رایگان آموزش ببین!

با کلیک بر روی "Allow" از آموزش های رایگان سایت مطلع شوید.

بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

بازار گاوی و بازار خرسی دو اصطلاح بسیار رایج در بازار سرمایه به شمار می روند. که مشخص کننده ی کلی روند بازار می باشند. در صورتی که روند حاکم بر بازار رو به رشد بوده و قیمت سهام نیز در حال افزایش باشد، اصطلاحا می گوییند بازار " گاوی " است اما در صورتی که روند حاکم بر بازار نزولی باشد و قیمت سهام نیز در حال کاهش باشد، اصطلاحا می گویند بازار "خرسی" است. در ادامه به جزئیات این دو اصطلاح می پردازیم.

 

بازار گاوی (Bull Market)

Bullish از ریشه ی کلمه ی Bull مشتق می شود، که به معنی گاو نر می باشد. بازار گاوی نشان دهنده ی صعودی بودن بازار است. در بازارهای مالی، گاو سمبل سرمایه گذاران ریسک پذیر و امیدوار به رشد قیمت و در کل نماد سرمایه گذاران موفق می باشد، هرچند امکان عدم موفقیت آنها وجود دارد.

در حالت کلی این بازار معمولا نشان دهنده ی قدرت خریداران است.

 

بازار خرسی (Bear Market)

Bearish از ریشه ی کلمه ی Bear مشتق می شود، که به معنی خرس می باشد. بازار خرسی نشان دهنده نزولی بودن بازار است. در بازارهای مالی خرس سمبل سرمایه گذاران ریسک گریز و بد بین به رشد قیمت می باشد. در بازار خرسی، فروشندگان بالایی دارند و معتقد به افت قیمت سهام هستند.

نکته: اکثر سرمایه گذاران در بازارهای مالی جهت کسب سود بیشتر، زمانی که بازار گاوی است وارد عمل می شوند.

 

بازار گاوی و خرسی خصوصیاتی از منظر عرضه و تقاضا و روانشناسی سهم دارا می باشند، که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

 

عرضه و تقاضای گاوی و خرسی به چه شکل است؟

در بازار گاوی، سرمایه گذار روند پیش رو را صعودی دانسته و به دنبال کسب سود بیشتر است، بنابراین اقدام به خرید سهام جدید می کند و در نتیجه باعث افزایش تقاضا در این بازار می شود. فروشندگان در بازار گاوی تمایلی برای فروش ندارند، در نتیجه شاهد کاهش عرضه خواهیم بود.

در بازار خرسی به علت روند نزولی موجود، عرضه و تقاضا هر دو بسیار کم می شوند.

 

روانشناسی سرمایه گذار در بازارهای گاوی و خرسی

جو روانی حاکم بر سرمایه گذاران و روند بازار، هر دو از همدیگر تاثیر می پذیرند. در بازار گاوی، اخبار خوب و خوشایند باعث می شود که سرمایه گذاران به امید کسب سود وارد عمل شوند، اما در بازار خرسی به علت وجود جو منفی حاکم بر بازار و اخبار بد، سرمایه گذاران ترس از دست دادن سرمایه خود را دارند و به همین علت برای خرید سهم جدید مصمم نیستند.

 

چرا بازار گاوی به بازار خرسی تبدیل می شود؟

در بازارهای مالی معمولا به دو دلیل روند گاوی به روند خرسی تبدیل می شود:

  • جهت حفظ سودهای کسب شده در بازار گاوی، سرمایه گذاران برای جلوگیری از متضرر شدن اقدام به فروش می کنند.
  • سرمایه گذاران نگران نزولی شدن روند بازار می شوند، که می تواند ترس از به چندین علت باشد (شرایط سیاسی، اوضاع اقتصادی، خبرهای ناخوشایند در باره شرکت و سهم و ...) کم کم اقدام به فروش و اصطلاحا خالی کردن سهم می نمایند، که نتیجه ی این فرایند، تبدیل بازار گاوی به بازار خرسی است.
  • با ورود افراد زیادی در بازار و خرید به صورت دسته جمعی، برای سرمایه گذاران حرفه ای، زنگ هشدار برای سرمایه گذاران حرفه ای به صدا در می آید، زیرا سرمایه گذاران حرفه ای بر خلاف مردم عادی که همیشه هیجانی رفتار می کنند، مدبرانه عمل می کنند. این بدین معنی است که در چنین شرایط زمانی، سرمایه گذاران حرفه ای و با تجربه اقدام به فروش سهم به سهام داران عجول می نمایند. زمانی که تعداد خریداران و حجم پولی که باید صرف خرید سهم شود، به مرور زمان کاهش یافته و به هیمن نسبت تعداد خریداران نیز کاهش می یابد و این فرایند منجر به شروع روند نزولی و ایجاد بازار خرسی می گردد.
دوره ی آموزشی 10 استراتژی برتر معالاتی
ترتیبی که برای خواندن این مقالات به شما پیشنهاد می کنیم:

دیدگاه ها (0)

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    اولین باش
ثبت دیدگاه
با تشکر از نظرات شما