی قرار دهد. حتی می توانید کمیسیونی را به پرونده اضافه کنید که هر بار که شخصی قطعه را از طریق فروش مجدد خریداری می کند، به شما پرداخت می کند. دقیقاً مانند خرید NFT، باید یک کیف پول راه‌اندازی کنید و با ارز دیجیتال آن را شارژ کنید. در ساخت NFT کارمزدهای پنهانی نیز وجود دارند که می‌تواند بسیار نجومی باشد، به‌طوری‌که برخی از سایت‌ها  در کنار هزینه ای که برای خرید و فروش در یافت می کنند، کارمزد «گاز» نیز دریافت می‌کنند (قیمت انرژی لازم برای تکمیل معامله). همچنین در این بین هزینه های تبدیل و نوسانات قیمت بسته به زمان و روز نیز وجود دارد. تمام این موارد بیانگر این است که بیشتر مواقع کارمزدها بسیار بیشتر از قیمت NFT تمام می شود. 


ضررهای NFT برای محیط زیست

در بازار NFT پول زیادی به دست می آید، اما شنیده اید که بحث های بزرگی نیز وجود دارد، به ویژه به دلیل تأثیراتی که روی آب و هوا ایجاد می کند. ایجاد دارایی های بلاک چین، از جمله NFT، از مقدار هولناکی قدرت محاسباتی و انرژی زیاد استفاده می کنند و به همین جهت برخی نگران تأثیر واقعی این جنون بر محیط زیست هستند. CryptoArt.wtf  سایتی که برای محاسبه ردپای کربن NFT ها راه اندازی شده و اکنون آفلاین است، محاسبه کرده که یک قطعه از هنر NFT به نام «کرونا ویروس» در ایجاد خود ۱۹۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف کرده است و این معادل کل مصرف انرژی یک ساکن اتحادیه اروپا برای دو هفته است. آیا این قطعه ی به خصوص بزرگ بوده؟ تخمین زده می شود که یک NFT GIF "ساده" می تواند مصرف مشابهی ایجاد کند.

در مصاحبه‌ای، beeple می‌گوید: "من می‌توانم به شما اطمینان دهم که درآینده تمام قطرات من نه تنها کربن خنثی، بلکه کربن منفی خواهند بود." من مطمئن هستم که افراد زیادی وجود دارند که او را به این سمت نگه می دارند.هنرمندان می توانند با تلاش برای ایجاد آثار هنری بدون کربن کمک کنند (بیپل قول داده است که این کار را در ادامه انجام دهد). اما این مشکل کاملاً برطرف نمی شود زیرا اتریوم، بیت کوین و موارد مشابه بر روی یک سیستم اثبات کار (مانند یک سری معماهای پیچیده) ساخته شده اند تا سوابق مالی کاربران را ایمن نگه دارند. و این سیستم انرژی فوق العاده ای مصرف می کند. در واقع، اتریوم به تنهایی تقریباً به اندازه کل کشور لیبی انرژی مصرف می کند.

ArtStation به قدری نگران تأثیر NFT بر آب و هوا بود که اخیراً پس از واکنش شدید از تصمیم خود برای فروش NFT عقب نشینی کرد. و سگا اخیراً پس از اعلام قصد خود برای شروع ایجاد NFT در مرکز یک طوفان توییتر قرار گرفتخوشبختانه بلاک چین های جدید مانند پالم، فلو و وکس که کم انرژی و کربن خنثی هستند، با کاشت درخت،  سعی در جبران آثار منفی انتشار گازهای گلخانه ای دارند. برای مثال، توکن Polygon بیان می‌کند که برای بریدن am NFT در بلاک چین، همان مقدار انرژی هزینه دارد که برای ارسال سه ایمیل هزینه می‌کند. 

سخن پایانی

 در حال حاضر NFT منبع کسب درآمد برای برخی افراد شده و امکانات جدیدی برای هنر دیجیتال ایجاد نموده است. با این حال، ما توصیه می کنیم بررسی دقیق پلتفرم ها را همیشه در نظر بگیرید و هم چنین برای ایجاد NFT مطمئن شوید که یکی از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های موجود یا حتی یکی از تبلت‌های طراحی برتر را دارید.


دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما