رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

اندیکاتور فیبوناچی (Fibonacci)، یکی از پر طرفدارترین ابزارهای تحلیل تکنیکال به شمار می رود، که به کمک آن می توان روند قیمت ها را پیش بینی کرد.

لئوناردو فیبوناچی ریاضی دان ایتالیایی بود که ثابت کرد نسبت های فیبوناچی در طبیعت به وفور یافت می شوند و این گفته های وی را سایر دانشمندان نیز اثبات کردند. با گذشت زمان معامله گران بازارهای مالی متوجه شدند که از این نسبت های طبیعی می توانند در معاملات خود و در بازارهای مالی برای به دست آوردن نقاط ورود و خرج سهم استفاده کنند. زمانی که بازار به صورت زیگزاگ حرکت می کند و در یک خط مستقیم نیست، با استفاده از ابزار فیبوناچی به راحتی می توان آینده ی بازار را تعیین کرد.

 

کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

زمانی که در تحلیل تیکنیکال از ابزار فیبوناچی استفاده می شود، سه نسبت مهم وجود دارد که شامل 38.2، 50.0 و 61.8 می باشد. تحلیلگرانی که با فیبوناچی کار می کنند، معتقدند که در صورت استفاده ی صحیح از این ابزار، در 70 موارد پیش بینی موفقی خواهند داشت.

 

سطوح فیبوناچی

سطوح فیبوناچی، مجموعه خطوطی هستند که نشان دهنده ی حمایت و مقاومت هستند. این خطوط بر اساس اعداد فیبوناچی به دو قسمت نسبت بالای 100 و زیر 100 تقسیم می شوند و هر سطح درصد مشخصی دارد. این سطوح نسبت به سقف و کف نمودار محاسبه می شوند، به این شکل که در نسبت های زیر 100، 5 خط ترسیم می شود، خط اول که بالاترین نقطه ی نمودار است100%، خط دوم 61.8، خط سوم 50.0 خط چهارم 38.2 که پایین ترین نقطه ی نمودار است تشکیل شده است.

در نسبت های بالای 100، 6 خط رسم می شود. خط اول 113.0، خط دوم 141.0، خط سوم 161.8، خط چهارم 200.0، خط پنجم 261.8، خط ششم 423.6 می باشد.

 

رسم ابزار فیبوناچی

در مرحله ی اول باید یک روند را در چارت مشخص کنیم، این روند ممکن است صعودی یا نزولی باشد. برای رسم در روند صعودی، پس از انتخاب ابزار فیبوناچی، از نقطه ای که روند شروع به صعود کرده تا جایی که رشد کرده، رسم می کنیم. یعنی یک کف را به سقف متصل می کنیم. فیبوناچی نسبت هایی را دارد که شامل اعداد خاصی است، و روی این نسبت ها سهم واکنش هایی را از خود نشان می دهد. اعداد مهم فیبوناچی شامل 0.0، 23.6، 38.2، 50.0، 61.8، 78.0، 100.0، 113.0، 141.0، 161.8، 200.0، 261.8، 423،6 است. در نسبت های زیر 100.0 فیبوناچی، تراز 38.2 و 61.8 درصد از اهمیت برگشتی بیشتری برخوردار هستند. ابتدا حساسیت روی تراز 38.2 می باشد، در صورت شکست این سطح، 61.8 و در صورت شکست، و عبور از این سطح، تراز بعدی 78.0 می باشد که در صورت شکست با کف قیمتی برخورد می کند و به احتمال زیاد این کف را نیز می شکند.

در این اندیکاتور برای معامله باید منتظر واکنش معامله گران در یکی از سطوح فیبوناچی بود. برای تشخیص اینکه سطح رو به رو شده با آن، حمایت است یا مقاومت باید تمام شاخصه هایی که برای یک حمایت یا مقاومت بررسی می شود را در نظر گرفت.

 

به کمک درصدهای فیبوناچی می توانیم آن نواحی که سهم تمایل دارد تا آنجا را اصلاح کند، و سپس، پس از اصلاح، تا جایی که می تواند رشد کند را مشخص کنیم. هر کدام از این اعمال، نیازمند استفاده از فیبوناچی مورد نظر می باشد. به طور کلی سه نوع فیبوناچی تعریف شده است که شامل: فیبوناچی بازگشتی (Retracement)، فیبوناچی بازگشتی خارجی (Extension) و فیبوناچی گسترشی (Projection/Expansion) است.

 

فیبوناچی بازگشتی (Retracement)

اصولا در بازار بورس، سهم همیشه نمی تواند در حال رشد باشد، و معمولا پس از یک رشد، نزول می کند، یعنی رشد قیمت خود را اصلاح کرده و برای شروع صعودی دیگر آماده می شود. در یک روند صعودی ما باید بدانیم که سهم تا کجا قصد اصلاح کردن را دارد و این عمل توسط فیبوناچی بازگشتی (Retracement) مشخص می گردد یا به بیان دیگر برای شناسایی نقاطی که اصلاح در آن رخ می دهد، از این فیبوناچی استفاده می شود. از این ابزار برای اصلاح هایی که در نهایت تا صد درصد روند قبلی را اصلاح می کند استفاده می نمایند.

 

روش رسم فیبوناچی بازگشتی (Retracement)

برای اینکه تشخیص دهیم، روند سهم چه زمانی بر می گردد، یعنی اگر صعودی بوده چه زمانی نزولی می شود، و اگر نزولی بوده چه زمانی صعودی می شود، از این فیبوناچی استفاده می کنیم. برای درک بیشتر با توجه به شکل زیر همانطور که ملاحضه می کنید، قیمت سهم در حال افزایش و تشکیل یک موج است و چون حرکت این سهم صعودی بوده، پس موج آن نیز صعودی محسوب می شود. در این روش پس از انتخاب ابراز فیبوناچی بازگشتی (Retracement)، روند به هر سمتی که بود، از نقطه ی A به نقطه ی B فیبوناچی را رسم می کنیم و نقطه ی C به دست می آید، یعنی در نقطه ی B سهم شروع به اصلاح کرده و نقطه ی C پایان اصلاح سهم می باشد. برای درک بهتر عملی این موضوع در نقطه ی شروع (A) کلیک کرده و تا نقطه ی شروع اصلاح (B) با کلیک چپ موس درگ می کنیم، به طوری که تراز 100 در نقطه ی A و تراز 0 در نقطه ی B باشد و نقطه ی C که پایان اصلاح را نشان می دهد، به دست می آید. پس در حالت کلی می توان گفت که برای پیدا کردن انتهای اصلاح از این فیبوناچی استفاده می شود.

 

 

فیبوناچی بازگشتی خارجی (Extension)

پس از پایان اصلاح، برای اینکه بدانیم سهم تا کجا صعود خواهد کرد، از فیبوناچی Extension کمک می گیریم، تا ادامه مسیر برایمان مشخص گردد. زمانی که قیمت بیش از 100% نسبت به روند قبلی، خود را اصلاح کند، از این فیبوناچی استفاده می شود. در این فیبوناچی ترازهای 127.2، 141.4، 161.8، 200، 261.8 423.6 درصد، سطوح بازگشتی محسوب می شوند.

 

روش رسم فیبوناچی بازگشتی خارجی (Extension)

هدف از رسم این فیبوناچی به دست آوردن نقطه ی D یا همان PRZ  است. برای رسم این فیبوناچی پس از انتخاب ابزار Fibonacci Extension، از نقطه ی شروع اصلاح (B) به نقطه ی پایان اصلاح (C) با کلیک چپ موس درگ می کنیم، یعنی تراز 100 روی B و صفر روی C باشد. وقتی سهم تا هر ترازی اصلاح کند، برای به دست آوردن Extension آن یک عدد مشخص وجود دارد و این عدد از نسبت زیر به دست می آید:

100 ÷ درصد تراز اصلاح شده = نقطه ی D (prz)

برای مثال در صورتی که نقطه ی C تا 38.2 اصلاح کند، اولین هدفی که برای رشد پس از اصلاحش در نظر می گیریم، عدد 261.8 (نقطه ی D) است که به شکل زیر به دست می آید:

100÷ 38.2 = 261.8

یعنی پس از اینکه در نقطه ی C که نسبت فیبوناچی آن روی 61.8 بود، انتظار داریم تا 261.8 سهم پیش برود.

 

فیبوناچی سه نقطه ای (Projection/Expansion)

طبق فیبوناچی Projection باید نقاط A، B و C وجود داشته باشد تا این ابزار به صورت خودکار نقطه ی D را به ما نشان دهد. برای تعیین هدف بلند مدت سهم و همینطور به عنوان مکمل فیبوناچی Retracement و  Extension استفاده می شود، که در دوره ی تحلیل تکنیکال مقدماتی به صورت مفصل درباره ی آن صحبت شده است. در این فیبوناچی وجود سه نقطه برای تعیین هدف الزامی می باشد.

 

روش رسم فیبوناچی سه نقطه ای (Projection/Expansion)

در این روش پس از انتخاب ابزار مورد نظر نرم افزار، نقطه ی شروع روند (A) را به نقطه ی شروع اصلاح (B) با کلیک چپ موس درگ کرده و سپس تا نقطه ی پایان اصلاح (C) ادامه می دهیم.

 

نکات مهم در فیبوناچی

  • سهم روی هر نسبتی از اعداد فیبوناچی، به هر حال واکنش نشان می دهد.
  • تک تک سهم ها به صورت نقطه زنی، نسبت های فیبوناچی را تاچ نمی کنند، بعضی اوقات بسیار دقیق عمل می کنند، بعضی اوقات در ناحیه آن درصد عمل می کنند.
  • نواحی برگشتی، بیشتر، ترازهای 61.8 و 38.2 است.
  • به کمک فیبوناچی Retracement می توانیم، روندها را خوب تشخیص دهیم.
  • به کمک فیبوناچی Extension می توان تشخیص داد که سهم پس از اصلاح، تا کجا پیش می رود.
  • در هر کف و هر قله ای می توان از فیبوناچی سه نقطه ای (Projection) استفاده نمود.
  • برای سیگنال گرفتن و تعیین ناحیه ی برگشتی با استفاده از فیبوناچی، باید توجه کنیم که به تنهایی هیچ کدام از اندیکاتورها دقیق نیستند، بلکه باید ترکیبی از روش هایی را که در تحلیل تکنیکال وجود دارد استفاده نماییم، که در دوره های آموزشی که در یار سرمایه تهیه شده است می توانید به آموزش های استاندارد و صحیح تحلیل تکنیکال دسترسی داشته باشید.
  • در برخی نرم افزارهای تحلیلی مانند MetaTrader ابزار فیبوناچی Retracement و Extension هر دو یک ابزار هستند.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (2)

  1. سامان ترلان
    سامان ترلان
    عمرتون پر برکت
  2. مهندس جلال بیات
    مهندس جلال بیات
    همچنین شما
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما