رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

پولبک و تفاوت آن با اصلاح قیمت

پولبک و تفاوت آن با اصلاح قیمت

پولبک (Pull Back) به عنوان یکی از پر کاربردترین اصطلاح های موجود در تحلیل تکنیکال مطرح می شود، که در این مقاله از سایت یار سرمایه سعی داریم به توضیح آن و تفاوتش با اصطلاح بعدی به نام اصلاح قیمت بپردازیم.

معنی لغوی پولبک در زبان فارسی، عقبگرد و بازگشت عنوان شده است، اما اصطلاح فارسی آن در تحلیل تکنیکال با عنوان بوسه ی مجدد یا بوسه ی خداحافظی مطرح می شود. در تعریف این اصطلاح باید بگوییم که روند قیمت پس از اینکه سطح حمایت یا مقاومت خود را شکست، مجددا سعی دارد به همان سطح شکسته شده باز گردد اما دیگر قادر به شکست آن سطح نیست، در نتیجه به روند جدید خود ادامه می دهد.

وقتی که خطوط حمایت یا مقاومت شکسته شود، یک تغییر وضعیتی حاصل می شود، یعنی خط حمایت به مقاومت و بر عکس (مقاومت به حمایت) تبدیل می شود.

 

چند نکته ی مهم درباره ی پولبک

  • در 60% مواقع سهم تمایل دارد به سطح شکسته شده ی خود بازگردد.
  • در صورتی که لمس موقت سطح شکسته شده رخ داد، پولبک اتفاق افتاده است و نیازی نیست که حتما بازگشت دقیق و کامل به سطح شکسته شده رخ دهد.
  • در 70%،  شکست با حجم بسیار بالا نسبت به میانگین 30 روزه تمایل به پولبک دارد، ذکر این نکته قابل توجه است که پس از شکست هر حمایت یا مقاومت، سهم الزاماً پولبک نمی زند و گاهی با اصلاح قیمت اشتباه گرفته می شود.
  • روندها معمولا 6 روز پس از شکست مرحله ی اول پولبک را به اتمام می رسانند و مرحله ی دوم را در طی 11 روز به پایان می رسانند.
  • در صورتی که روند قبل از شکست خط مقاومت یا حمایت خود، حوالی 3 روز در همان ناحیه قیمتی معامله شود یا به عبارت دیگر قیمت پایانی آن چند روز در حوالی خط مقاومت یا حمایت باشد، احتمال شکل گیری پولبک پس از شکست خط بسیار کاهش می یابد.
  • شکست مقاومت یا حمایت و تکمیل پولبک الزاما به معنی ادامه روند قبلی نمی باشد.
  • لزوما پس از هر شکست پولبک رخ نمی دهد.
  • معامله  پولبک به شما کمک می کند تا سود بیشتری کسب کنید و ریسک معاملاتتان را کاهش دهید.

 

اصلاح قیمت چیست؟

در ادامه این مطلب به توضیح این اصطلاح قیمتی مهم و کاربردی و تفاوت آن با پولبک می پردازیم.

به طور کلی در بازارهای مالی اعم از بورس ایران، فارکس، ارز دیجیتال، سهام شرکت های مختلف داری دو روند صعودی یا نزولی هستند،، اما به خاطر بسپارید که هیچ سهمی نمی تواند برای همیشه روندی ثابت داشته باشد، در واقع هر سهم در هر بازار مالی، دارای حرکات پلکانی می باشد و پس از طی روندی، تغییر روند داده و اصطلاحاً اطلاح می کند. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:

سهمی داریم که از قیمت 100 تومان به 50 تومان رسیده، و پس از یک رشد قیمتی به 70 تومان می رسد، سپس دچار افت قیمت می شود و دوباره به 50 تومان باز می گردد، در این حالت اصلاح سهم در روند نزولی انجام گرفته است. در نمونه ای دیگر سهمی داریم که از 50 تومان به 100 تومان رسیده، و بخاطر رشدی که داشته، اکنون استراحت می کند و برای مثال به قیمت 80 تومان می رسد، در این حالت اصلاح سهم در روند صعودی انجام گرفته است.

 

انواع پولبک

  • پولبک نرمال (Normal Pullback)

قیمت به سطح شکسته شده واکنش نشان می دهد و مجددا در جهت حرکت اصلی خود به مسیرش ادامه می دهد. این نوع پولبک اکثر مواقع در بورس دیده می شود.

پولبک عادی در تحلیل تکنیکال

  • پولبک خارجی (Outside Pullback)

در این حالت سهم قبل از اینکه به سطح حمایت یا مقاومت برسد، به حرکت اصلی خود ادامه می دهد. تقاضا برای این سهم ها در حالت های صعودی و نزولی زیاد است، لذا احتمال صعود قیمت، وجود دارد.

پولبک خارجی در تحلیل تکنیکال

  • پولبک داخلی (Inside Pullback)

این نوع پولبک ریسک بالایی دارد، از این جهت که همیشه نمایانگر سردرگمی معامله گران بوه است.

پولبک خارجی در تحلیل تکنیکال

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، زمانی که مقاومت شکسته شده و به سمت پایین ناحیه خط مقاومت آمده است، در صورتی که اگر خریداران تصمیم قاطعانه ی برای خرید داشتند، قیمت می توانست پس از برخورد به مقاومت، بلافاصله به رشد خود ادامه دهد.

 

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت

  • زمانی که پولبک انجام می گیرد، تغییر روند رخ می دهد، یعنی مقاومت های شکسته شده به حمایت، و حمایت های شکسته شده به مقاومت تبدیل می شود، اما زمانی که اصلاح قیمت انجام می گیرد، یعنی روند موجود (صعودی - نزولی) در جهت ایجاد الگوهای پلکانی قیمت ادامه دارد.
  • پولبک ها کوتاه مدت هستند، اما اصلاح ها بلند مدت هستند.
     

سخن آخر

باید بخاطر داشته باشیم که همیشه شاهد پولبک نخواهیم بود و امکان نزول یا صعود روند با شتاب بیشتر بدون پولبک وجود دارد، بنابراین نباید برای خرید مطمئن منتظر پولبک بمانیم. در صورتی که پولبک رخ بدهد بیشتر اوقات دلیلی بر مطمئن تر شدن صعودی یا نزولی بودن روند سهم می باشد.

در شرایطی که پولبک رخ نداد راهکار پیشنهادی این است که سیگنال ها را با استفاده از ابزارهای تکنیکالی بررسی کنیم، زیرا یک سرمایه گذار موفق همواره باید اطلاعات خود را قبل و بعد از انجام معاملاتش افزایش دهد، تا در اتخاذ تصمیم درست و صحیح در معاملاتش دچار شک و تردید نگردد.

دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما